کرمان؛

خطر گسترش بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان

خطر گسترش بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان بیش از هر زمان دیگری جامعه بشری را تهدید میکند و می تواند خسارات جبران ناپذیری را بر جای گذارد .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان و بنا به اعلام  روابط عمومی اداره کل دامپزشکی  ، دکتر جواد نگارستانی کارشناس دام پزشکی که به مناسبت 13 تیر ماه سالروز مبارزه با بیماریهای مشترک بین انسان و دام در جمع خبرنگاران گفت : در شرایط حساس کنونی جهان به ویژه شرایط خاص منطقه که متاثر از جنگهای فرقه ای و تروریسم بين المللی، فقر، مهاجرت، سوء تغذیه و اختلالات روانی ناشی از آنهاست و از سوی دیگر تغييرات بوم شناختی ناشی از خشکسالی و بروز دگرگونی های اقليمی و آب و هوایی جدی میباشد، خطر گسترش بيماریهای قابل انتقال بين انسان و حيوان که از آنها بعنوان زئونوزها نام می برند بيش از هر زمان دیگری جامعه بشری را تهدید میکند.

ویبا اشاره به اهمیت این روزافزود: در حال حاضر خطر ابتلا به زئونوزها ، نگرانی های زیادی را به وجود آورده است به طوریکه از بين هزارو 709عامل عفونی شناخته شده در انسان، تعداد 832 مورد یعنی حدود49درصد آنها زئونوزها بوده و از 156عامل نوپدید 73 درصد مشترک بین انسان و دام بوده که از آن می توان به مرس ، سارس و... اشاره کرد.

وی از مهمترين بيماري هاي مشتركی که ميان انسان و حيوان وجود دارد به تب خونريزي دهنده كريمه كنگو ، تب مالت، سالك، هاري، مشمشه ، سياه زخم( شاربن ) ، كيست هيداتيك ، آنفولانزا و سل اشاره و خاطر نشان کرد: این بیماری ها از طرق مختلف می توانند به انسان منتقل شوند.

وی به اهمیت نقش دامپزشکان در کنترل بیماریهای مشترک بین انسان و دام پرداخت و تصریح کرد : از دامپزشکان بعنوان سربازان خط مقدم مبارزه با زئونوزها نام برده می شود و علاوه بر مخاطراتی که همواره سلامت این مجموعه زحمتکش را تهدید میکند ، متاسفانه از محل اعتبارات نظام سلامت سهمی برای سازمان دامپزشکی بعنوان متولی اصلی مبارزه با بیماریهای دامی در نظر گرفته نشده است.

کارشناس دامپزشکی اداره کل دامپزشکی استان کرمان در پایان ضمن اشاره به چند نکته مهم که بایستی در زندگی روزمره به انان اهمیت داد گفت : گوشت دام تازه کشتار شده را باید به مدت 24 ساعت در دمای یخچال نگهداری وسپس مصرف شود .

نگارستانی افزود: به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری تب مالت از مصرف شیر وپنیر وسایر فراورده های لبنی غیر پاستوریزه جدا خوداری نموده وبرایپیشگیری از ابتلا به بیماری مهلک هاری از نزدیک شدن به سگ وگربه های ولگرد ویا خانگی واکسینه نشده جلوگیری کنید.

وی تأکید کرد : افراد بایستیدستانخودرا بعد از تماس با پرنده ویا تمیز کردن قفس آن ، به خصوص پیش از غذا خوردن با آب و صابون به خوبی بشویید .

انتهای پیام/ی

برچسب ها: بیماری ، دام ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار