۲ ماهواره دانشجویی تا پایان سال به فضا پرتاب می‌شود/ اعزام فضانورد ایرانی در دستور شورای عالی سازمان فضایی ایران

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: ماهواره های ناهیدیک دانشگاه امیرکبیر و دوستی شریف در حال اتمام بوده و به زودی به وسیله پرتاب گران داخلی در مدار زمین قرار می گیرند.

به گزارش حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محسن بهرامی رئیس سازمان فضایی ایران صبح امروز در نشست خبری که در داخل این سازمان برگزار شد،با اشاره به تکمیل مراحل تحقیق و توسعه علوم فضایی اظهار داشت: در حال حاضر ما در حال گذراندن بحث عملیاتی پرتاب ماهواره های مختلف مخابراتی و سنجشی بوده و به دنبال این مطلب هستیم که محصولات ما کاربردی تر از قبل شود. 
 
وی بیان کرد: این سازمان سرمایه گذاری های ویژه ای در بحث دانشگاهی و تجهیزات برای ساخت یک ماهواره که به مدت 3 سال طول می کشد به مرحله پرتاب برسد با حمایت نهاد ریاست جمهوری این کار انجام شده است. 
 
بهرامی ادامه داد: پرتاب ماهواره زمان بر بوده و هر پروژه بستگی به نوع ماهواره بین 1.5 تا 2 سال به طول می انجامد. 
 
رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه این سازمان همکاری خوبی با مجلس و نهاد ریاست جمهوری دارد افزود: نهاد ریاست جمهوری توجه خاصی به مقوله پژوهش در این سازمان دارد و این نهاد تمامی تلاش های خود را انجام داده تا در یک روال و رشد طبیعی در جهت ساخت ماهواره های مختلف تحقیقاتی و مخابراتی قرار بگیرد. 
 
بهرامی ابراز داشت: بنابر فرمایش رهبری شرکت های دانش بنیان نقطه تحول صنعت ما هستند و در این سازمان نیز همانند جاهای دیگر شرکت های دانش بنیان با هدف تربیت دانشجویان فعالیت می کنند. 
 
وی عنوان کرد: آنقدر که کیفیت ماهواره برای ما مهم است تعداد آن برای ما اهمیت ندارد و این موضوع با توجه به تحولات و تغییر چارت سازمانی به خوبی بر همگان مشخص است. 
 
رئیس سازمان فضایی ایران اظهار کرد: برای کارآمدتر شدن سازمان فضایی چارت این نهاد با تغییراتی همراه بود به طوریکه در سال گذشته در  هفته فضا و فناوری تصمیمات خوبی اتخاذ شد. 
 
بهرامی اذعان داشت: در حال حاضر تمرکز این سازمان بر روی پروژه های پرتاب انواع ماهواره های مخابراتی و سنجشی بوده و به  همین منظور مذاکراتی را با پرتاب کننده های داخلی انجام داده و قرارداد آن در طی دو هفته آینده به امضا می رسد. 
 
وی ادامه داد: پرتاب ماهواره بسیار پیچیده و زمان بر است و با توجه به شرایط جدید پس از برجام  علاوه بر شرکت های داخلی با چند نهاد خارجی هم مذاکرات خوبی داشته که در صورت رسیدن به جمع بندی نهایی قراردادهای آن به زودی به امضا می رسد. 
 
بهرامی متذکر شد: ساخت یک ماهواره ممکن است در حدود 4 سال طول بکشد و پرتاب آن هدف نهایی سازمان فضایی ایران بوده و این سازمان با عنوان یک نهاد علمی کشور در حوزه فضا و سازمان های بین المللی تخصصی ارتباط تنگاتنگی دارد. 
 
رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه این سازمان با سازمان فضایی اقیانوسیه همکاری دارد  تصریح کرد: اجلاس سازمان اقیانوسیه قرار است در کشور ترکیه و در سال  بعد به میزبانی کشورمان انجام شود که هدف اصلی آن برگزاری کارگاه های آموزشی مختلف و ارتقای سطح علمی علوم فضایی کشورمان است. 
 
وی متذکر شد: کشور ما در کمیته فضا ماورای جو در سازمان ملل عضویت دارد و قرار است کارگاهی در مورد ریزگردها و خشکسالی در ماه اوکتبر انجام شود همچنین نمایندگان ایران در دفتر سازمان ملل در اتریش  در حال تدوین کارهای نهایی است. 
 
بهرامی ادامه داد:  21 تیم در پروژه مکعب ایران شرکت کرده و این مکعب در حدود 10 سانتی متر و با وزن یک کیلوگرم است و ما سعی کردیم دانشگاهیان را ترغیب به ساخت ماهواره های کوچک انجام بدهیم. 
 
رئیس سازمان فضایی ایران ابراز داشت: از سال 64 سازمان هوا و فضا با هدفی کاملاً صلح آمیز شروع به کار کرد و تمامی ماهواره هایی که تا به امروز پرتاب شده نتیجه زحمات دلسوزانه  همکاران ما در این سازمان است. 
 
وی تأکیید کرد: ماهواره دوستی دانشگاه شریف و ناهید یک امیرکبیر امسال آماده  می شود و با  توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته پرتاب آن در کمترین زمان ممکن انجام می شود. 
 
وی در خصوص معقول بودن هزینه های ماهواره مصباح و پرتاب آن گفت: بررسی  نقاط ضعف این  ماهواره و پرتاب آن هزینه بر و زمان بر است ولی  به طور کلی  اعتقاد ما بر این است که این ماهواره قابلیت پرتاب دارد. 
 
بهرامی ذکر کرد: اعزام فضانورد ایرانی به فضا در دستور کار شورای عالی فضایی به ریاست رئیس جمهوری بوده که هنوز موافقت آن به طور کامل انجام نشده است. 
 
وی گفت: ما با سازمان اکسپو و سازمان فضایی آسیا  و اقیانوسیه همکاری های خوبی داریم و قرارداد ماهواره ناهید 2 در حال تکمیل است.

انتهای پیام/ 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.