هشدار کارشناسان اقتصادی: ایران مشتریان نفتی نیجریه را از آن خود می‌کند

کارشناسان اقتصادی هشدار دادند بحران بوجود آمده در تولیدات نفتی نیجریه موجب خواهد شد این کشور مشتریان عمده خود را به ایران و یا عربستان واگذار کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وب سایت پانچ ان‌جی؛ نیجریه به تازگی شرکت‌های بزرگ تولیدکننده نفت آفریقایی را به آنگولا، رقیب منطقه‌ای خود، واگذار کرد و در نتیجه آن سطح تولیدات نفتی نیجریه به شدت کاهش یافت. کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی کردند پس از ناامنی‌های بوجود آمده در خطوط لوله نیجریه و از دست دادن شرکت‌های معتبر استخراج نفت، اکنون این کشور در معرض از دست دادن مشتریان قدیمی خود قرار گرفته و ممکن است این مشتریان به سمت ایران یا عربستان متمایل شوند.

حملات متعدد گروه‌های مسلح در نیجریه به خطوط انتقال نفت و گاز، سطح تولیدات این کشور را به پایین‌ترین میزان در سه دهه اخیر رسانده و در نتیجه این موضوع، صادرات نفت نیجریه متحمل خسارات زیادی شده است.اقتصاد نیجریه وابستگی زیادی به صادرات نفت دارد و پس از پشت سر گذاشتن رکود اقتصادی بواسطه سقوط بهای جهانی نفت، حالا با کاهش تولیدات در معرض رکود جدیدی قرار دارد.

چهار شرکت بزرگ "فورکادوس،" "کوا ایبوئه" "بونی لایت" و "براس ریور" به طور کامل تولیدات نفتی خود را در نیجریه متوقف کرده‌اند و سطح صادرات نفتی این کشور را به شدت پایین آورده‌اند. در این میان ایران پس از لغو تحریم‌های اقتصادی درصدد بازیافتن جایگاه پیشین خود در بازارهای جهانی است و سطح تولیدات نفتی خود را نیز افزایش داده است. عربستان به عنوان بزرگترین تولیدکننده سازمان اوپک تمایل ندارد بازار را به ایران واگذار کند. هرچند ریاض طرحی برای افزایش تولیدات نفتی خود ارائه نداده؛ اما بدون شک در رقابت با ایران به دنبال تصاحب مشتریان بیشتر خواهد بود.

"اِمِکا دورویگبو،" کارشناس و استاد دانشگاه مارشال تگزاس، در این باره گفت: بدون شک رقابت سختی میان ایران و عربستان بر سر تصاحب مشتریان نیجریه صورت خواهد گرفت. هر کدام از این کشورها تلاش می‌کنند سهم بیشتری از بازارهای نفتی جهان را از آن خود کنند. حتی ممکن است ونزوئلا برای تسهیل بحران شدید اقتصادی اقدام به افزایش تولیدات نفتی کند و بیش از سطح مقرر شده در سازمان اوپک، نفت به بازارهای جهانی صادر کند. 

تولیدات نفتی نیجریه در پی حملات نیروهای شورشی به خطوط انتقال نفت، روزانه 800 هزار بشکه کاهش یافت. "دلاپو اونی،" رئیس مرکز تحقیقات انرژی نیجریه، در این باره گفت: نیجریه در معرض خطر از دست دادن مشتریان قدیمی نفت خود قرار دارد. کشورهایی مانند هند به خرید نفت از نیجریه علاقه‌مند هستند و از این کشور روی گردان نمی‌شوند؛ اما دیگر کشورهای آسیایی مانند مالزی و سنگاپور احتمالا منبع نفتی دیگری برای تامین واردات خود پیدا خواهند کرد.
ایران باتوجه به پشت سر گذاشتن یک دوره نسبتا طولانی کاهش تولیدات نفتی، آماده است تا با افزایش تولیدات بار دیگر به بازارهای جهانی بازگردد. این کشور برای صادرات نفت با هند، چین و چند کشور اروپایی مذاکراتی را آغاز کرده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۰۹:۰۹ ۱۱ خرداد ۱۳۹۵
بدون شک این بازار رو عربستان به دست میگیره چون مالزی و سنگاپور روابط دیپلماتیک خیلی خوبی با عربستان دارند
آخرین اخبار