بندهای جدید گزارش وزارت خزانه‌داری آمریکا درخصوص ارتباط مالی با ایران

دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) گزارشی را با عنوان «سوالاتی مکرر در ارتباط با لغو تحریم‌های خاص آمریکا براساس برجام» منتشر کرد.

بندهای جدید گزارش وزارت خزانه‌داری آمریکا درخصوص ارتباط مالی با ایران
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی وزارت خزانه داری آمریکا در گزارشی چهل و چهار صفحه ای به دو سوال در ارتباط با طرح های بانکی و مالی (c.15 و c.16) و 9 سئوال درباره شرکت های خارجی تحت تملک یا کنترل افراد آمریکایی (K.14 - K.22) اضافه شده  که مشروح  این سوالات در ذیل آمده است پاسخ داد.

گفتنی است در ابتدای این گزارش درج شده است  این سند تنها شامل توضیحات بوده و از نظر قانونی الزام آور نیست. لطفا به صورتی خاص تنها به بندهای الزام آور آن نگاهی بیندازید که در ذیل مدیریت تحریم ها به آنها اشاره شده است. این سند مکمل یا اصلاح کننده اختیارات، دستورات اجرایی یا مقررات نیست. 
**       
C.15  --  آیا  موسسات مالی آمریکا می توانند از جمله با  افتتاح یا حفظ حساب کارگزاری، با موسسات مالی ایرانی و غیر آمریکایی  که با موسسه های مالی ایرانی خارج از فهرست نهادهای تحریم شده روابط بانکی کارگزاری دارند، تجارت نمایند؟

بله، موسسات مالی آمریکا می توانند از جمله با  افتتاح یا حفظ حساب کارگزاری، با موسسات مالی غیر ایرانی و غیر آمریکایی که با موسسه های مالی ایرانی خارج از فهرست نهادهای تحریم شده روابط بانکی کارگزاری دارند، تجارت کنند. معاملات تجاری با موسسات مالی ایرانی که در فهرست نهادهای تحریم شده قرار ندارند نیز می تواند انجام شود.

با این حال، اینکه موسسات مالی غیرآمریکایی معاملات مربوط به ایران را از طریق موسسات مالی آمریکایی انجام دهند یا  افراد آمریکایی را در این معاملات وارد کنند؛ ممنوع است مگر این که معاملات معاف از مقررات یا اوفک (دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خرانه داری آمریکا) آنها را مجاز اعلام کرده باشد.

موسسات مالی غیرایرانی و غیرآمریکایی باید سیستم ها و کنترل های مناسب را داشته باشند تا اطمینان حاصل شود  آنها به انجام دادن معاملات مرتبط با ایران از طریق موسسات مالی آمریکایی نمی پردازند مگر اینکه معاملات معاف از مقررات یا  اوفک آنها را مجاز اعلام کرده باشد. 
**

-- C.16 آیا یک شرکت غیر آمریکایی یا غیر ایرانی (از جمله  یک موسسه مالی غیر آمریکایی یا غیر ایرانی) می تواند به  معامله  با اشخاص ایرانی  خارج از فهرست افراد تحریم شده، بپردازد حتی اگر یک یا چند آمریکایی در هیئت مدیره حضور داشته باشند یا به عنوان مدیران ارشد آن باشند ( مثلا کارمند ارشد اجرایی، کارمند ارشد مالی ، کارمند ارشد عملیاتی ) ؟ آیا باید این افراد آمریکایی در خصوص آن معامله تجاری مرتبط با ایران،حضور نداشته باشند یا در تصمیم گیری در باره آن معامله کنار گذاشته شوند؟ 

حضور یک یا چند فرد آمریکایی در هیئت مدیره یا  در سمت مدیر ارشد یک شرکت غیرآمریکایی، غیر ایرانی لزوما مانع از تجارت آن شرکت با  افراد ایرانی که در فهرست تحریم ها قرار ندارند؛  نمی شود. در عین حال، اگر اوفک مجوز نداده باشد، افراد آمریکایی باید از تجارت مرتبط با ایران کنار گذاشته شوند زیرا به غیر از استثناهایی محدود، اشخاص آمریکایی همچنان به طور گسترده از  شرکت در معاملات یا تسهیل آنها یا داد و ستد تجاری با ایران یا دولت آن منع می شوند. 

ممنوعیت صادرات یا خدمات صادرات مجدد به ایران و تسهیل این موارد، چند دهه است اجراء می شود. این ممنوعیت ها با ممنوعیت های طیفی از برنامه های تحریم های آمریکا که اوفک آنها را اجراء می کند مطابقت دارد.

نهادهای غیر آمریکایی و غیرایرانی که سیاست های مرتبط با نحوه ممانعت از حضور افراد آمریکایی در معاملات تجاری با ایران در یک موسسه را تعیین می کنند، باید در فکر نهادینه کردن سیاستی جامع برای مدیران ارشد و دیگر کارکنان آمریکایی در خصوص موضوعات مرتبط با ایران باشند. این سیاست جامع باید جایگزین ممنوعیت های موردی شود که با توجه به شرایط ، در خصوص خدمات تسهیلات یا صادرات، در قوانین معاملات و تحریم های ایران اعلام می شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
آمریکا شیطان بزرگ است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۲۰ خرداد ۱۳۹۵
اصلا نفهمیدم چی هست و میخواد چی بگه ؟؟ لعنت خدا به آمریکا
آخرین اخبار