جان کربی: شرکت کنندگان در نشست وین خواستار آتش بس دائم در سوریه هستند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از موافقت تمام کشورهای شرکت کننده در نشست وین برای تغییر وضعیت پایان درگیری‌ها به آتش بس دائم خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ "جان کربی،" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، که در نشست خود با خبرنگاران سخن می گفت در پاسخ به پرسشی درباره دستاوردهای دور جدید مذاکرات صلح سوریه برای نیل به یک راه حل سیاسی در این کشور اظهار داشت: همانطور که "جان کری،" وزیر خارجه آمریکا، عنوان کرد دستاوردهای این نشست کم و ناچیز نبوده و در ارتباط با موضوع پایان دادن به درگیر ها، تمامی اعضای گروه کشورهای حامی سوریه که در حال حاضر 4 کشور هم به آن اضافه شده اند با تغییر وضعیت ترک مخاصمه به یک آتش بس واقعی و پایدار در سراسر خاک سوریه موافقت کردند. برای اینکه این آتش بس پایدار باشد این کشورها موافقت کردند که در درجه اول شرایطی فراهم شود که رسیدگی به هر گونه نقض مکرر و نظامند آتش بس در صلاحیت گروه کشورهای حامی سوریه باشد و در وهله دوم آتش بس نباید شامل حال آنهایی شود که بصورت مداوم آن را نقض می کنند و این برای اولین باری است که این گروه از کشورها اینگونه درباره پیامدهایی که می تواند شامل حال نقض کنندگان وضعیت ترک مخاصمه شود سخن می گویند. بنابراین من فکر می کنم نشست امروز قطعا تمام درگیری ها را متوقف نمی کند و نگرانی درباره خشونت ها ادامه دارد. با این حال بطور آشکار در زمینه دائمی و سراسری شدن وضعیت ترک مخاصمه و شفاف سازی در زمینه پاسخگویی حامیان سوریه و اینکه آنها چگونه می توانند با طرفهایی که آتش بس را نقض می کنند برخورد نمایند، نشست موثری بود.

جان کربی ادامه داد: با در نظر گرفتن خشونت هایی که در طی چند هفته گذشته دیده ایم و با توجه به ماهیت محدود فهم برخی از اعضای این گروه و نه همه آنها به لحاظ زمانی و جغرافیایی من فکر می کنم که ما امروز برای بازنگری مساله و اینکه این ترک مخاصمه در واقع می خواهد به چه شکلی تا فرا رسیدن فصل زمستان به پیش برود و چه چیزهایی برای حرکت به سمت جلو نیاز هست نیازمند مذاکرات گسترده تری هستیم .

وی درباره سازوکار همکاری روسیه و آمریکا در زمینه برخورد با نقض کنندگان ترک مخاصمه گفت: من نمی خواهم درباره عملیات نظامی خاصی پیش داوری کنم؛ اما می خواهم به شما زبان ارتباطی نشست امروز را یادآوری کنم که به روشنی بیان می کند  کسانی که بصورت مداوم آتش بس را نقض می کنند و گروه کشورهای حامی سوریه آنها را به عنوان نقض کنندگان مداوم آتش بس شناسایی می کنند، شامل توافق ترک مخاصمه به مدت زیادی نخواهند بود و مسئولیت این کار متوجه خود آنها خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره همکاری روسیه در برخورد با نقض کنندگان آتش بس گفت : در نظر گرفتن نوع حملاتی که در گذشته از سوی رژیم سوریه و نظامیان روسی  در سوریه صورت گرفته خود به تنهایی کافی است بفهمیم کسانی که به عنوان نقض کننده مداوم آتش بس در نظر گرفته می شوند خود و نیرو های خود را در معرض خطر قرار می دهند. من نمی خواهم به تصمیمات تاکتیکی که هنوز در این زمینه اتخاذ نشده است بپردازم؛ اما هدف اصلی و مشخص گفتگو های امروز ژنو این بود که از وقوع چنین حملاتی جلوگیری کند و این را به شفافیت بیان کند که مسئولیت چنین اقدامی بر عهده خود مرتکبان آن خواهد بود و صبر جامعه بین المللی را در قبال نقض دائمی و مستمر ترک مخاصمه از سوی آنها به اتمام خواهد رساند. اما ما در گذشته بارها دیده ایم که برخی گروهها خود را با برخی فعالیت ها در معرض خطر قرار داده اند و جالب است که  آنها در پی ثابت کردن این هستند که این خطر واقعی بوده است یا خیر و ما در گذشته این موضوع را بارها دیده ایم . 

جان کربی ادامه داد: ما می دانیم که نوعی پیچیدگی در سوریه اتفاق افتاده است. برخی از این پیچیدگیها در مناطقی مانند حلب غیر قابل انکار است؛ اما گفتگوها بطور خاص به این موضوع پرداخته و فعلانه از گروه های مختلف می خواهد که با نزدیک کردن مواضع خود به دو گروهی که جزء توافق ترک مخاصمه نیستند، مسولیتی را متوجه خود نکنند. من فکر می کنم با توجه به اتفاقاتی که در چند هفته گذشته رخ داده گفتگو های امروز ژنو شفافیت بیشتری را در زمینه اوضاع میدانی و انتظارات ما و تمام طرفهای درگیر در این تحولات ایجاد کرده است . 

وی درباره از سر گیری مجدد گفتگو های صلح در سوریه اضافه کرد: همانطور که "استفان دی میستورا،" نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، گفت طرف های درگیر در این کشور نیازمند ازسر گیری هر چه زود تر گفتگو ها هستند. حتی قبل از برگزاری نشست امروز کشورهای حامی سوریه ما می دانستیم که سری جدید گفتگوها بین طرفهای درگیر در این کشور برگزار نخواهد شد بنابراین همه ما این را فهمیدیم که نشست امروز گام مهمی برای برگزاری دور دیگری از گفتگو های صلح خواهد بود 
. وی افزود، جان کری با این انتظار در نشست کشورهای حامی سوریه شرکت کرد که به زودی گفتگوهای صلح از سر گرفته شود اما آقای دی مسیتورا این را به روشنی بیان کرد که وی هم چشم به تقویم دوخته که با شروع ماه رمضان انتظار می رود از طریق انتقال فرایند ترک مخاصمه به آتش بس و امکان دسترسی به کمک های انسانی  بیش از پیش به مرحله ی برقراری آتش بس دایمی نزدیک شویم و نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه این موقعیت زمانی را درک کرده و این را به روشنی بیان کرده است که برای رسیدن به این آتش بس تمام تلاش خود را تا حد امکان  بکار خواهد گرفت.

جان کربی درباره اینکه آیا علائمی از علاقه روسیه و ایران به استفاده از اهرم های فشار برای جلوگیری از نقض آتش بس در سوریه می بینید؟ گفت: بهترین جواب من به این سئوال اشاره به گفته خود "سرگئی لاوروف،" وزیر امور خارجه روسیه، است که درپاسخ به این سئوال به روشنی گفت که آنها از گفتگوهایی که تاکنون 4 بار برگزار شده است حمایت کرده و به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل پایبند خواهند بود. آنها همچنین به موضوع انتقال سیاسی که از سوی مردم سوریه تعیین شود و نظامی که برگیرنده تمامی گروهای قومی و فرقه ای در این کشور باشد باور دارند.

سخنگوی وزارت  خارجه آمریکا ادامه داد: همانطورکه جان کری خطاب به لاوروف گفت، این اهرم های فشار وجود دارد اما سئوال این است که آیا آنها از این اهرم ها استفاده خواهند کرد یا خیر؟ ما قطعا امید واریم آنها این کار را بکنند آنها اهرم های فشار را در اختیار دارند همانطور که تهران این اهرم ها را در اختیار دارد و ما امیدواریم که آنها هم از این اهرم های فشار به روشی سازنده و در جهات عملی کردن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و فرایند سیاسی که گروه کشور های حامی سوریه با آن مواقف هستند بهره بگیرند.  

لاوروف امروز گفت، کشورش انگیزه لازم برای استفاده از این اهرم های فشار را دارد تا دولت "بشار اسد" را به عمل به آنچه درست است وادار کند و در این زمینه مشارکت سازنده ای داشته باشد. جان کربی گفت: ما در گذشته هم شاهد استفاده روس ها از این اهرم های فشار در سوریه بوده ایم .بیاد بیاورید که به دنبال موافقت روس ها با ترک مخاصمه در نشست مونیخ بود که شاهد  کاهش بسیار شدید حمله به غیر نظامیان و مخالفان دولت بودیم . 
درست است که ما شاهد توقف کامل خشونت ها نبودیم اما شاهد کاهش بسیار زیاد این خشونت ها  بودیم و می دانیم که این امر نتیجه مستقیم  نفوذ مسکو بر رژیم اسد بوده است و می دانیم که این نفوذ وجود دارد و این کاملا روشن است که تصمیم پوتین به خارج کردن بخشی از نیروهای نظامی روسیه  بخصوص نیروی هوایی و هواپیماهای تاکتیکی به روشنی بر پیام مشخصی به دولت اسد بود و این اقدام بر عملکرد رژیم اسد تاثیر گذاشت. ما می دانیم که این اهرم های فشار وجود دارد و این راه هم می دانیم که روسیه با همه بنیان های اصلی فرایند سیاسی در سوریه منطبق با قطعنانمه 2254 شورای امنیت سازمان ملل درباره این کشور موافق است.آنها با اجماعی که جامعه بین المللی به آن رسیده موافقت کرده اند و ازاین نفوذ خود بر اسد برای تاثیر گذاری و رفتار سازنده در گذشته استفاده کرده اند.
     
وی ادامه داد: گذشته نشان می دهد که آنها تمایل دارند از این اهرم های فشار به روشی سازنده بهره بگیرند و ما امیدواریم نتیجه گفتگو های وین باعث شود که همه طرف ها از جمله روسیه، ایران و سایر اعضای گروه کشورهای حامی سوریه که بر سایر طرف ها نفوذ دارند از نفوذ خود  به روشی سازنده بهره بگیرند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار