ادعای هافینگتن پست: حقیقتی ناگوار برای روحانی، ایران از توافق هسته ای سودی نمی برد

هافینگتن پست در مطلبی با اشاره به احتمال شکست توافق هسته ای ایران، به ناکامی روحانی در این توافق پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان هافینگتن پست در گزارشی مدعی شد: پس از توافق هسته ای ایران و کشورهای 1+5 در تابستان سال گذشته، مناقشات بر سر برنامه هسته ای تهران خاتمه یافت و با اعلام برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، مردم ایران به خیابان ها آمدند و رسیدن به این توافق را جشن گرفتند. در زمان دولت قبل، مناقشات بر سر مسائل هسته ای ایران بالا گرفت و تحریم های شدیدتری علیه این کشور اعمال شد که زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داد. در نتیجه، توافق هسته ای بارقه های امید را برای مردم ایران به ارمغان آورد. قدرت های جهانی قول دادند همه تحریم های اقتصادی را لغو کنند. مردم ایران امیدوار بودند با کاهش فشار اقتصادی و تحریم ها، زندگی بهتری را تجربه کنند. در مقابل ایران نیز متعهد شد، به عنوان اقدامی اعتماد ساز، بخش های حساس برنامه هسته ای خود را تعطیل کند تا ثابت کند به دنبال دستیابی به سلاح  هسته ای نیست.

توافق صورت گرفته، نتیجه تلاش های دولت روحانی و وزیر امور خارجه، محمد جواد ظریف، بود. ناظران جهانی نیز گواهی دادند این توافق، نمونه ای موفق از حل مسالمت آمیز و دیپلماتیک مناقشات بین طرفین است. پس از این توافق، همتایان روحانی در چهار قاره پیام های تبریک فرستادند و با ستایش این گشایش دیپلماتیک، خواستار از سرگیری روابط خود در حوزه های مختلف با ایران شدند. همه خوشحال بودند و تصور می کردند این توافق معامله ای موفقیت آمیز بوده است.

با این حال، این توافق، مخالفان سرسختی نیز در آمریکا و ایران داشت. اوباما و روحانی هر دو با هجوم انتقادات بسیاری از سوی مخالفان مواجه شدند.

در حال حاضر، 5 ماه از آغاز رسمی اجرای این توافق گذشته است. تهران به طور مکرر اعلام کرده است به تمامی تعهداتش در قبال توافق عمل کرده و برنامه هسته ای خود را طبق مفاد برجام تعطیل کرده است. این امر از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز تایید شده است. سران کشورهای بسیاری از جمله یونان، غنا، سوئیس، ایتالیا، آفریقای جنوبی، کره جنوبی و کرواسی برای مبادلات دیپلماتیک به تهران سفر کردند؛ اما دلارهای بلوکه شده ایران که طبق توافق باید به این کشور بازمی گشت، هنوز وارد کشور نشده است و به طور خلاصه، توافق هسته ای هیچ بهره ملموسی برای تهران نداشته است.

ماجرا از این قرار است که آمریکا با اعمال تحریم های بیشتر به بهانه های دیگر، به تعهدات خود در قبال توافق هسته ای عمل نکرده است. معاملات بانکی بین ایران و کشورهای اروپایی هنوز برقرار نشده است و یا به کندی صورت می گیرد. در نتیجه، تهران هنوز به دارایی های بلوکه شده خود در خارج از کشور دسترسی ندارد. کشور هند به تنهایی رقمی معادل 6.5 میلیارد دلار برای خرید نفت به ایران بدهکار است.

آیا ایران بدون هیچ گونه امتیاز اقتصادی همچنان به پیمان خود با کشورهای 1+5 پایبند خواهد ماند؟

ایران در توافق هسته ای، به بازرسی از تاسیسات هسته ای خود رضایت داد؛ امری که اوباما آن را واقعه ای کم سابقه در تاریخ بازرسی های هسته ای توصیف کرده است. در مقابل آمریکا، برای حفظ این توافق هنوز گامی برنداشته است. 

در طی این سال ها، بانک های اروپایی به دلیل نقض تحریم های بین المللی و انجام معامله با موسسات ایرانی متحمل جرایم سنگینی از سوی آمریکا شدند. در نتیجه، این بانک ها پس از لغو تحریم ها نیز همچنان در معامله با ایران بااحتیاط برخورد می کنند.

در تهران نیز از جانب اصول گرایان فشارهایی برای برهم زدن توافق هسته ای به دلیل نقض توافق از سوی آمریکا وجود دارد.

در پایان این مطلب آمده است: درصورت برهم خوردن توافق هسته ای، تلاش های چهارساله روحانی نیز بیهوده قلمداد خواهد شد و این احتمال وجود دارد که در انتخابات بعدی رأی اکثریت مردم را به دست نیاورد و رقیب احتمالی او، محمود احمدی نژاد، با آرای مردم به مقام ریاست جمهوری بازگردد. احزاب مخالف روحانی در ایران با اذعان به این نکته که توافق هسته ای و مذاکره با آمریکا امری بی ثمر بوده است، در تلاشند تا ضعف رئیس جمهور در حل مشکلات اقتصادی را بارز کنند و در رقابت های انتخاباتی وی را مغلوب سازند.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۹:۰۷ ۱۳ شهريور ۱۳۹۵
از اولش معلوم بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۰ ۱۲ تير ۱۳۹۵
هر قدم که ما عقبتر بیاییم امریکا میاد جلوتر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۰۷ تير ۱۳۹۵
این توافق نامه بظاهر تنها دستاوردی که داشت ثابت کرد به غرب دوستان در ایران که حتی اگر بمیرن هم آمریکا دشمنی اش رو کم نخواهد کرد که حتی زیاد میکند اگر ما تحریم بودیم خب مشخص بود تحریمیم و زندگی سخت میشه اما با اینطور لغو تحریم ها , امریکا نه تنها تونست صنعت هسته ای ما رو عقب بکشونه و خودش رو قهرمان جلوه بده بلکه ضربه سخت و مهلکی به افکار و احساسات مردم ایران زد یعنی تا دیروز ضربه مالی می خوردیم از امروز در افکار عمومی جهان ما گول خورده و ابتر شناخته میشیم که تسلیم شده
آیا حقارت , پستی , ذلت , خواری , بدبختی و بیچارگی از این بیشتر .امریکا خواهان نابودی ایران است چه از طریق اقتصادی و سیاسی چه از طریق فرهنگی و نفوذ در دانشگاهی که امام خمینی فرمودن اگر آن اصلاح شود, مملکت اصلاح خواهد شد
خدا لعنت کنه و نابود کنه رژیم فاسد و سخیف عربستان که تا در توان داشت مانع و سنگ اندازی شد اینها چه فرقی با شیطان دارند که قسم خورده فرزندان ادم رو از بهشت بازدارد


لطفا نظر بنده درج شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۰۷ تير ۱۳۹۵
همین که امریکا بهونه ای برای اقدام نظامی نداره (از این منظر که جهان و متقاعد کنه)و ما فرصت داریم قوی تر بشیم کافیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۰۷ تير ۱۳۹۵
قابل توجه یه سری آمریکا پرست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۰۷ تير ۱۳۹۵
توافق هسته ای هیچ منفعتی برای کشور نداشت.فقط خون شهدای هسته ای رو پایمال کردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۰۷ تير ۱۳۹۵
با سلام خدمت همه ی دوستان من خودم بیشتر طرفدار حرف حق هستم کاری به اصلاح طلب و اصول گرا ندارم .ولی افای روحانیی و هر شخص دیگری که به سمت ریاست جمهوری می رسد با ارای مرد م و ما ها به این سمت و جایگاه میرسد پس ما باید برای ایشان نهایت احترام قایل بشیم هم برای اقای روحانی و هم برای کابینه ی ایشان اما نقد هم داشته باشیم ولی نقد سازنده کار دولت روحانی در توافق هسته ای یا به اصطلاح برجام از ریشه که خراب نیست یه سری ایراد هایی دارد ما باید ان ایرادها را اصلاح کنیم همان طور که تصمیم اقای محمود احمدی نژاد و دولت ایشان در مورد یارانه ها کار و نصمیم صحیحی بود اما یه سری ایراد هایی داشت باید قیچی و دست به اصلاح ان ایراد ها میبردیم نه ماهیت و ذات یارانه ها را به کلی رد کنیم حالا در مورد برچام نیز بایدنصمیی گرفته شود که به سود مرد م و جامعه ی ایرانی باشد احساسی تصمیم نگیریم حزبی تصمیم نگیریم بر عله حزب دیگر رسالت خود که همان خدمت به مردم هست در نظر اوریم یا علی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۰۷ تير ۱۳۹۵
احمدی نژاد باید برگرده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۹ ۰۷ تير ۱۳۹۵
تعجبی نداره قرارنبودبهترازاین بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۰۷ تير ۱۳۹۵
به جون هرچي مرد احمدي بر مي گرده مرگ بر ترامپ
Oman
ناشناس
۱۸:۵۹ ۰۷ تير ۱۳۹۵
ما بی سوادیم ،بی شناسنامه ایم ،کلاغ سیاهیم ،..... ،با سواد ها دیگه حرف از دلواپسان نمیزنید،چی شده ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۰۷ تير ۱۳۹۵
شما هرچی بگی باز روحانی معتقد که پیروز ایرانه اون و ول کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۰۷ تير ۱۳۹۵
سلام
دکتر روحانی عزیز و ایرانی من شما رو دوست دارم چون رییس جمهور کشورم هستی
و به اسلام اعتقاد داری و به رهبری پدر تدبیر جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت الله خامنه ای
باور کن کشور با بسیاری از مشکلات مواجه بود که شما نتونستی کنترلشون کنی
1-فقر2-بیکاری3-تجملگرایی4-حجاب و عفاف5-ولنگاری6-آزادی در دانشگاهها و مجامع و تریبون های مدیریتی7-پیشرفتهای علمی ابزاری8-آموزش و پرورش و مشکلات برنامه ریزی علمی و فرهنگی 9-اعتقاد و ایمان به دانشمندان متخصصان و نظریه پردازان و عالمان داخلی و توان مدیریتی و بهره گیری و واگذاری مسولیت های خطیر به بخش خصوصی و..
دوست من رییس جمهور عزیزم از همه زحمتهای شما سپاسگذارم
فقر کمر مردم را شکسته و بازی های سیاسی با آمریکا تاثیری بر این نداشته است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۰۷ تير ۱۳۹۵
مزاکرات‌برد‌برد‌تبدیل‌شد‌به‌برد‌باخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۰۷ تير ۱۳۹۵
فک میکنید..هههه. درست میشه .امید دولت امید جهااان حامد پهلانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۰۷ تير ۱۳۹۵
اگه وجدان هست مابایدفرصت دهیم که احمدی نژاد بیادتاخیلی مسایل راکه گفته شده جوابگو باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۰۷ تير ۱۳۹۵
قابل توجه اوناییکه سنگ آمریکا رو به سینه میزنن و ... اینا دیگه کی میخان سر عقل بیان یا دست از لجبازی و غد بودن بردارونو کوتاه بیان خدا داند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۰۷ تير ۱۳۹۵
مرگ بر امریکای دزد
United States of America
ناشناس
۱۵:۵۲ ۰۷ تير ۱۳۹۵
شما میگی سودی نداشت ماهم سودی ندیدیم به خدا راست میگم جز فشار اقتصادی ولی بعضی ها اصرار دارن سود بردیم خدا شاهد شاید سود بردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۰۷ تير ۱۳۹۵
دستاورد!!!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۰۷ تير ۱۳۹۵
اعتماد به شیطان حماقت محضه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۰۷ تير ۱۳۹۵
خوب شد گفتی نمیدونستیم...خخخخخ
قابل توجه بعضی ها باید بگم که ما از اولم مخالف بودیم ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۰۷ تير ۱۳۹۵
عاقبت ساده اندیشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۰۷ تير ۱۳۹۵
ایران از 800 هزار میلیارد تومن سودی که نبرد هیچی، دچار بحران شد. نباید انتظاری داشت که از یک توافق، آن هم با کشوری چون آمریکا، سود خاصی ببرد. همینه که توافقی صورت گرفته، خودش یک سود مناسب است.
آخرین اخبار