بیزینس اینسایدر: ایران از عربستان در جنگ نفتی اوپک پیشی می‌گیرد

یک نشریه انگلیسی نوشت: ایران می‌تواند در نبرد نفتی اوپک اوضاع را کنترل و از عربستان به عنوان رقیب دیرینه‌اش پیشی گیرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشریه انگلیسی بیزینس اینسایدر در گزارشی نوشت: ایران و عربستان سعودی به عنوان دو رقیب سنتی برای اثبات برتری از هم در اوپک (سازمان کشورهای صادر کننده نفت) نبرد را ادامه می‌دهند و در هر زمان و هر مکان از هیچ فرصتی برای ضربه زدن به یکدیگر فروگذاری نمی‌کنند و به نظر می‌رسد عرصه نفتی میدان تقابل مطلوب دو طرف مبدل شده است.

بر اساس این گزارش، ایران که سطح تولید نفتش در آستانه دوران قبل از تحریم‌ها رسیده است، پیش‌تر موافقت کرده بود تا  در زمینه هرگونه نگهداری سطح تولید نفت به رایزنی بپردازد اما در آخرین نشت اوپک در وین، پایتخت اتریش این کشور با  ایده پایبندی به هرگونه سقف تولید مخالفت کرد و این امر موجب شد تا اوپک از این ایده صرف نظر نماید.

وزیر نفت ایران در حاشیه اجلاس اوپک گفت: سازمان اوپک باید برای کنترل قیمت‌و بازار برای هر کدام از کشورهای عضو سهم تولید در نظر گیرد و سهم ایران به دلیل سابقه تاریخی تولید باید بالا باشد.

وزیر نفت ایران همچنین گفته بود که سهم عادلانه برای ایران 14.5 درصد کل تولید نفت اوپک است. اوپک روزانه 32.5 میلیون بشکه نفت تولید می‌‌کند که به گفته وزیر نفت ایران سهم ایران باید 4.7 میلیون بشکه در روز باشد.

به نوشته بیزینس اینسایدر، ایران بعد از رفع تحریم‌ها همه را شگفت‌زده کرده و سعی دارد سهم خود در بازار فروش نفت را افزایش دهد. این کشور همچنین با ارائه تخفیف‌های زیاد به مشتریان آسیایی‌اش در حال ضربه زدن به قیمت نفت عراق و عربستان سعودی به حدی است که از سال 2007 و 2008 به این سو مشاهده نشده است.

ایران در آوریل سال 2016 همچنین 2.3 میلیون بشکه نفت خام صادر کرد که بیشترین میزان از سال 2012 تاکنون بوده است . این ارقام 15درصد بیش از برآورد آژانس بین ا‌لمللی انرژی بوده است.ایران تاکنون در راهبردش در این زمینه موفق بوده، هرچند که به دست آوردن افزایش سهم در بازارهای نفتی مشکل است.

در عین حال عربستان سعودی،رقیب ایران،در حال تلاش  برای مستحکم کردن سهم خود در بازار به دنبال افزایش سطح تولید ایران و عراق است.

در ادامه این مطلب با اشاره به رقابت ایران و عربستان در عرصه نفتی آمده است: هیچ نشانی از فروکش و کاسته شدن رقابت و کشمکش ایران و عربستان برای برتری و سبقت جویی مشاهده نمی‌گردد و در این مواجهه هیچ برنده آشکاری دیده نمی‌شود. در حالی‌که عربستان سعودی در تلاش برای گذار از یک اقتصاد وابسته به نفت است، این دگرگونی بسته به جایگاه موفق شرکت نفتی «آرامکو» دارد. «امین ناصر» مدیر عامل این شرکت می‌گوید که آرامکو نیز برای رسیدن به این جایگاه  در تلاش برای به دست آوردن سهم خود در بازار و افزایش بازده‌ایش است.

بر این اساس، با وجودی که عربستان ذخایر نفتی هنگفتی دارد اما به سرعت در حال استفاده از این ذخایر است، اما کارشناسان در نقطه مقابل بر این باورند که اقتصاد ایران وضعیت بهتری را برای ایستادگی در برابر قیمت پایین نفت دارد زیرا این کشور اقتصاد متنوع ‌تر، جمعیت سخت کوش ‌تر و فرهیخته ‌تر دارد و بهتر می‌تواند از پس تحولات بلندمدت برآید.

«عماد مستقی» تحلیلگر مرکز تحقیقاتی «اکسترت» در لندن در این باره گفت که ایران بهتر می‌تواند از پس تحولات بلند بر آید زیرا به نسبت عربستان وابستگی کمتری به نفت دارد و در سال گذشته از طریق اخذ مالیات عمومی تا عوارض نفتی در آمد بیشتری گرد آوری کرده است.

بیزینس اینسایدر در خاتمه نوشت: بعید است نبرد ایران و عربستان در خاورمیانه به این زودی‌ها خاتمه یابد.وقفه در عرضه تا سطح 3.5 میلیون بشکه در روز موجب توازن بین عرضه و تقاضا شده و از بهای نفت پشتیبانی می‌کند. اینک که بار دیگر نیجریه، لیبی و کانادا کار پمپاژ نفت به سطح معمول خود را از سر گرفته‌اند، تاثیر کشمکش بین ایران و عربستان حس خواهد شد. اگر این دو کشور سطح تولید خود را افزایش دهند، جهان لبریز از نفت شده و بهای این ماده به سطح 30 دلار می‌رسد.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار