جمهوری خواهان آمریکا دلواپس معامله ایران-بوئینگ؛

نامه دو نماینده جمهوریخواه به غول هواپیماسازی: تهران از هواپیماهای مسافربری برای مقاصد نظامی بهره می جوید!

نمایندگان جمهوری خواه آمریکا طی نامه ای نگرانی خود را از معامله ایران با بوئینگ اعلام کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، فاکس نیوز گزارش داد نمایندگان برجسته جمهوری خواه از معامله قریب الوقوع شرکت بوئینگ با ایران و فروش بیش از 100 هواپیمای تجاری به ایران نگران هستند و هشدار داده اند ممکن است این کار به نفع نیروی نظامی ایران و گروه های تحت حمایت آن مانند حماس و حزب الله باشد.

روز پنج شنبه، پیتر راسکام -- نماینده ایلنویز -- و جب هنسارلینگ -- نماینده تگزاس -- طی نامه ای بابت تاریخچه استفاده ایران از هواپیماهاهای تجاری برای حمایت از به زعم آنان «خشونت طلبان» ابراز نگرانی کردند. این گفتگوها با مخالفت کاخ سفید روبه رو نشده است. 

بر این اساس، این نمایندگان جمهور خواه طی نامه ای به  دنیس مویلنبرگ، مدیر عامل بوئینگ نوشتند: «ما با احتمال فروش محصولات قابل استفاده در امور نظامی به حامیان اصلی تروریست ها به شدت مخالفیم. شرکت های آمریکایی نباید اقدام به مسلح کردن رژیم ایران کنند.»

این گزارش می افزاید: این که ایران از این هواپیماها برای چنین مقاصدی استفاده می کند، مشخص نیست؛ اما این نامه که در اختیار فاکس نیوز قرار گرفته است، نیازمند اطلاعات بیشتر در خصوص کارکردهای امنیت ملی آمریکا و وضعیت گفتگوها در خصوص این معامله است. 

روزنامه وال استریت ژورنال، روز چهارشنبه از توافق اولیه میان این شرکت بزرگ هواپیماسازی آمریکایی با ایران برای فروش حدود 100 هواپیمای جت خبرداد. وزیر راه و شهرسازی ایران نیز از احتمال توافق و اعلام جزئیات آن «در روزهای آینده» خبر داد. یک منبع آگاه به واشنگتن پست گفت که ارزش این معامله بیش از 17 میلیارد دلار است. اگر این توافق انجام شود، یکی از مهم ترین توافق های بعد از رفع تحریم ها خواهد بود.

اما راسکام و هنسارلینگ در نامه خود به بوئینگ خاطر نشان کرده اند اخیرا وزارت خارجه آمریکا، ایران را «بزرگ ترین دولت حامی ترویسم» خوانده است. آن ها ادعا کردند ایران معمولا از هواپیماهای مسافربری خود برای مقاصد نظامی و حمایت از گروه های تروریستی استفاده می کند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار