رئیس کمیته رادیو و تلویزیون تاجیکستان مدعی شد

تلویزیون مشترک فارسی‌زبانان در انتظار اقدام ایران و افغانستان

رئیس کمیته رادیو و تلویزیون تاجیکستان، ایران را به تعلل در راه‌اندازی تأسیس تلویزیون مشترک توسط 3 کشور فارسی زبان ایران، افغانستان و تاجیکستان متهم کرد.

تلویزیون مشترک فارسی‌زبانان در انتظار اقدام ایران و افغانستان

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، محمدسعید پیراف  رئیس کمیته رادیو و تلویزیون تاجیکستان روز گذشته در دیدار با نمایندگان رسانه‌های این کشور، ایران را به تعلل در تأسیس تلویزیون مشترک 3 کشور فارسی زبان متهم کرد و افزود: ظاهرا جمهوری اسلامی ایران به پخش برنامه‌های این تلویزیون چندان خوش بین نیست.

وی گفت: مشکلات مربوط به عدم راه اندازی این تلویزیون هیچ ربطی به تاجیکستان ندارد و طبق توافق نامه 3 کشور، دوشنبه باید ساختمان این تلویزیون، تهران تجهیزات فنی و کابل متخصصان و عوامل اجرایی مورد نیاز را فراهم کنند.

پیراف افزود: به این خاطر طرف تاجیکی برای انجام تعهدات خود بخشی از ساختمان تلویزیون «بهارستان» را در اختیار این تلویزیون قرار داده اما متاسفانه ایران و افغانستان، تاکنون وعده‌های خود در این زمینه را به طور کامل انجام نداده‌اند.

رئیس کمیته رادیو و تلویزیون تاجیکستان در بخش دیگری از سخنان خود مدعی شد: به نظر می‌رسد عده‌ای در جمهوری اسلامی ایران نمی‌خواهند که برنامه‌های این تلویزیون در داخل این کشور پخش شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: تجهیزاتی که از جانب ایران به دوشنبه وارد شده تا به حال ترخیص گمرکی نشده‌اند و در طول این مدت با توجه به ایجاد دستگاه‌ها و تجهیزات مدرن‌تر، قدیمی نیز شده‌اند.

پیراف همچنین با انکار نقش عوامل سیاسی در موضوع به درازا کشیدن اجرای این طرح، گفت: طرف تاجیکی تاکنون منتظر بوده است که ایران و افغانستان به وظایف و تعهدات خود عمل کنند.

رئیس کمیته رادیو و تلویزیون تاجیکستان در پایان تأکید کرد: در صورت عملی شدن مفاد توافق نامه تأسیس تلویزیون مشترک توسط تهران و کابل این تلویزیون آغاز به کار خواهد کرد.

توافق نامه تأسیس تلویزیون مشترک در سال 2006 میلادی در جریان ملاقات رهبران 3 کشور فارسی زبان تاجیکستان، افغانستان و ایران به وقوع پیوست و انتظار می‌رفت این تلویزیون در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان تأسیس شود.

طبق این توافق نامه ایران موظف شد تجهیزات فنی، افغانستان متخصصان و تاجیکستان ساختمان این تلویزیون را فراهم کنند.

این در حالی است که در راستای این توافق نامه، تهران تجهیزات تلویزیونی به ارزش بیش از یک میلیون یورو، را به دوشنبه وارد کرد، اما گمرک تاجیکستان برای عبور این تجهیزات 400 هزار یورو عوارض گمرکی طلب کرد. تقاضا و سنگ اندازی مقامات گمرک تاجیک، این شبهه را ایجاد کرد که تاجیکستان با تشکیل این تلویزیون مخالف است.

کار‌شناسان معتقدند: عدم موفقیت 3 کشور فارسی زبان برای راه اندازی یک تلویزیون مشترک در طول 10 سال اخیر به سیاست‌های داخلی این کشور‌ها مربوط می‌شود. زیرا این 3 کشور فارسی زبان به ویژه در مسایل سیاست بین الملل و روابط خارجی، دیدگاه‌های متفاوتی دارند.

علاوه بر این، تلاش‌های مقامات تاجیک برای حفظ ساختار سکولار این کشور، برنامه ریزی در جهت جلوگیری از دینی شدن جامعه و مبارزه با فرهنگ‌های بیگانه، راه اندازی تلویزیون مشترک با 2 کشور اسلامی را زیر سوال برده است.

فارس نوشت: به همین خاطر است که به باور کار‌شناسان، تنها مشترکات زبانی و تاریخی برای راه اندازی چنین برنامه مشترکی کافی نمی‌باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار