گیلان؛

افتتاح خط ویژه اتوبوسرانی رشت

خط ویژه اتوبوسرانی رشت افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگیلان؛  معاون حمل نقل و امور زیربنایی شهرداری رشتدر مراسم افتتاح نخستین خط ویژه ترافیکی شهر رشت واقع در خیابان امام خمینی(ره) که با حضور جمعی از مسئولان وشهروندان برگزار شد؛ گفت: این پروژه که ماه‌ها انتظار آن را می‌کشیدیم افتتاح شد و مردم می‌توانند از این نعمت خوب بهره‌مند شوند.

فرامرز جمشیدی با اشاره به اینکه مطالعات و مصوبات این پروژه در سال 93 انجام شد افزود: با توجه به اینکه سال 93 ردیف بودجه نداشتیم نتوانستیم آن را اجرایی کنیم و با کمک مردم خوشبختانه مشکلات را حل کردیم و اقدامات اجرایی BRT در پایان سال 94 به اتمام رسید.

  وی با بیان اینکه در اسفند سال گذشته ناوگان حمل و نقل تأمین شد افزود: با توجه به مشکلات پلاک‌گذاری، افتتاح این پروژه تا امروز به تعویق افتاد.

جمشیدپور تعداد اتوبوس‌های قرار داده شده در این مسیر را 15 دستگاه عنوان کرد و گفت: در گذشته زمان انتظار مردم در ایستگاه اتوبوس طولانی‌تر بود و با راه اندازی خط ویژه، این زمان انتظار از 15 دقیقه به 4 دقیقه کاهش می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه در مسیر خط ویژه خودروی دیگری حرکت نمی‌کند؛ افزود: محدوددیت‌های ترافیکی در این مسیر بهبود پیدا می‌کند و در گذشته سرعت اتوبوس‌ها در بهترین حالت 18 کیلومتر در ساعت بود ولی اکنون به حدود 45 کیلومتر در ساعت می‌رسد.

معاون حمل نقل و امور زیر بنایی شهرداری رشت با بیان اینکه در گذشته حدود 7 هزار مسافر در این مسیر جابه جا می‌شدند گفت: با راه اندازی خط ویژه، حدود 17 هزار مسافر با امنیت و آسایش به مقصد می‌رسند.

جمشیدپور اتوبوس‌های خط ویژه را مجهز به سیستم گرمایشی و سرمایشی خواند و افزود: این اتوبوس‌ها 44 صندلی دارد و ظرفیت آن حدود 75 نفر است.

وی اعتبار در نظر گرفته شده برای راه اندازی این پروژه را  یک میلیارد و 600 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: برای استانداردسازی پیاده‌روها نیز یک قرارداد 400 میلیون تومانی منعقد کردیم که با این اعتبار مبلمان پیاده‌روها به‌ زودی انجام می‌شود.

معاون حمل نقل و امور زیربنایی شهرداری رشت هزینه تمام شده این پروژه به جز خرید اتوبوس‌ها را حدود 2 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: حدود 8 میلیارد تومان نیز برای خرید 15 دستگاه اتوبوس هزینه شد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت نیز در این مراسم گفت: سیستم حمل نقل رشت در شروع کار شورای چهارم با بحران مواجه بود ولی اکنون با همت اعضای شورا و شهرداری با اجرا شدن پروژه‌ها وضعیت بهتری پیدا کرده است.

رضا رسولی با بیان اینکه خط ویژه اتوبوس یکی از اولین اقداماتی است که شورای شهر از سال اول آن را بنا کرد افزود: این پروژه در سال 94 با همت شهردار و مجموعه مدیران شهرداری شروع به کار کرد و می‌تواند گامی اساسی در انتقال سیستم مبنی بر سواری به سیستم حمل و نقل همگانی ایجاد کند.

وی میزان شاخص استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی را در رشت ضعیف خواند و گفت: حدود 8 درصد از کل تقاضای سفر از طریق سیستم حمل و نقل همگانی انجام می‌شود.

رسولی ایجاد زیرساخت را عامل مهمی برای افزایش تقاضا به سیستم حمل و نقل همگانی عنوان کرد و افزود: در دنیای امروز سیستم منافع عمومی به جای سیستم آزاردهنده به محیط زیست جایگزین شده است.

  رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت سیاست‌گذاری انجام شده در خط ویژه BRT را مبتنی بر تامین منافع عمومی خواند و گفت: منافع عمومی را مبنای برنامه‌ریزی در سیستم حمل و نقل قرار دادیم که با استقبال شهروندان مواجه شد.

وی با بیان اینکه خط ویژه BRT در خیابان امام خمینی به عنوان فاز اول پروژه، اجرایی شد تاکید کرد: موفقیت خط ویژه اتوبوس در خیابان امام خمینی به فازهای دوم و سوم این پروژه وابسته است واگر فازهای بعدی را به موقع اجرا نکنیم امکان دارد در خیابان امام خمینی به نتایج دلخواه نرسیم.

رسولی با بیان اینکه چرخ توسعه رشت به حرکت افتاده و قابل از کار افتادن نیست خاطرنشان کرد: حرکت توسعه در رشت مبتنی بر شخص نیست هرچند که شهرداری رشت تیم اجرایی قوی دارد.


انتهای پیام/م


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.