دبیرکل ساف: تل آویو برای فلسطینی ها دندان تیز می کند/ رژیم صهیونیستی به هیچ تعهدی پایبند نیست

صائب عریقات اعلام کرد علی رغم سالها مذاکرات، رژیم صهیونیستی به هیچ تعهدی پایبند نیست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تلویزیون الجزیره، صائب عریقات -- دبیرکل سازمان آزادیبخش فلسطین(ساف) و مذاکره کننده ارشد فلسطینی -- گفت: ما در بیست تا سی سال گذشته به صورت مستمر با اسرائیل سرگرم مذاکره بودیم. ما به غیر از مذاکرات دوجانبه با اسرائیل، کار دیگری انجام نداده ایم.

وی افزود: ما با اسرائیل به توافق رسیدیم اما کابینه های اسرائیل یکی پس از دیگری از عمل به این توافق ها خودداری کردند. در حال حاضر نیز این توافق نامه اجرایی نمی شود. قرار بود ساخت شهرک های اسرائیلی متوقف شد اما شاهد آن هستیم که ساخت شهرکها ادامه دارد. از سال دو هزار و نه تاکنون، بنیامین نتانیاهو -- نخست وزیر اسرائیل -- شهرک سازی ها را چهل درصد افزایش داده است. با این اوصاف، تعجب آور است که اسرائیل بخواهد ما به همان روند گذشته و گفتگوهای مستمر دوجانبه ادامه بدهیم و وقتی هم به توافق می رسیم، آنها به توافق پایبند نباشند و وقتی توافق می شود که شهرک سازی نکنند بازهم به این کارشان ادامه بدهند.

عریقات افزود: ادامه این روند چه فایده ای دارد. جهانیان از این روند اقدامات اسرائیل به ستوه آمده اند. نشست پاریس نیز گویای همین مسئله است. فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه نیز دقیقا به همین نکته اشاره کرده است. خلاء به بروز افراط گرایی منجر می شود. اگر طرف فلسطینی، توافق را نقض کند اسرائیل دندان تیز می کند و کارهای مختلفی انجام می دهد اما اگر اسرائیل توافق را اجرا نکند ما چه کار می توانیم انجام بدهیم؟ باید چارچوب و سازکاری تدوین شود که همه پاسخگو باشند. مذاکرات باید دوجانبه باشد اما باید بر این مذاکرات، نظارت وجود داشته باشد. وقتی توافقی حاصل می شود جامعه بین المللی باید دو طرف اسرائیلی و فلسطینی را ملزم کند به تعهداتشان پایبند باشند. از گفتگوهای پاریس نیز انتظار نداریم که از جانب ما مذاکره کنند تا تصمیم بگیرند بلکه می خواهیم کاری کنند که اطمینان حاصل شود مذاکرات در قالب یک بازده زمانی انجام شود و سازوکار و چارچوبی ایجاد شود تا از اجرایی شدن مفاد توافق اطمینان حاصل شود.

وی در ادامه افزود: کشورهای مختلف می توانند به اسرائیل و فلسطینی ها در اعتمادسازی کمک کنند. باید گروههای مختلفی در این زمینه تشکیل شود. جامعه بین المللی باید به این اقداماتش ادامه بدهد. این اقدامات باید نقش مکملی داشته باشد. اسرائیل کشور ما را اشغال کرده است. اسرائیل دندانهایش را برای ما تیز می کند. ما نمی توانیم کاری انجام بدهیم. اسرائیل به توافق ها پایبند نیست و به صورت گزینشی درباره اجرای مفاد توافق نامه ها اقدام می کند و فقط بخشهایی را که خودش بخواهد اجرا می کند. اسرائیل باید ملزم شود قانون را رعایت کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار