نامهربانی از خورشید است یا انسان؟

گرم‌شدن زمین یا گرمایش زمین پدیده‌ای است که منجر به افزایش میانگین دمای سطح زمین و اقیانوس‌ها شده‌ است. قابل ذکر است که گرم شدن هوا زاییده دو عامل آشکار و پنهان می باشد.

نامهربانی از خورشید است یا انسان؟
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اخیرا درباره گرم شدن هوای کره زمین نظرات و تئوری‌های متعددی بیان می شود. به طوریکه دانشمندان محیط زیست را برای جلوگیری از فاجعه های وحشتناکی که در راه است به چاره اندیشی واداشته است تا عواملی که سبب ساز این جریان می باشند را مورد بررسی قرار دهند.
 
رسیدن جمعیت کره زمین به 7 میلیارد نفر و نیازهای روز افزون انسان‌های راحت طلب بدون توجه به عواقب آن از طریق توسعه تکنولوژی افسارگسیخته، بهره برداری بیش از اندازه از ذخایر زیرزمینی و تبدیل آن به مواد آلاینده هوا، آب و خاک در طولانی مدت نتیجه‌ای بهتر از این نمی تواند در پی داشته باشد.
 
از بین رفتن گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری در شرایط به وجود آمده و هشدار سالیانه ناظران بر محیط زیست جهان که ادامه آن مرگ حتمی انسان ها را در پی خواهد داشت، متاسفانه توسط زیاده خواهان جهان نادیده گرفته شده است.
 
اکنون تغییر اقلیم در سطح کره زمین در حال رخ دادن است که این امر موجب بروز ناهنجاری‌هایی در میزان بارش بر روی کره زمین شده است. مدل‌های اقلیمی نشان می‌دهد که در عرض‌های میانی که کشور ما نیز در این عرض واقع شده، با کاهش بارش مواجه شده اند.
 
" محسن صالحی کرمانی" ، در خصوص گرم شدن کره زمین، اظهار کرد: گرم شدن کره زمین نام پدیده ای است که باعث افزایش دمای سطح زمین و اقیانوس ها شده است. طی یک قرن گذشته دمای میانگین زمین حدود 0.74 درجه سانتی گراد گرمتر شده است.
 
مدیرکل مدیریت حوادث غیر مترقبه استان کرمان با اشاره به پیامدهای این افزایش دما، افزود: این تغییرات دمایی می تواند باعث تغییر الگوی بارش باران و برف، افزایش سطح آب های آزاد، کاهش سطح آب دریاچه ها، تاثیر عمیق بر گونه های مختلف گیاهان و جانوران و سرانجام انسان ها خواهد گذاشت.
 
وی با اشاره به مطالعات صورت گرفته درخصوص افزایش درجه حرارت زمین، تصریح کرد: نخستین مطالعات در زمینه افزایش درجه حرارت زمین توسط یک شیمی دان سوئدی در 120 سال بیش صورت گرفت که اضافه شدن گاز دی اکسید کربن ناشی از فعالیت بشری را باعث این پدیده اعلام نمود.
 
وی افزود: در سنوات بعد کم کم این مطالعات تکمیل و دلایل زیادی برای این پدیده از جمله افزایش گازهای گلخانه ای و افزایش فعالیت های خورشیدی نام برده شده است. سوزاندن سوخت های فسیلی و از بین بردن جنگل ها از اصلی ترین فعالیت بشری که منجر به گرمای زمین می گردد.
 
صالحی این تغییرات دمایی را منجر به نتایج فاجعه باری برای بشر دانست و عنوان کرد: این تغییرات دمایی می تواند به تغییرات اساسی در زیست گاه گیاهان و جانوران، وقوع سیل و خشکسالی، توفان های شدید و مخرب، بالا آمدن آب اقیانوس ها و آبهای آزاد دنیا، از بین رفتن محصولات کشاورزی و در پاره ای از قسمت های دنیا گسترش بیماری های انسانی، آتش سوزی های گسترده و افزایش رعد و برق های مرگبار منجر شود.
 
مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان با بیان اینکه در این راستا جامعه بین المللی در قالب کنوانسیون هایی از جمله کیوتو و پاریس متعهد به کاهش تولید گازهای گلخانه ای شد، اذعان کرد: اقلیم ایران نیز از این تغییرات آب و هوایی که در سطح کره زمین در حال رخ دادن است، تاثیرپذیر بوده و تغییرات و جایجایی فصول از نشانه های تاثیرپذیری این اقلیم می باشد. هر چند که بیشترین تاثیر در مناطق قطبی و استوایی رخ خواهد داد.
 
وی ادامه داد: بررسی های به عمل آمده نشان دهنده این مطلب است که در سنوات گذشته بیشترین دمایی که در استان کرمان ثبت شده، 50.4 درجه سانتیگراد در تیرماه 1389 و در شهداد می باشد و در سال جاری نیز شهداد با 52 درجه سانتیگراد در 14 تیرماه بیشترین دما را داشته است.
 
صالحی در پایان با اشاره به اینکه بصورت متوسط دمای هوا 0.4 درجه سانتی گراد افزایش پیدا کرده، خاطرنشان کرد: این افزایش دما در شهداد باعث خسارت به محصولات کشاورزی شده که در حال بررسی برآورد خسارت هستیم و خوشبختانه در این مدت کسی بر اثر گرما در استان فوت نکرده است.
 
منبع:ایسنا
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار