داعش سلاح‌های شیمیایی خود را به مناطق مسکونی موصل منتقل کرد

براساس گفته‌های ساکنان شهر موصل عراق، گروه تروریستی داعش عملیات‌های مربوط به تولید سلاح‌های شیمیایی خود را به مناطق مسکونی این شهر منتقل کرده و در حال آزمایش گاز خردل و کلر بر زندانیان است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، براساس این گزارش، گروه داعش آزمایشگاه‌هایی در مناطق مسکونی در وسط مقر به اصطلاح خلافت خود برای تولید سلاح‌های شیمیایی ساخته تا جلو هدف قرار گرفتن آنها از سوی جنگنده‌های ائتلاف را بگیرند.
 
همچنین این گروه تروریستی مدت زیادی است که به دنبال بلندپروازی های شیمیایی و هسته‌ای بوده و تلاش دارد تا سلاح‌هایش را نه فقط برای انجام حملاتی در داخل عراق و سوریه بلکه همچنین علیه کشورهای غربی به مواد شیمیایی تجهیز کند.
 
این گروه یک واحد ویژه با حضور کارشناسان خارجی و دانشمندان عراقی که در دوران حکومت صدام بر روی برنامه‌های مربوط به این سلاحها کار می‌کردند، برای پژوهش سلاح‌های شیمیایی ایجاد کرده است.
 
گزارش شده بود که سلیمان داوود العفری، سرپرست این واحد در ماه مارس در عملیات نیروهای ویژه آمریکایی در نزدیکی شهر موصل دستگیر و ربوده شده است و وی اکنون در حال دادن اطلاعات درباره عملیات‌های شیمیایی داعش است.
 
تحقیق انجام شده از سوی شهروندان خبرنگار عراقی و سوری که تحت نام مستعار "ساند اند پیکچر" گزارش داده‌اند، فاش کرد که داعش یک مقام دیگر به نام ابوشیما که یک پزشک عراقی در دانشگاه بغداد در زمان حکومت صدام بوده را جانشین العفری کرده است.
 
با این حال به غیر از روابط ابوشیما با دیکتاتور سابق عراق اطلاعات چندانی درباره وی وجود ندارد. گزارش شده که وی ماه گذشته میلادی عملیات‌ تولید تسلیحات شیمیایی داعش را از لابراتورهای اصلی آن در دانشگاه‌های موصل و تلعفر که در ماه‌های اخیر هدف حملات هوایی قرار گرفتند به مناطق مسکونی منتقل کرده تا از آنها در مقابل حملات هوایی حفاظت شود.
 
ساکنان محله المهندسین که یک محله مسیحی نشین ثروتمند در شهر موصل پیش از تصرف آن به دست داعش بود اعلام کردند که در چند هفته گذشته مقامات داعش چند خانه را در این محله تصرف کرده‌اند.
 
همچنین تعداد زیادی کامیون بی‌نام و نشان نیز در نزدیکی این خانه‌ها پارک شده و ساکنان محلی گفته‌اند که ده‌ها جسد سگ و خرگوش را در کانتینرهای زباله مشاهده کردند.
 
یک نفوذی به گروه داعش نیز به خبرنگاران گفت که این اجساد حیوانات بعد از استفاده از آنها برای آزمایش سلاح‌های شیمیایی دور انداخته شده‌اند. همچنین در گزارش این خبرنگاران آمده که داعش در عین حال مشغول آزمایش‌هایی بر زندان تحت اسارت خود در یک زندان محرمانه در محله اندلس شهر موصل است.
 
ساکنان نزدیک این زندان گزارش دادند که مشکلات تنفسی و لکه‌های پوستی در میان همسایگان زندان مشاهده شده که از آنها به عنوان عوارض چنین مواد شیمیایی یاد می‌شود.
 
افراط گران داعش پیش از این حجم زیادی گاز کلر صنعتی را به دست آوردند و گمان می‌رود که به دانش تولید گاز خردل دست پیدا کرده باشند. همچنین این نگرانی وجود دارد که آنها انبارهای سلاح شیمیایی سوریه را نیز در مناطق مرزی تصرف کرده باشند. آنها پیش از این از سلاح‌های شیمیایی علیه نیروهای پیشمرگ کرد در شمال عراق و سوریه استفاده کرده بودند.
 
راجر نوبل، جانشین فرمانده سربازان خارجی در عراق اعلام کرده که انتظار می‌رود عوامل داعش از سلاح‌های شیمیایی علیه سربازانی که قصد انجام عملیات تصرف شهر موصل را دارند، استفاده کنند.
 
از سوی دیگر حامیش دمبروتون گردون، مقام ارشد سابق "یگان شیمیایی-هسته‌ای-رادیولوژیکی-بیولوژیکی" انگلیس که اکنون مشاور تسلیحات شیمیایی سازمان‌های غیردولتی در عراق و سوریه است، به دیلی تلگراف گفت که این افشاگری‌ها نشان می‌دهد گروه داعش در حال انطباق خود با حملات هوایی ویرانگر ائتلاف است.
 
وی خاطرنشان کرد: عملیات‌ تولید سلاح‌های شیمیایی داعش به شدت هدفمند است و در این گزارش نیز با جزئیات به آن اشاره شده است. انتقال این سلاح‌ها به مناطق مسکونی دقیقا چیزی است که شما باید از آنها انتظار انجامش را در حال حاضر داشته باشید.
 
منبع: ایسنا
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.