نشست فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل درباره افغانستان

شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی وضعیت سیاسی، امنیتی و اقتصادی افغانستان نشست فوق العاده‌ برگزار کرد.

نشست فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل درباره افغانستان
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، به نقل از رادیو آشنا صدای آمریکا شورای امنیت در این نشست ، گزارش اخیر که نماینده بان کی مون دبیرکل سازمان ملل از افغانستان ارایه کرده به بررسی گرفته است.

در این گزارش آمده است که حکومت افغانستان با تداوم چالش های سیاسی، امنیتی واقتصادی مواجه است؛ گفتگو های گروه هماهنگی چهارجانبه پیراموان صلح و روند مصالحه ناکام بوده اما درهمین حال - گفتگو با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار با پیشرفت های همراه بوده است.

در این گزارش همچنان آمده است که پیشرفت های اندکی در کار برگزاری انتخابات پارلمانی وشورا های ولایتی دیده شده است. وضعیت امنیتی همراه با تلفات غیر نظامیان در بدترین وضع خود از سال ۲۰۰۱ به این سو قرار داشته که اثرات منفی را بر مردم آن کشور به بار آورده است. اما حکومت افغانستان دستآوردهای را نیز داشته که درآن اقدامات جلوگیری از فساد اداری ومشخص کردن برنامه های انکشافی برای آینده شامل است. با این حال، رشد اقتصادی در افغانستان اندک بوده ومهاجرت ها همچنان در سطح بلندی ادامه دارد.

نیکولاس هیسم، نماینده ویژه سرمنشی ملل متحد برای افغانستان در این جلسه گفت که گرچه او گفته بود که حتی بقای حکومت وحدت ملی شاید دستاوردی برای حکومت افغانستان باشد، اما حال با وجود چالش های موجوده درآن کشور، باید از برنامه های انکشافی که با همکاری سایر کشورهای در منطقه رونما شده است، از آن قدردانی شود. " ما ماه گذشته شاهد افتتاح بند سلما، پروژه برق کاسا ۱۰۰۰ وتوافق سه جانبه اقتصادی بین افغانستان، هند وایران بودیم. توسعه بندر چابهار یک دهلیز جدید بزرگ برای تجارت منطقه ای خواهد بود."

این مقام ملل متحد همچنان افزود که این پیشرفت ها در حالی دیده می شود که راه اندازی پروژه تاپی نیز گامی دیگر به سوی آینده مرفع می باشد.

وی گفت گرچه کار عملی این برنامه های همه زمانگیر است اما می تواند افغانستان را مبدل به مرکز تجارت منطقه ای کند. این همه دستآورد ها نشان دهنده مشارکت منطقه ای می باشد.

در همین حال، محمود صیقل، نماینده دایمی افغانستان در ملل متحد ضمن ابراز امتنان از سرمنشی عمومی ملل متحد برای نشر گزارش روی وضعیت افغانستان و کارکرد های نماینده ویژه این اداره برای افغانستان بیان داشت که افزایش تلفات غیر نظامیان در بهار سال جاری، بیجا شدن مردم و فعالیت های دهشت افگنی طالبان یک زنگ خطر باقی مانده است اما برنامه های انکشافی بین المللی و منطقه ای در افغانستان برای مردم، امید به یک آینده مرفع را تضمین می کند.

آقای صیقل افزود که با اینکه چند دور از مذاکرات چهار جانبه برگزار شد اما پاکستان برای آوردن مظنونین دهشت افگن به پای میزعدالت، هیچ توافقی را احترام نمی کند، بناً افغانستان در صورتی که پاکستان در سیاست ها خود در قبال استفاده دهشت افگنان علیه آن کشور تغیرات نیاورد- راه دیگری جز راجع کردن این قضیه به شورای امینت را ندارد.

محمود صیقل با تاکید روی از بین بردن دهشت افگنان، با اشاره به پاکستان گفت " باید روش های دوگانه و دورویی و اتهام بستن به نیروهای افغان خاتمه یابد. در ۱۵ سال گذشته رهبران برجسته گروه های دهشت افگن به شمول اسامه بن لادن رهبر القاعده، ملا عمر و ملا اختر منصور رهبران طالبان درپاکستان زندگی داشتند و درآنجا از بین رفتند. حقیقت اینکه رهبران برجسته گروه های دهشت افگن در لانه های امن خود شناسایی واز بین رفتند، خود دلیل روشنی است که پاکستان حاکمیت یک کشور دیگر را نقض کرده است."

در همین حال، سوزان رایس نماینده ویژه ایالات متحده در ملل متحد گفت که پیشرفت های اقتصادی برای افغانستان مهم است که عبارت از امنیت، مصالحه واصلاحات می باشد، مهمتر ازهمه امنیت است که در طول سال تلفات زیادی را برجا گذاشته که بیشتر آنرا کودکان تشکیل می دهد. تهدید طالبان، فعالیت های شبکه حقانی، گروه دولت اسلامی و بم گزاری های کنار جاده مایه نگرانی امریکا است.

اما خانم رایس با تقدیر از فعالیت های نیروهای امنیتی أفغانستان گفت "باید تصدیق کنیم که نیروهای امنیتی افغان برای رفع این تهدیدات به ویژه در هلمند، در ساحات بغلان و کندز شجاعانه می جنگند. سوالی پیدا نمی شود که نیروهای افغان بیشتر با تجربه و مسلکی شده اند و برای بازپسگیری مناطق از دست رفته شب و روز تلاش می ورزند."

ویتالی چرکن، نماینده روسیه در ملل متحد از وخامت فزاینده اوضاع در افغانستان ابراز نگرانی کرد، به ویژه از افزایش تعداد جنگجویان داعش که تلاش دارند دیگر گروه های مسلح را با خود مدغم کنند.

نماینده روسیه در ملل متحد در بیانات خود، حمایت کشورش را از افغانستان اعلام کرده گفت:" ما از روش حکومت افغانستان برای مصالحه ملی استقبال کرده، و آماده استیم تا از پیشرفت ها در مذاکرات صلح حمایت کنیم. حتی آماده استیم تا از امکان کاهش تعزیرات ملل متحد در ارتباط به طالبان حمایت کنیم، البته در صورتیکه مخالف منافع ملی افغانستان نباشد."

دوره کاری نیکلاس هیسم، که از سال ۲۰۱۴ به عنوان فرستاده ویژه سر منشی ملل در افغانستان ماموریت داشت، خاتمه یافته و در ماه مارچ سال جاری، بن کی مون، تادامیچی یاماموتو را که از کشور جاپان می باشد به عنوان فرستاده خاص برای افغانستان موظف ساخت.

آقای یاماموتو دیپلماتی با چهل سابقه خدمت در امور سیاسی، همکاری های بین المللی و انکشافات اقتصادی در کشور های متعدد میباشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار