کارنامه یک ساله برجام /17

"نقض برجام" و همه آنچه بر سر سانتریفیوژها می‌آید!/ ایران توانایی خارج شدن از بازی را دارد؟

این روزها با توجه به بدعهدی طرف مقابل مدام این سوال تکرار می‌شود که با نقض برجام واکنش ایران چه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  این روزها با توجه به بدعهدی طرف مقابل مدام این سوال تکرار می‌شود که با نقض برجام واکنش ایران چه خواهد بود.

غرب بدعهدی کند، با سانتريفيوژهای جديد به شرايط بهتر از قبل برمی‌گرديم

از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان معتقدند که اقدامات ایران بر اساس برجام تا حدودی برگشت ناپذیر بوده و این در انجام تعهدات نه تنها موازنه را برقرار نکرده بلکه باعث می‌شود تا دست برتر در این توافق از ایران گرفته شود به همین جهت نسبت به بدعهدی طرف مقابل به ویژه امریکایی ها این سوال مطرح می شود که در صورت نقض برجام چه بر سر سانتریفیوژ ها خواهد آمد؟.




بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در این باره می گوید؛ برنامه هسته‌ای ایران همیشه صلح آمیز خواهد بود و چیزی نیست که کشوری را نگران کند. پیش بینی کرده‌ایم که اگر بدعهدی صورت بگیرد به شرایطی بهتر از قبل بازگردیم و طرف غربی متوجه شده که ما به راحتی می‌توانیم با استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته جدید و ظرفیت خوبی که در تولید داریم به شرایط بهتر از قبل بازگردیم.

کمالوندی تصریح کرد: اگر قرار باشد عهدشکنی باشد این زمینه را داریم که به شرایطی بهتر از قبل باز گردیم.بیشتر

لازم باشد بازی را به هم می‌‌زنیم

در این میان قبل از آنکه به مرحله چگونگی برگشت پذیری برسیم این سوال مطرح می شود که آیا ایران توانایی خارج شدن از بازی و یا به قولی برجام را خواهد داشت و این اتفاق در چه صورتی رخ خواهد داد.



"علاالدین بروجردی" رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این باره می گوید؛ مواضع ما همان مواضعی است که رهبری انقلاب برای ما ترسیم کرده‌اند؛ یعنی ما متوقف کننده اجرای برجام نخواهیم بود ولی اگر آنها بخواهند بازی را بهم بزنند ما هم با توانمندی بیشتری بازی را بهم خواهیم زد.

وی با بیان اینکه همه دنیا شاهد تعهدات ایران در برجام هستند افزود: این در حالی است که طرف مقابل ایران همواره به تعهدات خود در برجام پایبند نبوده است.بیشتر

 برای پی بردن به مصمم بودن ایران درباره رصد تعهدات طرف مقابل به فرمایشات صریح و قاطع مقام معظم رهبری و رئیس جمهور کشورمان تکیه خواهیم کرد.

اگر روزی 1+5 از تعهدات خود سر باز بزند، در زمان کوتاهی به نقطه مطلوب می‌رسیم

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی  ضمن گرامیداشت 23 تیرماه؛ سالروز توافق هسته‌ای ایران با 1+5، ضمن تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به عهد خود در توافق هسته‌ای پابرجا و متعهد است، گفت: اگر روزی 1+5 بخواهد از تعهدات خود سر باز بزند، ما کاملاً آمادگی داشته و از لحاظ توانمندی هسته‌ای در شرایطی هستیم که در زمان کوتاهی می‌توانیم به نقطه مطلوب خود دست پیدا کنیم.



وی ادامه داد: برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) به نفع همه کشورها و صلح، امنیت، ثبات و توسعه جهانی بوده و نقض آن به ضرر همه خواهد بود و هرکس بخواهد شروع‌ کننده باشد، بازنده سیاسی در صحنه بین‌المللی است.بیشتر

اگر برجام را پاره کنند، ما آن را آتش خواهیم زد

اما به عنوان فصل الخطاب ماجرا، رهبر معظم انقلاب در دیدار سران سه قوه، مسئولان و کارگزاران نظام، مدیران ارشد دستگاه‌های مختلف و عناصر فعال سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، با اشاره به زوایای پرابهام سند برجام که زمینه‌ی سوءاستفاده‌ی طرف‌های مقابل را فراهم کرده است تأکید کردند: جمهوری اسلامی ابتدائاً برجام را نقض نخواهد کرد، زیرا وفای به عهد، دستور قرآنی است اما اگر تهدید نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا مبنی بر پاره کردن برجام عملی شود، جمهوری اسلامی برجام را آتش خواهد زد که این کار هم دستوری قرآنی درباره‌ی نقض عهد متقابل است.



ایشان با اشاره به انجام کامل تعهدات جمهوری اسلامی افزودند: ما پیش‌پرداخت‌ها و تعهدات خود را پی‌درپی انجام دادیم و غنی‌سازی ۲۰ درصد، فردو و اراک را تعطیل کردیم، اما طرف مقابل همچنان متوقع است.بیشتر

ادامه دارد...

گزارش از هدیه آقاپور

انتهای پیام/
برچسب ها: نقض توافق ، برجام ، سالگرد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار