ادعای مدرن دیپلماسی: عظمت ایران، شرایط بهتری را می طلبد

پایگاه مدرن دیپلماسی در مقاله ای، آنچه را "راهکارهای رفع موانع پیشرفت ایران" می نامید، بررسی کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ، پایگاه تحلیلی مدرن دیپلماسی در مقاله ای به بررسی آنچه "راهکارهای رفع موانع پیشرفت ایران" می نامید، پرداخت.

مدرن دیپلماسی در این مقاله نوشت: توافق جامع اخیر میان ایران و جامعه بین المللی که در ایران به برجام معروف است، بدون شک بر سیاست های داخلی ایران تاثیر عمیقی گذاشته است. این توافق باعث باز شدن درهای فرصت های روز افزون برای روابط خارجی بهتر و توافق های تجاری بین المللی شده است که برای خروج ایران از مشکلات سال های سخت تحریم، ضروری هستند. حالا پرسش این جاست که آیا ایران می تواند از آستانه این در عبور کند و در جامعه بین المللی، 
مشارکت بیشتری داشته باشد یا آرام آرام این در را خواهد بست و به آن ها که آن سوی در منتظر هستند، بی اعتماد خواهد ماند.

این پایگاه در ادامه مدعی شد: اما یک مسأله قطعی است. ساختار ایدئولوژیک ایران متمایل به حفظ وضعیت موجود است و با توجه به میزان بی اعتمادی آن به جامعه بین المللی، هرگونه همکاری به شدت مورد نقد قرار می گیرد. با توجه به قرار داشتن محافظه کاران در راس کانون واقعی قدرت، هر گونه مشارکت و سرمایه گذاری خارجی در ایران برخلاف اصول اولیه آن ها پیش می رود و همان گونه که آیت الله خامنه ای در بیانات اخیرش فرمود: برجام «فقط یک نوع بهانه و ابزار برای نفوذ» و «ابزاری برای تحمیل خواسته های دیگران» است. اما فشار از جانب طبق کارگر و متوسط ایران وارد می شود که سال ها مبتلا به رکود و تورم زیاد بوده اند.

مسیر ایده آل برای ایران، شبیه مسیری است که چین از دهه 1970 در پیش گرفت. اصلاح طلبان آن کشور با غلبه بر روند مائو زندونگ به رهبری دنگ ژیائوپینگ، مردم را از ایدئولوژی های کمونیسم گذشته دور کردند و رویکرد سرمایه داری غربی را در پیش گرفتند . این در حالی است که آیت الله خامنه ای از زمان رهبری خود، با تمام توان حرکت ایران را در مسیر انقلاب سال 1979  (انقلاب 57) نگه داشته است. 

اما می توان برای بازگرداندن شکوفایی و رونق به زندگی ایرانیان عادی، بدون تغییرات گسترده انقلاب مانند، چند اقدام مهم انجام داد. اولین قدم می تواند ایجاد فضای باثبات تری باشد که تجارت و کسب و کار بتوانند در بخش خصوصی، افزایش پیدا کنند. دولت باید کنترل خود بر بخش خصوصی را کاهش دهد و لحن گفتار ضد بیگانه خود را کمی ملایم تر کند و اجازه دهد جامعه بین المللی، به فرصت های سرمایه گذاری سرتاسر ایران، دسترسی بیشتری پیدا کند. دولت نباید دستاورد برجام را از دست بدهد. 

این پایگاه در ادامه ادعاهای خود نوشت:  برخی نیروهای داخل ایران، متمایل به ایران بسته تری هستند که در مقابل هرگونه تعامل با کشورهای خارجی می ایستد و شبیه کره شمالی، کشور را منزوی تر می کند. رهبرانی مانند روحانی هستند که باید با این گروه ها مقابله کنند و ایران را به سمت ایفا کردن نقش گسترده تر در جامعه جهانی، هدایت کنند.

حکومت نیز نباید فریب پول های رفع تحریم ها و صادرات نفت و گاز را بخورد. ثروتی که از راه فروش نفت و گاز به دست می آید و برای خرید محصولات خارجی استفاده می شود، تاثیری بر مشکل بیکاری نخواهد گذاشت. پس تمرکز باید بر روی ایجاد صنعت بزرگ تر مانند کشاورزی و تولید باشد تا بتوان در بین جوانان جویای کار در کشور، شغل ایجاد کرد. باید بین ملتی که تنوع فرهنگی غنی و تاریخ بزرگی دارد و دیگر ملل، فرق قائل شد.

اقتصاد ملی در حال حاضر با عدم توازن در پنج بخش روبه رو است که باید رفع شود: (1) عدم تعادل پرداختی بین المللی به دلیل نرخ برابری بیش از حد ارز، افزایش اتکا به صادرات، مشکل صادرات غیر نفتی و آینده نامشخص بازار فروش نفت؛ (2) عدم توازن بودجه ناشی از هزینه های رو به افزایش با وجود درآمدهای شک برانگیز و رکود؛ (3) عدم توازن در منابع به دلیل قیمت مصنوعی پایین آب، برق، گاز و سوخت هایی که جامعه را به تقاضای روز افزون تشویق می کند؛ (4) عدم توازن پولی و مالی ناشی از نرخ بهره پایین فرمایشی دولتی، دارایی های غیر مولد بانک ها، افزایش عدم پرداخت تعهدات بانکی، و جریان رو به افزایش پس انداز در بازارهای غیر رسمی و فرار سرمایه؛ (5) سرانجام، عدم توازن در نیروی کار، ناشی از نیروی کار رو به افزایش، نبود صنعت و مسکن کافی، و قوانین کار ضد تجاری.

این پایگاه در ادامه مدعی شد: عنصر کلیدی دیگر، به ویژه در خصوص روحانی، عمل به وعده های مدنی است. وی تمام تمرکز خود را بر برجام گذاشته بود و حالا که این مسئله ختم به خیر شده است، باید به وعده های دیگرخود عمل کند. اگر او رای و اعتماد دوباره مردم را می خواهد، باید این نکته را مد نظر داشته باشد. 

مسئله شفاف سازی دولت نیز در میان است. اکنون برخی آمارهای مورد نیاز برای اطلاع رسانی به سرمایه گذاران خارجی، موجود نیست یا دوگانه و متناقض است. برخی موسسات نیز باید به بخش خصوصی واگذار شود و در عین حال، پیاده کردن اصول قانون اساسی و شفافیت، برای جذب سرمایه خارجی، مورد نیاز است. موفقیت واقعی برجام در بزرگنمایی های کلان نیست؛ بلکه در موفقیت های هر چند کوچک برای رفاه مردم عادی است.  

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۷ ۱۹ تير ۱۳۹۵
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۵ ۱۸ تير ۱۳۹۵
تنها هدف از این مطلب :
"لحن گفتار ضد بیگانه خود را کمی ملایم تر کند "
ملت دیدید فقط به دنبال نفوذ فرهنگی , سیاسی , اقتصادی هستن ولاغیر طرح براندازی نظام رو دارن اجرا میکنن خداوند بوسیله امام عصر (عج) حافظ این مملکت اسلامی باشد ان شا الله.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۱ ۱۸ تير ۱۳۹۵
عاشق اونجام که میگه برجام ختم به خیرشده:|
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۱۸ تير ۱۳۹۵
خدایا اونایی که میخوان ایران منزوی بشه نابود کن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۷ ۱۸ تير ۱۳۹۵
خوب راست میگه. میتونید همین متن را به نظرسنجی منصفانه بگذارید ببینید که عامه مردم از چه رویکردی حمایت می کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۶ ۱۹ تير ۱۳۹۵
مرگ بر وطن فروشان بزدل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۷ ۱۹ تير ۱۳۹۵
خودتو مفت نفروش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۷ ۱۹ تير ۱۳۹۵
حالا چی گیر تو میاد
آخرین اخبار