وال استریت ژورنال: قرارداد بوئینگ با ایران دردسرساز خواهد شد / این قرارداد تنها به نفع ایران است

وال استریت ژورنال در یادداشتی به بررسی جزئیات قرارداد بوئینگ با ایران پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان وال استریت ژورنال یادداشتی را به قلم امانوئل اتولنگی (Emanuele Ottolenghi ) و مارک دوبوویتز (Mark Dubowitz) درخصوص قرارداد بوئینگ و ایران منتشر کرد. این دو  تحلیلگر، از کارشناسان ارشد بنیاد موسوم به «دفاع از دموکراسی ها» هستند و پیش از این مخالفت صریح خود را با توافق هسته ای ایران اعلام کرده بودند. در این یادداشت آمده است: هفته گذشته کنگره آمریکا درصدد جلوگیری از اجرایی شدن قرارداد بوئینگ و ایران ایر برآمد. مجلس آمریکا در تلاش است مانع اجرایی شدن توافق بوئینگ با شرکت ایران ایر شود. طبق این قرارداد، بوئینگ ملزم به فروش 80 فروند هواپیمای مسافربری به ایران شده است. باید پذیرفت اقدام کنگره به جا و درست بوده است. کنگره در خصوص قرارداد 25 میلیارد دلاری با شرکت ایرانی «ایران ایر» نگران است؛ زیرا گفته می شود این شرکت، در جهت گسترش سلاح و حمایت از تروریسم فعالیت می کند. از سوی دیگر، اوباما تهدید کرده است هر قانونی را که به توافق هسته ای ایران ضربه وارد کند، وتو خواهد کرد؛ اما در کنگره، نگرانی های بسیاری درخصوص فروش هواپیما به ایران وجود دارد.

در ادامه این یادداشت ادعا شده است: بوئینگ و دیگر شرکت های خواهان تجارت با ایران، باید هوشمندانه تر عمل کنند و به عاقبت آنچه انجام می دهند، بیندیشند. با ورود هواپیماهای تازه نفس به ایران، دیگر نمی توان مانع امدادرسانی و حمایت سپاه پاسداران از بشار اسد و حزب الله لبنان شد. بر اساس گزارش وزارت خزانه داری آمریکا، پیش از رسیدن به توافق هسته ای در سال گذشته و با وجود اعمال تحریم های شدید علیه تهران، ایران ایر به جا به جایی قطعات موشکی و تسلیحات از تهران به سوریه اقدام می کرد. این شرکت، با استفاده نظامی از هواپیماهای غیرنظامی قوانین بین المللی را نقض کرده است. به ادعای وزارت خزانه داری آمریکا، از سال 2011 شرکت تحریم شده «ماهان ایر» انتقال تسلیحات و نیروهای نظامی به سوریه را بر عهده داشته است. این دو شرکت هواپیمایی، مانع سقوط حکومت بشار اسد شدند، کشتار مردم سنی سوریه را تشویق و بحران پناهندگی در اروپا را تشدید کردند. در راستای رسیدن به توافق هسته ای با ایران، تحریم ها علیه شرکت ایران ایر لغو شد؛ اما این شرکت همچنان به اعمال غیرقانونی خود ادامه می دهد. 

نویسندگان این یادداشت مدعی شدند: یکی از هواپیماهای ایران ایر 9 ژوئن (20 خرداد)، در مقر تدارکات سپاه در آبادان به زمین نشست و تقریبا یک ساعت بعد، آبادان را به مقصد دمشق ترک کرد. پروازهای ایران ایر به طور آنلاین قابل ردیابی است؛ به همین دلیل، ما اطلاع داریم که هواپیماهای این شرکت به طور مرتب در حال رفت و آمد به سوریه هستند. ما همچنین از پرواز 7 ژوئن (18 خرداد) ایران ایر به دمشق مطلع هستیم. 

در ادامه این یادداشت ادعا شده است: ایران همچنان قدرتمندترین حامی تروریسم در جهان است. شرکت های هواپیمایی ایران نیز در جریان حمایت از آنچه تروریسم می نامند، نقش دارند؛ به طوری که هنوز چهار شرکت هواپیمایی ایرانی تحت تحریم های وزارت خزانه داری آمریکا قرار دارند. سال گذشته عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران، اظهار کرد تهران در نظر دارد برای نوسازی ناوگان هوایی خود، 500 فروند هواپیما خریداری کند؛ اما این تعداد بیشتر از ظرفیت موجود ایران ایر است. می توان نتیجه گرفت ایران قصد دارد هواپیماهای جدید را به نام ایران ایر خریداری کند و سپس به دیگر شرکت های هواپیمایی ایرانی بفروشد.

دوبوویتز و اتولنگی مدعی شدند: دولت آمریکا با درنظر گرفتن شرایط ذکر شده در توافق هسته ای، به دلیل استفاده نظامی ایران از هواپیماهای مسافربری و قرار دادن این هواپیماها در اختیار شرکت های تحریم شده، می تواند مانع اجرایی شدن قرارداد بوئینگ با ایران ایر شود؛ اما این امر بعید به نظر می رسد. این قرارداد، حامیان قدرتمندی در واشینگتن دارد که در تلاشند با تهران رابطه تجاری برقرار کنند. راه حل دیگری نیز وجود دارد. می توان مجوز فروش هواپیما به ایران را صادر و در صورت نقض قوانین از سوی ایران، هواپیماهای خاصی را تحریم کرد. در حال حاضر وزارت خزانه داری آمریکا چنین کاری را انجام داده است. وزارت خزانه داری 8 فروند ایرباس A340s را، که شرکت ماهان با واسطه گری یک شرکت عراقی خریداری کرده بود، تحریم کرده است؛ با این حال، این هواپیماها هنوز هم در فرودگاه های اروپایی اجازه فرود دارند.

در انتهای این یادداشت آمده است: این قرارداد در هر صورت به نفع طرف ایرانی است. طبق این قرارداد، ایران چندین فروند هواپیمای جدید تحویل خواهد گرفت و ناوگان هوایی خود را نوسازی خواهد کرد. علاوه بر این، ایران در نظر دارد هزینه خرید این هواپیماها را با گرفتن وام از بانک ها و شرکت های اروپایی بپردازد. با این وجود، اگر توافق هسته ای ایران لغو و تحریم های بین المللی دوباره علیه این کشور وضع شود، میلیاردها دلار بدهی پرداخت نشده در انتظار بانک ها و شرکت های اروپایی و آمریکایی خواهد بود. قرارداد بوئینگ، قدرت نفوذ ایران در توافق هسته ای را بالا خواهد برد. پیش از اجرایی شدن این قرارداد، کنگره باید دولت اوباما را ملزم کند تا شهادت دهد هیچ یک از شرکت های هواپیمایی ایرانی در حمایت از تروریسم نقشی ندارند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۷ ۲۴ تير ۱۳۹۵
برجام باعث می شود ما نفت خام غلیظ ،اورونیوم غنی سازی صلح آمیز را به شما بفروشیم
وشما هم با ما قرارداد ،وعهد بسته اید ،وقول داده اید ،برجام را برهم نمی زنید
وهر کسی برجام را پشت سر بی اندازد،وبه راحتی از روی کتاب های مقدس ها بگذر جفت پاهایش قطع می شود ،خوشم نمی آید ،کسی بین دین ها اختلاف بی اندازد
آخرین اخبار