اویل پرایس: تخریب تجهیزات نفتی سرعت گرفته است+ نمودار

اویل پرایس در گزارشی به افزایش اقدامات خرابکارانه برای تخریب تجهیزات نفتی در برخی مناطق پرتنش جهان اشاره کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی اویل پرایس در گزارشی به قلم "نیک کانینگهام" نوشت: تخریب تجهیزات نفتی در 5 سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و در یک سال اخیر بیشترین حملات به پالایشگاه‌ها و خطوط انتقال نفت و گاز در مناطق پرتنش جهان ثبت شده است.

آمارهای منتشر شده از سوی آژانس بین المللی انرژی نشان می‌دهد در ماه مه (اردیبهشت) تخریب تجهیزات نفتی روزانه بیش از 3.6 میلیون بشکه نفت را به هدر داد که این بدترین آمار از ژانویه 2011 (دی 1389) محسوب می‌شود. 

نمودار زیر حجم نفت هدر رفته جهانی را از ژانویه 2011 تا مه 2016 نشان می‌دهد:

اویل پرایس: تخریب تجهیزات نفتی سرعت گرفته است+ نمودار

دلیل هدر رفتن نفت در کشورهای مختلف، متفاوت بوده است. به طور مثال در نیجریه، شورشیان موسوم به "انتقام جویان دلتای نیجر" اقدام به تخریب خطوط لوله می‌کنند؛ اما در کانادا آتش‌سوزی مهیب جنگل مک‌ماری موجب شد روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت این کشور هدر برود.
درمورد کانادا، با مهار آتش‌سوزی، جلوی هدر رفتن نفت از تجهیزات تخریب شده گرفته شد؛ اما همیشه مشکل به این سرعت حل نمی‌شود و نشت طلای سیاه گاهی ماه‌ها به طول می‌انجامد. مقامات نیجریه هنوز موفق نشده‌اند روزانه یک میلیون بشکه نفتی را که به دلیل حملات شورشیان مسلح به هدر می‌رود، به تولیدات این کشور برگردانند. تولیدات نفتی نیجریه از 2.2 میلیون بشکه در روز سال 2015 به حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته است. ملات نیروهای شورشی در نیجریه بطور مداوم تکرار می‌شود و فرصت تعمیر تجهیزات تخریب شده را به مقامات این کشور نمی‌دهد.

گروه انتقام جویان دلتای نیجر حاضر به مذاکره با مقامات دولتی نیستند و شرکت‌های خارجی مانند شل، اِنی و شورون ادامه کار در نیجریه را به دلیل تخریب تجهیزات زیربنایی بسیار دشوار و حتی در برخی موارد غیرممکن توصیف می‌کنند.

جدول زیر در بازه زمانی آوریل تا مه 2016 حجم هدرفتن منابع نفتی را در کشورهای مختلف نشان می‌دهد:

اویل پرایس: تخریب تجهیزات نفتی سرعت گرفته است+ نمودار

در کنار نشت منابع نفتی و یا تخریب تجهیزات مربوط به آن، برخی کشورها آگاهانه تولیدات نفت خود را به دلیل پایین بودن بهای جهانی طلای سیاه کاهش داده‌اند. در همین ارتباط، آمریکا تولیدات نفت شل را 900 هزار بشکه در روز کاهش داد. ونزوئلا به دلیل شرایط بد و نامناسب نگهداری ذخایر نفتی، روزانه 100 هزار بشکه از تولیدات خود را کاهش داد، مکزیک نیز به دلیل به صرفه نبودن فروش، روزانه همین حجم از تولیدات خود را در سه ماهه نخست سال 2016 حذف کرد. در عراق به دلیل ناتوانی دولت در پرداخت پول به شرکت‌ها برای انجام اکتشافات نفتی، تولیدات نفتی کاهش یافته است.

کاهش تولیدات نفتی در گوشه و کنار جهان موجب می‌شود، زودتر از آنچه کارشناسان انتظار داشتند تعادل و توازن به بازارهای نفتی بازگردد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار