سی‌ان‌بی‌سی: عربستان با عزل وزیر نفت اوضاع بازار را آشفته کرد

سی‌ان‌بی‌سی در گزارشی به برکناری وزیر نفت عربستان و تاثیر آن بر بازارهای جهانی پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی سی‌ان‌بی‌سی در گزارشی به قلم "استیون کاپیتس" نوشت: "علی النعیمی" بیش از 20 سال وزیر نفت عربستان بود و در آن مدت به چهره‌ای شناخته شده در بازارهای جهانی تبدیل شده بود. با برکناری النعیمی، اوضاع بازارهای جهانی نفت دستخوش آشفتگی فراوانی شد.

در ادامه این گزارش آمده است: برای سال‌ها، النعیمی تثبیت‌کننده بهای نفت بود و به دلیل نقش راهبردی که در سازمان اوپک داشت، از بروز هرج و مرج در بازار جلوگیری می‌کرد و توازنی به بهای نفت می‌بخشید. النعیمی همواره منافع عربستان را مورد توجه قرار می‌داد و در عین حال مراقب نیاز تولیدکنندگان نفتی سازمان اوپک و خواسته‌های آنها نیز بود.

در هر حال، تغییرات اجتناب‌ناپذیر است، به ویژه آنکه سیاست‌های نفتی عربستان از چندی پیش دستخوش تحولات اساسی شده است. سیاست‌های این کشور در پاره‌ای از موارد کاملا عکس سیاست‌های قبلی شده است. عربستان به دیگر تولیدکنندگان نفتی اجازه داد درباره کاهش صادرات نفت این کشور به گفتگو بنشینند، در واقع عربستان سازمان اوپک را به روسیه واگذار کرد. عربستان تنها دارنده مازاد ذخیره نفتی در جهان است و پیش از این هرگز اجازه نمی‌داد دیگران درمورد ظرفیت تولیدات این کشور اظهارنظری کنند؛ اما این بار این کار را انجام داد.

عربستان با قرار دادن برخی موارد استثنا در طرح کاهش تولیدات، در حقیقت ایران و عراق را تشویق کرد تا با حجم بیشتری از تولیدات به سمت بازار هجوم آورند. ایران و عراق نیز تولیدات خود را افزایش دادند و این کار دقیقا زمانی روی داد که بازار با مازاد تولیدات مواجه بود و برای کاهش تولیدات تلاش می‌کرد. 

در زمان سقوط بهای جهانی نفت، عربستان از طرح محدودسازی تولیدات سخن گفت و تعدادی از اعضای اوپک و غیراوپک نیز از آن حمایت کردند. همین اقدام محرک موجب شد بهای نفت اندکی بهبود یابد و به سیر نزولی خود خاتمه دهد. 

النعیمی در کاهش ندادن تولیدات نفتی عربستان در اواخر سال 2014 تصمیم درستی اتخاذ کرده بود؛ اما "خالد الفالح،" وزیر نفت جدید عربستان، از طرح رشد تدریجی عرضه حمایت می‌کند و امیدوار است تولیدات را به شکل تصاعدی افزایش دهد.

عربستان نیاز دارد شفافیت بیشتری در آمار تولیدات نفتی، صادرات و ذخیره‌سازی آن از ناحیه دیگر اعضای اوپک در دست داشته باشد. النعیمی معتقد بود کاهش تولیدات نفتی عربستان ممکن نیست زیرا احتمال اینکه اعضای اوپک تقلب کنند و در ارائه امار حقیقی تولیدات خود دست ببرند، زیاد است. اگر عربستان مایل باشد در زمان نیاز، تغییراتی در عرضه نفت خود بوجود آورد، ارائه آمارهای دقیق و شفاف بسیار حیاتی خواهد بود. 

باتوجه به آنکه عربستان پیروی از یک سیاست نفتی جدید را در دستور کار خود قرار داده است، باید قدرت رهبری خود را در اوپک بازیابد. این کار نیازمند آن است که اعضا را به ارائه آماری شفاف از تولیدات، صداقت در ارتباطات و در صورت امکان ارائه برنامه‌های آتی نفتی تشویق کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار