بیزینس ژورنالز: آیا شرکت آمریکایی "لاکهید مارتین" درصدد فروش بالگرد به ایران است؟ هنوز نه!

یک وبسایت آمریکایی در گزارشی به بررسی موانع پیش روی شرکت لاکهید مارتین برای فروش بالگرد به ایران پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت «واشینگتن بیزینس ژورنالز» در گزارشی به مشکلات فراروی شرکت لاکهید مارتین برای فروش بالگردهای سیکورسکی به ایران پرداخت و در این خصوص نوشت: چندی پیش خبر تمایل لاکهید مارتین برای فروش بالگردهای تجاری سیکورسکی به ایران منتشر شده بود که با انتشار بیانیه ای از سوی این شرکت آمریکایی تکذیب شد.

این سایت خبری از قول یک وکیل حوزه تجارت بین الملل درباره یکی از سناریو های احتمالی رد ادعای فروش این بالگردها نوشت: لاکهید مارتین دریافته است که چالش های این اقدام بسیار بزرگ و دردسر ساز خواهد بود. می توان تصور کرد وزارت دفاع آمریکا در دیداری پشت درهای بسته با مقامات این شرکت هشدار داد که به هیچ عنوان حق فروش هیچ محصولی به ایران را ندارند، حتی اگر جنبه تجاری داشته باشد. زیرا فروش محصولاتی که به نوعی ایران را در حوزه نظامی قدرتمند کند مغایر با سیاست آمریکا به شمار می رود."

بر اساس این گزارش، آمریکا و برخی دیگر از کشورها در ازای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران، تحریم های اعمال شده بر ایران را لغو کردند. با وجود این که مذاکرات در نهایت به لغو کامل تحریم ها ختم نشد، فرصت های قابل تاملی در خصوص تجارت با ایران را برای صنایع خاص به همراه داشت که از جمله آنان می توان به صنعت هواپیما سازی اشاره کرد.

در حال حاضر شرکت های هواپیماسازی ایرباس و بوئینگ در زمینه همکاری تجاری با شرکت هواپیمایی ایران ایر وارد مذاکرات جدی شده و نتایج مثبتی در خصوص انعقاد قرارداد خرید و فروش هواپیما حاصل کرده اند.

الیزابت روزنبرگ، یک عضو ارشد و مدیر یک شرکت وابسته به حوزه انرژی با اشاره به این که ایران دارای چند فروند هواپیمای بوئینگ قدیمی است، گفت: تمایل برای سرویس دهی به آن ها وجود دارد."

اما موضوع لاکهید کمی متفاوت است؛ چراکه در زمره شرکت های تولید کننده هواپیماهای تجاری قرار ندارد و از طرفی فروش محصولات دفاعی بنا به دلایلی روشن و آشکار مجاز نیست. اما با به خدمت گرفتن سیکورسکی در ماه نوامبر سال گذشته میلادی، شرایط فروش محصولات تجاری رانیز احراز کرد و مهم تر این که بخش بازرگانی سیکورسکی به دلیل افت بهای انرژی و تاثیرگذاری منفی آن در خرید از شرکت های نفتی و گازی، با کاهش شدید درآمد رو به رو بوده است و ایران می توانست به طور بالقوه، فرصتی برای جبران دست‌کم بخشی از این کاهش درآمد را فراهم کند.  



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار