بلومبرگ: برکسیت به کاهش 100 ساله ارزش پوند شتاب می‌دهد

پایگاه اینترنتی بلومبرگ در مطلبی به بررسی ارزش پوند و نقش برکسیت در آینده آن پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، بلومبرگ در مطلبی نوشت: مورخان، اقتصاددانان و متخصصان سیاست خارجی به کاهش بیش از 10 درصدی ارزش پوند از زمان اعلام نتایج همه‌پرسی برکسیت – خروج انگلیس از اتحادیه اروپا – اشاره می‌کنند و آن را ضربه دیگری بر نقش انگلیس و نفوذ این کشور در جهان می‌دانند.

پوند استرلینگ که قدیمی‌ترین ارز جهان است، در زمان جنگ جهانی اول نزدیک به 5 دلار ارزش داشت. این در حالی است که روز برگزاری همه‌پرسی برکسیت، ارزش هر پوند انگلیس 1.5 دلار بود. اکنون، ارزش پوند به 1.33 دلار رسیده است و تحلیلگران معتقدند این کاهش ارزش تا 1.2 دلار نیز ادامه خواهد داشت.

در حالی که برخی از اقتصاددانان، پوند ارزانتر را عاملی برای رقابتی شدن صادرات ارزیابی می‌کنند، برخی دیگر درباره رکود اقتصادی و نرخ بهره پایین‌تر در انگلیس هشدار داده‌اند. سیاست‌های انگلیس در پی جدایی این کشور از عظیم‌ترین بلوک تجاری جهان نیز می‌تواند سرمایه‌گذاری‌ها در این کشور را تهدید کند.

"موریس ابستفلد" – اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول – در اینباره گفت: "اگر اکنون به انگلیس بنگریم، در می‌یابیم بخشی از مسائلی که در اقتصاد انگلیس در جریان است، نتیجه اصلاح قیمت ارز ملی با انتظارات رشد اقتصادی این کشور است."

روند نزولی ارزش پوند، به دلیل مشکلات مالی این کشور در طی قرن گذشته، سال‌ها ادامه داشته است. ارزش پوند برای نخستین بار پس از جداشدن از نظام ارزش‌گذاری استاندارد طلا در سال 1931 با کاهش روبرو شد. همچنین در سال 1949، پوند 30 درصد از ارزش خود را از دست داد.

با اینکه در دهه 70 میلادی انگلیس از صندوق بین‌المللی پول برای پایان بخشیدن به بحران ارزش پوند درخواست کمک کرد، در دهه 80 میلادی ارزش پوند بازهم با کاهش روبرو شد. در سال 1990، انگلیس به یک نظام پولی اروپایی – که پس از آن به پیدایش یورو منجر شد – پیوست. اما کمتر از 2 سال پس از پیوستن به این نظام پولی، به دلیل ناتوانی در حفظ ارتباط با مارک آلمان، مجبور به خروج از عضویت در آن شد.

اکنون گمانه‌زنی‌هایی درباره آینده پوند انگلیس خارج از اتحادیه اروپا مطرح شده است. بسیاری معتقدند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، جایگاه پوند در اقتصاد جهان را تهدید خواهد کرد. بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، پوند انگلیس 5 درصد ذخایر ارزی جهان را تشکیل می‌دهد. 

بدیهی است پایین بودن ارزش ارز نمی‌تواند به سر پا نگاه داشتن اقتصاد انگلیس کمک کند. با اینکه انگلیس می‌بایست تمرکز خود را به مسائلی مانند تولید و گردشگری معطوف کند، بیش از 75 درصد اقتصاد انگلیس وابسته به خدماتی مانند سرمایه‌گذاری است. همچنین آینده این سرمایه‌گذاری‌ها وابسته به نتیجه مذاکره انگلیس با اتحادیه اروپا بر سر توافق بر دسترسی این کشور به اتحادیه است.

پوند، نقاط ضعفی ساختاری نیز دارد. در سه ماهه نخست سال جاری میلادی، انگلیس با 6.9 درصد کسری حساب جاری مواجه بوده است. اکنون این کشور از بهره‌وری ضعیف نیز رنج می‌برد. همچنین تقاضای خارجی برای کالاهای انگلیسی اندک است.

"آیان برِمِر" – رئیس گروه مشاوره سیاسی "اوراسیا" – گفت: "شهرت لندن به عنوان یک مرکز جهانی در حال کاهش است. ما نباید مرتکب اشتباه شویم. این مسئله بسیار حساسی است. برکسیت ضربه محکمی به انگلیس به حساب می‌آید."

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار