هافینگتن پست: عربستان به تهدید امنیتی جدیدی برای ایران تبدیل شده است

هافینگتن پست در گزارشی از عربستان به عنوان تهدید امنیتی جدید برای ایران یاد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی هافینگتن پست در گزارشی به قلم "سید حسین موسویان،" رئیس کمیته روابط خارجی ایران، نوشت: روابط میان ایران و اعضای شورای همکاری‌های خلیج فارس، یک شورای اقتصادی و سیاسی متشکل از عربستان، کویت، عمان، قطر، بحرین و امارات متحده، در مسیر خطرناکی قرار گرفته است بطوریکه امکان رویارویی مستقیم این کشورها با یکدیگر وجود دارد.

یک دیپلمات اروپایی در سمینار اخیری که درباره چالش‌های منطقه خاورمیانه برگزار شد به نگارنده این گزارش گفت شرایط بوجود آمده میان ایران و عربستان همانند شرایط منطقه‌ای اروپا پیش از آغاز جنگ جهانی اول است. روابط میان این دو کشور به حدی رو به وخامت گذاشته است که ریاض و تهران احساس می‌کنند در معرض جنگی قریب الوقوع قرار گرفته‌اند.

در طول سال‌های متوالی، اصلی‌ترین تهدید امنیت ملی برای ایران مواجهه با آمریکا، رژیم صهیونیستی و گروه‌های تروریستی مانند طالبان و دیگر خلافت‌های خودخوانده افراطی بود؛ اما پس از آنکه عربستان در ماه ژانویه (دی 94) روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد، ریاض آشکارا به دشمنی با ایران پرداخت. این اقدام عربستان موجب شد تعدادی از کشورهای عضو شورای همکاری‌های خلیج فارس و تعدادی از کشورهای مسلمان از موضع‌گیری عربستان پیروی کنند و روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کنند.

هافینگتن پست در ادامه نوشت: این روند عربستان برای مقصر جلوه دادن ایران در ناآرامی‌های منطقه‌ای و سپس منزوی کردن این کشور، مایه تاسف است و هیچ سودی برای حل بحران‌های منطقه‌ای ندارد. تنها راه مطمئن برای رسیدن به ثبات در منطقه خاورمیانه، اتحاد و همبستگی میان کشورهای حاضر در آن است. در این میان، عربستان بدون توجه به اولویت برقراری صلح و ثبات در خاورمیانه و انجام اقدامی در جهت برطرف کردن تنش‌ها، دست به اموری زد تا به ایران ضربه وارد کند. برخی از اقدامات خصمانه عربستان در منطقه خاورمیانه عبارتند از:

1.توافق‌های پنهان و بی‌سابقه‌ای با رژیم صهیونیستی برای هم راستا کردن سیاست‌های ریاض- تل‌آویو در جهت ضربه زدن به امنیت ایران.

2.صرف تلاش‌های بسیار برای متقاعد کردن کشورهای عضو شورای همکاری‌های خلیج فارس و اتحادیه عرب برای اتخاذ سیاست‌هایی ضد ایرانی، که البته پیش از این فقط درمورد اتحاد کشورهای عربی علیه رژیم صهیونیستی سابقه داشت.

3.تلاش بی‌وقفه برای ایجاد یک اتحاد سنی علیه شیعیان ایران. ریاض در این اقدام سعی کرد همکاری‌های خود را با آنکارا و قاهره تقویت کند.

4.تلاش برای ایجاد یک ائتلاف عربی- اسرائیلی با هدف ضربه زدن به جنبش مقاومت حزب الله در لبنان. 

5.عربستان از هیچ اقدامی در جهت ممانعت از کاهش دشمنی میان ایران و آمریکا دریغ نکرد و مقابل بهبود روابط میان ایران و غرب سنگ‌اندازی‌های بسیاری کرد.

6.کمک و حمایت از گروه‌های تروریستی که سابقه انجام اعمال غیرقانونی در ایران را داشتند، مانند حمایت از گروهک منافقین که تا سال 2012 در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا قرار داشت.

7.تلاش برای ایجاد هرج و مرج در مناطق سنی نشین ایران از طریق تبلیغات و بکارگیری ابزارهای دیگر.

باتوجه به 7 اقدام خصمانه یاد شده از سوی عربستان، این کشور خود را در جایگاه یک تهدید امنیتی جدی برای ایران قرار داد. دو کشور سابقه برخی مشکلات سیاسی و دشمنی‌ها را در سال‌های گذشته داشتند بطوریکه جنگ ایران و عراق و یا مداخله نظامی صدام در کویت موجب بروز  تنش‌های میان دو کشور در دهه 90 میلادی شده بود؛ اما با خواست و تمایل تهران و ریاض دشمنی‌ها خاتمه یافت و در سال 2001 تفاهمنامه امنیتی مشترک میان دو کشور امضا شد.

سوالات و ابهامات بسیاری درمورد آینده روابط ایران و عربستان وجود دارد. مشخص نیست روابط ایران با دیگر همسایگان عرب و اعضای شورای همکاری‌های خلیج فارس چگونه خواهد بود. آیا این کشورها به تبعیت از عربستان با ایران بنای دشمنی خواهند گذاشت؟ نتیجه نهایی تنش میان ایران و عربستان چه خواهد بود؟ این دو کشور چگونه می‌توانند به تنش بوجود آمده میان خود خاتمه دهند؟

آنچه روشن است، کشورهای شورای همکاری‌های خلیج فارس نیز نفوذ ایران در مسائل منطقه‌ای را تهدیدی برای خود می‌دانند به ویژه آنکه ایران تمایل زیادی به ایفای نقش راهبردی در منطقه دارد. نگارنده این گزارش اخیرا در نشستی کارشناسی در دوحه قطر شرکت داشت و در آن تقریبا تمامی اعضای شورای همکاری‌های خلیج فارس نسبت به حضور ایران در چالش‌های منطقه‌ای از قبیل سوریه، لبنان و یمن ابراز نگرانی می‌کردند.

البته چهار کشور عضو شورای همکاری‌ها شامل عمان، امارات متحده، کویت و قطر از اینکه عربستان آنها را برای قطع روابط دیپلماتیک با ایران تحت فشار قرار داده است ابراز نارضایتی کردند.

هافینگتن پست در پایان نوشت: عربستان برای دشمنی با ایران دلایل خاص خود را دارد. ریاض به دلیل امضای توافق هسته‌ای از آمریکا به شدت عصبانی است و سیاست‌های منطقه‌ای واشینگتن را در این باره نمی‌پسندد. تغییر رفتار آمریکا نسبت به ایران، مقامات سعودی را نگران کرده است.

عربستان از وقوع بهار عربی در تعدادی از کشورهای منطقه نیز آسیب دید. هرچند سقوط دولت‌های "حسنی مبارک،" رئیس جمهور پیشین مصر، و "زین العابدین بن علی،" رئیس جمهور اسبق تونس، عربستان  را نگران کرده بود؛ ایران از آن استقبال کرد و خواستار تعیین سرنوشت این کشورها به دست مردم آن شد. حمله نظامی نیروهای ناتو و تعدادی از کشورهای عرب به لیبی نیز از سوی ایران تقبیح شد. در موارد یاد شده کشورهای عرب همواره شکست خورده بودند و ایران سیاست درست را اتخاذ کرده بود. عربستان نگران است، ایران ابتکار عمل را در منطقه در دست بگیرد و نقش پررنگی در تحولات سیاسی و نظامی غرب آسیا ایفا کند، به همین دلیل در جهت دشمنی با ایران و تضعیف قدرت نفوذ این کشور در منطقه برآمده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۱۸ تير ۱۳۹۵
چرا دولتمردان در مقابل عربستان ضعف نشان میدهند؟ همه دنیا دید که با کوچکترین اخم رهبر معظم شیوخ وهابی پست چطور به دست و پا زدن افتادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۱۷ تير ۱۳۹۵
نتاسفانه عربستان 37 سال است که بطرق مختلف به ایران ضربه میزند و ایران سکوت کرده است . در ضمن بایستی گفت نمیدانم چرا در مشهد بخاطر سفارت عربستان پیاده رو را بسته اند که بنظرم این عمل درست نیست . اینجا که منطقه جنگی عراق و سوریه و یمن نیست ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۱۷ تير ۱۳۹۵
چه حالی میده با عربستان بجنگیم.مکه مال ایران شه.خدای من
Iran (Islamic Republic of)
پیمان
۲۰:۳۵ ۱۷ تير ۱۳۹۵
اره دقیقا .همونطور که بعد از هشت سال عراق مال ما شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۱۷ تير ۱۳۹۵
عربستان دشمن اصلی نیست برای همین باید مراقب باشیم که یه جنگ فرسایشی پیش نیاد چون همچین جنگی نه به نفع ایران و نه به نفع عربستان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۱۷ تير ۱۳۹۵
عربستان دشمن اصلی نیست برای همین باید مراقب باشیم که یه جنگ فرسایشی پیش نیاد چون همچین جنگی نه به نفع ایران و نه به نفع عربستان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۱۷ تير ۱۳۹۵
اگر به صورت مسله خوب نگاه کنید این فقط جنگ برادر کشی که در میان مسلمانان راه انداختن و کشورهای اروپای و غربی نظاره گر انند.بنابراین داریم خودمان را گول می زنیم اگر به جنگ هم بریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۱۷ تير ۱۳۹۵
ما بايد هر طور شده مشكل عراق و سوريه رو با بازيگران بزرگ آن بجز عربستان حل كنيم و با عربستان تا ميتوانيم درگير نشيم درست است كه ما به لطف خدا قدرتمند هستيم و قدرت خوبي در منطقه داريم ولي اگر هر كشور قدرتمندي هم براي خودش جبهه هاي متعددي را باز كند كار عاقلانه اي انجام نميدهد سران عربستان با ثروت زيادي كه بدست آوردن و خريد هاي بسيار زياد تسليحات نسبتا پيشرفته غربي متأسفانه واقعا دچار توهم قدرت شدن و اعمال خطرناكي را دارند انجام ميدهند ما بايد پنهاني با غرب وارد معامله شويم و اگر بتوانيم در موضوع يمن غربي ها را پنهاني با خودمان همراه كنيم و به يمني ها كمكهاي لازم را انجام دهيم بهترين مكان براي گوشمالي عربستان خواهد بود نبايد بگذاريم عربستان خداي ناكرده پيروز ميدان نبرد در يمن باشد غربي ها به خاطر منافع واقعا زياد عربستان و كشورهاي جنوبي خليج فارس در ظاهر با آنها هيچ وقت دشمن نخواهند كرد ما بايد در صنايع نظامي پيشرفته در كشور عزيزمان هر چقدر نياز هست براي تحقيقات در داخل سرمايه گذاري كنيم و به هيچ عنوان و هر دليلي از توسعه و سرمايه گذاري در آن كوتاهي نكنيم و تا ميتوانيم براي پيشرفت اقتصادي كشور تلاش كنيم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۱۷ تير ۱۳۹۵
ناشناس ١٣:٣٦ برداشت بسيار درستى رو گفت. آفرين.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۱۷ تير ۱۳۹۵
دقیقا این همون چیزیه که این حرامزاده های انگلیسی میخواهند که با مسلمانها به جان هم بیفتین و آنها هم مثل قبل منابع را غارت کنند.لطفا فراموش نکنید که پشت صحنه همه اینها خود انگلیسیها و آمریکاییها هستند .شعار روباه پیر یادتان نرود.تفرقه بینداز حکومت کن.لطفا احساساتی برخورد نکنید منطقی باشید.مسلمانها همه برادر هستند دشمن آنها این غربیها اعم از روسیه و آمریکا و اروپایئها به خصوص انگلیسیهای حرامزاده هستند.یا مهدی (عج)ادرکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۱۷ تير ۱۳۹۵
مرگ بر آل سقوط عربستان غلت زیادی کرده بره ملخاش بخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۱۷ تير ۱۳۹۵
جانم فدای ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۱۷ تير ۱۳۹۵
من خیلی خوشحالم امیدوارم عربستان جنگ رو شروع کنه یعنی میشه خدا این کافران مسلمان نما به دست ماها نابود بشن اگه عربستان نابود بشه اسراییل نابود میشه و آمریکا دیگه نمیتونه در خاورمیانه هیچگونه حضوری داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۱۷ تير ۱۳۹۵
عربستان رو آمريكا و انگليس برا ايران بصورت رغيب طراحى كردن و از نظر روانى هم شيرش ميكنن كه جلو ايران بايسته، وگرنه عربستان سوسكم نيست كه از اين غلطا بكنه.
حواسمون باشه گول نخوريم جنگ كنيم، متوجه كاراى روانيه رسانه هاى آمريكايى انگليسى هم باشيم. در اين مورد بهترين سياست، دفاع از منافع توام با صبر و بيمحلى به عربستانه. فقط بايد با سياست مديريتش كرد كه دستش از منافع ملى ما كوتاه باشه. اين يعنى شكست اتوماتيك برا عربستان چون هيچ غلطى نميتونه بكنه و خودش هم رو به زواله و جاش تو فاضلاب تاريخه. جنگ با عربستان به معنى خدمت به منافع آمريكا و انگليسه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۱۷ تير ۱۳۹۵
ایران در حال حرکت به سمت قله های است که خاری است به چشم عربستان و همپیمانان منطقه ای ان... خاری است در چشم انهایی که با دانش و علم ما و دانشمندان ایرانی در حال تاراج دنیا هستند پس نمی خواهند ببینند من و شما در حال رسیدن به جایگاه واقعی ایران زمین هستیم.
دست در دست هم دهیم و به همدیگر رحم کنیم و کشور خود را به جایگاه خودش برسانیم.
در این راه از زوزه عربستان و آمریکا و دوستانشون هم نترسیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۱۷ تير ۱۳۹۵
عربستان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟چه غلطا
اونا شکمشونو جمع کنن نمیخواد تهدید باشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۱۷ تير ۱۳۹۵
عربستان خودش هم میدونه عددی نیس فقط کافیه با چتر اسلحه بریزیم توشهراشون اونوقت خود مردمش ترتیب آل سعود رو میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۱۷ تير ۱۳۹۵
آمریکا و اسرائیل همیشه میخواهند در زمین دیگران بازی کنند یعنی جنگ بین ایران و اعراب به نفع آمریکا جنگ بین کره شمالی و جنوبی در زمین آن ها جنگ بین روسیه و اروپا در زمین روسیه و اروپا بدون هیچ خطری برای آمریکا. نه هیچ خسارتی به زیر ساخت های آمریکا و اسرائیل زده میشود نه عقب افتادگی حاصل از جنگ. اول فقط اسرائیل.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۱۷ تير ۱۳۹۵
اروپائیها و آمریکائیها خوب بلدن با تفرقه و اختلاف افکنی کشورهای دیگر را به جان هم بندازن. مثلا مقاله مینویسند که ایران و عربستان میخوان با هم بجنگن و دو ملت را تحریک کنند.بعد هم سلاح به عربستان میفروشند هم به زیر ساخت های ایران ضربه میزنند. آمریکا و اسرائیل هم به ایران و عربستان میخندند و در صحت و سلامت کامل به پروژ های خود در منطقه میپردازند و پیشرفت میکنند. از این مقالات که ایران و اعراب یا شیعه و سنی ها را به جان هم بیندازد و دشمن درجه یک یکدیگر معرفی کند زیاد نوشته شده و خواهد شد. ابتدا باید کار اسرائیل را تمام کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۱۷ تير ۱۳۹۵
همه اینها نتایج تفکرات وهابیون وحشیست
که فقط کشتن را تنها راه حل میدونند واقعا بدبخت و ابله ترین انسان ها در طول تاریخ اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۱۷ تير ۱۳۹۵
سلام دوستان

نکته اول اینکه نباید دشمن رو دست کم گرفت ، سعودی ها نشون دادن که آدم های نجس و کثیفی هستن و از سیاست چیزی سرشون نمیشه و دارن با رفتارهاشون همه رو از خودشون زده میکنن بنابراین هر کاری ازشون بر میاد ولی در حد و قواره ما نیستند فقط بلدن جنگ رسانه ای یا تفرقه راه بندازن

نکته دوم اینکه باید بهشون گفت زرشککککککککککککککککک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۱۷ تير ۱۳۹۵
تحدید تحدیده باید جدی گرفته بشه :)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۱۷ تير ۱۳۹۵
بابا برو کنار بزار باد بیاد عربستان عددی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۱۷ تير ۱۳۹۵
باسلام به نظر من بهتر است جنگ در دو محور سوریه وعراق وبه عنوان دشمن فقط عربستان است ایران باید اینقدر چالش درست کند که عربستان نتواند بیرون رود ترکیه از عربستان بدتر هستند اینها مانند انگل هستنند دولت فقط مواد اولیه وارذ کنند واز فروشمواد به این کشور خوداری کنند که باعث بیکاری درصنعت سنگ وبعضی موارد دیگر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۱۷ تير ۱۳۹۵
پادشاه عربستان بیچاره خم آورده بروبشین عبادت کن شایدخداببخشت هرچندامیدی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۱۷ تير ۱۳۹۵
خدا هدایتشون کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۱۷ تير ۱۳۹۵
خوشم میاد مردم فهمیده هستن اگر مردم باشن در صحنه عربستان که هیچی کل جهانم میتونیم جلوشون وایسیم اگرم مردم نباشن که هیچی ولی خدارو شکر مردم قدر امنیتو سربلندیو میدونن مردم باید ریز ریز حرکات دشمنو زیر نظر بگیره هر کجا یا علی مدد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۱۷ تير ۱۳۹۵
کشوری مثل عربستان دیگه عملا وجود خارجی نداره چون تماما در همه دستگاهها توسط آمریکا اداره میشه وتبدیل به یک مستعمره شده که هر از چند گاهی آمریکا به واسطه آن قدرت نمایی میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۱۷ تير ۱۳۹۵
چرا بعضی ها فقط احساسی اظهار نظر میکنند که اعراب و عربستان هیچی نیستند همین امارات و دبی از نظر امکانات و شهر سازی ببینید به کجا رسیده . کشوری که تا همین چند سال پیش یک بیابان مطلق بود الان خیلی از ایرانیها ارزوشون رفتن به اونجاست . اینها طی این سالها بیکار ننشستند و بهترین سرمایه گذاریها و امکانات و بخدمت گرفتن حتی از منظر نظامی به هیچ عنوان نباید اینهارو دست کم گرفت بلکه بر عکس میتونند بسیار هم خطرناک باشند بهر حال ایران کشور بزرگیه و انها خیلی تمایل دارند ایران تضعیف کنند نباید بیخودی بهانه دست کسی داد تا خدای ناکرده اگر جنگ بشه همه متظرر خواهند شد که شایدم همین خواست امریکا و غرب باشه و انها با طرح ایران هراسی بدنبال فروش اسلحه و منافع خودشون هستند حتی اگر به قیمت جنگ و نابودی منطقه باشه پس ما باید خیلی هشیار باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۱۷ تير ۱۳۹۵
غلط زیادی کرده فقط شروع کنه ما تمام میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۱۷ تير ۱۳۹۵
خوب اگه جرءت دارن بیان جلو نتونستین سوریه مظلوم رو بگیرین حالا میخواین پا رو دم شیر بزارن شغال های تکفیری .ما همه شیعه های حیدر کرارهسیتیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۱۷ تير ۱۳۹۵
به نظر من این خارجی ها با این گونه مقالات میخواهند تفرقه رابیشتر کنند چه برادران تشیع چه تسنن کشته شوند ودرگیرها بیشتر شود به نفع آنخاست پس باید باهم متحد باشیم به امید روزی که دنیای اسلام با هم متحد ویک صدا باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۱۷ تير ۱۳۹۵
مسئولان ما باید در روابط منطقه ی خاور میانه بسیار زیرکانه عمل کنند و واقع گرا باشند ما حریف را دستکم نمیگیریم ولی مطمئن باشید ضربه ی ما بسیار سنگین خواهد بود مرگ بر ال سعود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۱۷ تير ۱۳۹۵
کاری که عربستان به خوبی لنجام میده متحد کردن دیگران بر علیه ایران هست حالا چه مذهبی چه سیاسی ، اینکار خطرناک و زیانبار هست . هر چند متحدین ضعیف باشند ، اما باید جلوی اینکار گرفته بشه ...امیدوارم سیاستمداران ما با توجه به حفظ بزرگی ایران زمین جلوی این اتحادها رو بگیرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۱۷ تير ۱۳۹۵
ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۱۷ تير ۱۳۹۵
عربستان یک رژیم نا مشروع و حرام زادست،ما نباید تو دام این بازی ها گرفتار شیم،همه می دونن اىران اراده کنه عربستان از رو زمین محو می کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۱۷ تير ۱۳۹۵
سرش را به زمین می کوبیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۲ ۱۷ تير ۱۳۹۵
المکـــــــــــــــــــــــــــه لنــــــــــــــــــــــــــــــــا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۷ ۱۷ تير ۱۳۹۵
کاش عربستان اغازگرجنگی باشد که پایان گر حکومت آل سعود است.
ای کاش کل خاورمیانه تحت سایه ولایت فقیه باشندفرقی نمی کنه شیعه یاسنی،فقط حاکم اسلامی ولایت فقیه باشد.آن موقع است که مردم آرامش خواهند دید.مثل ایران.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۲ ۱۷ تير ۱۳۹۵
عربستان خیلی هم خطرناکتر از اسرائیل وامریکاست الکی خودتونو گول نزنید،بیچارگی اقتصاد ما از عربستان است،لطفا شرو ور ننویسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۲ ۱۷ تير ۱۳۹۵
مرگ بر آل وهاب.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
فقط 24 ساعت تانابودی ال سعود زمان نیاز نداریم امریکاوغرب نیز مگسانند دور شیرینی یعنی اگر شیرینی ( جاههای نفت عربستان بزنیم ) امریکا نیز دور عربستان خط کشیده وتلافی 11 سبتامر رادر می اوردهیچکس دلخوشی از عربستان ندارند حتی شیخ نشینها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
کافیه امام ورهبر ومولایم سید علی دستور بده ارتش یه نفری سهراب شیرمردی یه طرف کل لشکر عربستان واسراییل وامریکا یه طرف من ایرانیم عاشق ودوستدار واقعایی آقا امام زمان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
آل سعود نوکر و فرزند استعمار است از خود هیچ اراده ای ندارد کسی که چنین است چه توقعی دارید اینها هرچه می گویند دیکته شده غرب است پس کسی که از خود اراده ندارد نعره ای بیش نیست .
ما رهبری حکیم و عزیزترازجانمان داریم و همچنین مردمی فهیم و شجاع
آل سعود که هیچ عددی نیست بزرگتر از آنها هم بیایند مردممان جواب دندان شکن به آنها خواهند داد%
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
در واقعیت می توان گفت که عربستان سال هاست که به دنبال زمین گیر کردن ایران می باشد. و در ایران چهبه لحاظ سیاسی و به لحاظ نظامی هزینه های زیادی کرده .
ولی این کشور فقط مصرف گرا ست و یا این که برروی دیگر صنایع سرمایه گذاری می کند. خود او توفیق چندانی در زمینه های مختلف ندارد و فقط فقط با پول ان را به دست می اورد.
جواب اول
صدام هم این طوری بود.
جواب دوم
ایران با توجه به این که در شدید ترن تحریم ها قرار دارد و داشته توانسته خود در صنایع مهم به موفقیت برسد و تولید سرمایه کند.
درحقیقت می توان، گفت که ایران بر پایه تلاش ها و دانش خودش عپل می کند و در جایی که داردو بتواند واردات و سرمایه گذاری می کند.
می توان متوجه شد که ایران در اندیشه رسیدن به جایگاه مهم نری است و تهدیدات کشور صرقا مصرف گرا و پولی مثل عربستان نمی تواند با ان مقابله کند .چرا که با این رویه شکست حتمی خواهد بود
Germany
ناشناس
۱۱:۵۷ ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
سلام آ ل یهود که سرزمین حجاز را غصب نموده از همان اول انقلاب شکوهمند اسلامی نه تنها تهدید بلکه دشمن قسم خورده برای ملت ایران بوده ودر هر جنایتی که برعلیه ایران اسلامی صورت گرفته ( از جنگ تحمیلی ،ترورهای ناجوانمردانه ،تحریک اقوام ایرانی ،جنایات وکشتار وحشیناه ونامردانه زائران مظلوم ایرانی ،ایجاد گروههای تکفیری و....)به صورت مستقیم ویا غیر مستقیم دست داشته ما باید این خبیثان را دست کم نگیریم در همه احوال تحت نظر داشته باشیم ودعاکنیم انشا ءالله بزودی شرشان از سر امت اسلام کوتاه شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
هیچ وقت نباید دشمن را کوچک فرض کرد حتی اگر خیلی قویتر باشی.ما باید سیاست تنش زدایی با غرب و بعد کشورهای منطقه را توسعه بدهیم.
تصور اینکه همزمان بخواهیم هم با عربستان و کشورهای هم پیمان ان مثل ترکیه و مصر و از طرف دیگر امریکا وارد درگیری بشیم حتی بصورت سرد اشتباه بزرگی است.
دو قطبی کردن فضای شیعه و سنی اصلا به نفع ما نیست ؛باید جلوی اینکار بایستیم چون شیعیان فقط 10 درصد تعداد مسلمان ها را تشکیل میدهند.و ما در اقلیتیم.
Iran (Islamic Republic of)
Asad
۱۴:۲۵ ۱۷ تير ۱۳۹۵
کاملا موافقم
هرچه در راستای امنیت و ثبات قدم برداریم زیبنده تر است
Germany
ناشناس
۱۱:۵۳ ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
عربستان دچار توهم یک سری سیاستمدار جوان و ناپخته شده و راه را گم کردند .در اسلام شیعه و سنی . سفید پوست و سیاه پوست برادر همند.اسلام دین تندروی نیست.خدا به راه راست هدایتتان کند
-
ناشناس
۱۱:۵۲ ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
اعراب هیچوقت عرضه حکومت نداشته اند نه در گذشته و نه در حال این کارا و حرفها هم از روی بی تدبیری و بی سیاستیشونه اونا فقط به راحت طلبی و خوشگذرانی اهیمت میدنو بس و خودشون مشغول عیش و نوشن به این امید که برادران غربیشان! امریکا و اسرائیل ازونا حمایت میکنن اما در خواب خرگوشی هستن متاسفانه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
آل کثیف سعود باید از بین برود. این هم به نفع مردم عربستان است و هم به نفع جهان اسلام.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
بیشین بینیم بابا..عربستان دیگ واس ما ادم شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
تقصیر خودمونه زیادی به عربستان به دادیم حج عمره و پول های ایران هارشون کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۱۷ تير ۱۳۹۵
جمع کن بابا عربستان انقد در امد داره که حج به حساب نمیاد دیدی که به سادگی حج تعطیل شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۱۷ تير ۱۳۹۵
نمیشه مکه رو بگیریم درامد حج برا خودمون شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
تولید ملخ در عربستان متوقف می شود
ههههههههههههه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۱۷ تير ۱۳۹۵
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
هیچ وقت نمیشه در مورد عربستان ب راحتی اظهار نظر کرد. چون حتی امریکاییها هم میدونن ک اگه عربستان قدرت داشته باشه با توجه ب اینکه پولهای سعودیهاست ک بانکهای امریکا رو سرپا نگه داشته واسه شون شاخ میشه و در سیاستهاشون دخالت میکنه. از اونطرف هم دست سعودیها باز بوده و نمیدونیم چقدر موشک و از چ نوعی انبار کردن پس واقعا جنگ با این وحشیها زیادهم روشن نیست. فراموش نکنیم ک در زمان جنگ اینها مستقیم جنگده ما رو در خلیج فارس ساقط کردن و مستقیم ب صدام پول دادن و خیلی جنایتهای دیگه ک در حق ما کردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۱۷ تير ۱۳۹۵
ولی هیچ وقت اینها را به مردم نگفتند
Iran (Islamic Republic of)
اسد
۱۴:۲۳ ۱۷ تير ۱۳۹۵
از انجا که اقتصا غربی ها به همین چاه های مفت نفت وابسته است و همچنین این سلاح ها را سربازان غربی استفاده می کنند و همچنین منفعت غرب در روبرو نشدن عربستان از لحاظ نظامی با ایران است و همچنین از دست ندادن ثانیه ای صدور نفت خاورمیانه به غرب برای غربیها بسیار حیاتی است...
پس هیچکس نترسد...
1- عربستان در قواره ای نیست که با ایران روبرو شود زیرا (نقل به مضمون) مسئولین امریکایی این وعده را به عربستان در برنامه زنده تلویزوینی دادند که اگر با ایران درگیر شوند ایران به عربستان و متحدانش فرصت تماس تلفنی و کمک گرفتن از آمریکا را به آنها نخواهد داد. البته این حرف ضمن درست بودن در راستای تحمیل خرید سامانه های دفاع موشکی از غرب البته با اولویت حفاظت از ناوگان و نیروهای غربی در خلیج فارس بوده است.
2-فرضا که عربستان دست به این اقدام بزند؛ عملا ریشه خودشون و هم پیمانان خود را در منطقه زده است زیرا با 1% احتمال شکست ایران در این نبرد, ایران منطقه خاورمیانه را کاملا نابود می کند تا این دیگ برای هیچکسی نجوشد.
3-اگر آنها توان این را داشتند که با ایران روبرو شوند تا حالا اسراعیل که عملا و واضح تهدید به حمله نظامی به ایران را داشته این غلط را کرده بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
ما با ولایت زنده ایم . باور کنید کار ایمنی که در کشور به دست ولایت فقیه صورت گرفته در هیچ جای دنیا نظیر ندارد . لذا از این حرفها ترس بر دل خود راه ندهید .
طرح ) ساخت یک ربات مثل مگس اما استفاده از تکنولوژی های ریز داخل آن و خود ربات مگس نیز فولادی باشد . بعد اینا طوری درست کنیم که :
1- در تعداد میلیارد باشد .
2- چندین قابلیت داشته باشد .
3- بتواند با پهباد ارتباط بگیرد و فیلم و عکس ارسال کند .
4- بتواند یک جنگنده را ساقط کند . ربات پرنده ای به اندازه مگس با قدرت صد موشک . با تکنولوژِی نانو .
Iran (Islamic Republic of)
اسد
۱۴:۱۵ ۱۷ تير ۱۳۹۵
سلام خیلی هم عالی... می توانید این گونه ایده ها و طرح را به وزرات دفاع ارجاع دهید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
عربستان تروريست، براي كل كشورها خطر آفرين است. اما براي جمهوري اسلامي ايران اقدامات تروريستي اش به شدت زير نظر است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
عربستان عددی نیست جک سال1395 کلی خندیدیم خخخخخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
مرگ بر آل ابوسفیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
توی جنگ حلوا تقسیم نمی کنند ...باید تشنج را با کشورهای همسایه و مسلمان به حداقل رساند ..با دیپلماسی قوی...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۱۷ تير ۱۳۹۵
وقتی طرف جنگ رو شروع کرده شما هم باید جلوش در بیای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
هیچوقت حریف را دست کم نگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
عرعرستان خر آمریکاست در حد و اندازه ایران نیست که بخواهیم دشمن تلقی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۱۷ تير ۱۳۹۵
خخخخخ لایک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
باید اماده بود//احتمال اینکه اعراب جنگ نیابتی از طرف اسراعیل یا امریکا را اغاز کنن بعید نیست//تضعیف دو کشور /فروش جنگ افزار/
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
عربستان؟؟؟؟؟؟؟
زرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۱۷ تير ۱۳۹۵
در واقع این امریکاس که خودشو پشت عربستان مخفی کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
ببین کیا شاخ شدن واسه ما....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
با سلام به هموطنان با این سران جنوب حلیج فارس که نتوانستن غزه را به شکست برسانند وبعد به دام سوریه عراق یمن افتادن ایران لقمه بسیار بزرگ است کشورهای بزرک غرب جرات حمله ندارند تا برسد به این مگسها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
عربستان عددی نیست که بخواد برای سرزمین عظیمی مثل ایران تهدیدبه حساب بیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۱۷ تير ۱۳۹۵
عربستان به تنهایی نه ولی وقتی امریکا پشتشه همه کار میکنه.با این وجود بازم راه به جایی نبرده تا به الان فقط شکست.البته ما هم زیاد ضربه خوردیم که اکثرا مردم بی خبرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
آل سعود راه گم کرده است
Germany
ناشناس
۱۳:۴۴ ۱۷ تير ۱۳۹۵
این یادش رفت بگه اما اشاره کرد ،که عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس در تمام موارد شکست خردند!
آخرین اخبار