لاریجانی:

اصل 44 قانون اساسی به درستی اجرا نشده است/ضعف نظارتی مجلس بر حوزه تعاون

رئیس مجلس گفت: دولت باید در بحث اقتصاد هدایتگر باشد و هرچه دخالت‌های خود را کمتر کند به نفع بخش خصوصی است.

دخالت کمتر دولت در اقتصاد به نفع بخش خصوصی است
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز در جلسه فعالان حوزه تعاون با ابراز نگرانی که فعالان حوزه تعاون نتوانستند به علت کمبود وقت تمامی مطالب خود را در این جلسه مطرح کنند از فعالان حوزه تعاون درخواست دارم که مطالبات خود را نوشته و در اختیار ما قرار دهند تا بررسی بیشتری بر روی آنها صورت بگیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: بخش تعاون یکی از بخش‌های مکمل اقتصاد کشور است.

لاریجانی تصریح کرد: شهید بهشتی نقش بسزایی در تدوین قانون اساسی داشته و اصرار ایشان در تدوین تعاون در قانون اساسی بوده است و سرانجام این قانون در مجلس تصویب شد.

نماینده قم در ادامه تصریح کرد: در سوالی که من از آقای عبداللهی کردم که سهم تعاون در اقتصاد کشور چقدر است گفتند 6 درصد در صورتی که در قانون و در سیاست‌های کلی 25 درصد است.

وی افزود: شما فعالان حوزه تعاون باید با بررسی‌های انجام داده مشخص کنید که چرا چنین وضعی ایجاد شده و سهم تعاون کم شده است؟در بخش خصوصی ما هنوز به صورت سنتی عمل می‌کنیم و آن مقدار از مراکز دولتی که به بخش خصوصی واگذار شده هنوز به طور کامل خصوصی نشده است و اصل 44 قانون اساسی به خوبی اجرایی نشده است.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه من می‌خواهم ذهن شما را به بخش دیگری معطوف کنم، خاطر نشان کرد: ممکن است همین قانون تعاون هم مشکلاتی داشته باشد زیرا باید با شرایط فرهنگی ما کاملا تطبیق پیدا کند و متناسب با تجربیات شما مقداری تغییرات در آن انجام شود من در خاطرم است که چند سال پیش در جلسه تشخیص مصلحت نظام پیشنهادی مطرح شد که شرکت‌های سهامی عام را به یک تعاون برسانیم اولا باید ببینیم که تعریف ما از تعاون چیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عموم مردم باید در اقتصاد به نوعی مشارکت داشته باشند و شرکت‌های سهامی عام به بخش تعاون وارد شوند، ضوابط تعاونی‌ها ممکن است با خود تعاون یک مقدار ناسازگار باشد که باید در آنجا اصلاحات صورت بگیرد.

لاریجانی اظهار داشت: من فکر می‌کنم که شما باید به طور جدی بررسی‌های لازم را انجام دهید تا افراد بیشتری به تعاون روی بیاورند که این کار را به خوبی می‌شود انجام داد.

نماینده مردم قم با اشاره به دوران ابتدایی انقلاب بیان کرد: در ابتدای انقلاب طور دیگری در رابطه با تعاون فکر می‌شد و سختگیری‌های خاصی انجام می‌دادند زیرا به سادگی با فرهنگ ما هماهنگ نشده بود به همین دلیل اقبال لازم از آن صورت نگرفت. بنابراین نکاتی را که آقایان فرمودند را من نفی نمی‌کنم اگر کار کارشناسی انجام دهید در این زمان اگر لازم بود که قانونی در مجلس تصویب شود ما کمک می‌کنیم تا مفهوم تعاون توسعه پیدا کند و اینگونه اقدامات قابل اجراست.

وی نکته دیگری را که در کلام فعالان تعاون برجسته دانست حرکت کشور به سمت مردمی کردن اقتصاد بود.

وی ادامه داد: هرچه دولت کمتر در حوزه اقتصاد وارد شود بهتر است و عموما اگر بخش‌های دولتی به تعاون و مانند این واگذار شود مصلحت کشور است بنابراین باید این سمت را پررنگ‌تر کنیم چه از نظر قوانین و چه از نظر نظارت.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت باید در بحث اقتصاد هدایتگر باشد و هرچه دخالت‌های خود را کمتر کند به نفع بخش خصوصی است زیرا دخالت‌های دولت هم به ضرر دولت است و هم به ضرر تعاون زیرا بخش‌های مردمی و دست‌اندرکاران بهتر مشکلات خود را می‌فهمند و اگر مزاحمت‌هایی دیدید به ما بگویید تا در مجلس پیگیری شود و تسهیلات لازم فراهم گردد.

وی در بخش دیگر خاطر نشان کرد: یکی دیگر از درخواست‌های شما افزایش ارتباطاتتان با مجلس بود که این درخواست از نظر آیین‌نامه‌ای مشکلی ندارد.

رئیس قوه مقننه در ادامه گفت: ما در آیین نامه مجلس داریم که غیر از نماینده دولت، نماینده اتاق بازرگانی بخش خصوصی هم اضافه شده است که البته شاید در آن زمان اتاق بازرگانی ذکر نام نکرده باشد ولی مانعی نیست که در اینجا منظور نمایندگان بخش غیردولتی باشد.

لاریجانی اظهار داشت: شما نمایندگان فعالان تعاون مشکلات خود را بنویسید من هم سفارش می‌کنم که مرکز پژوهش‌های مجلس از این پیشنهادات استفاده کند و کمیسیون‌های تخصصی نیز از نظرات شما در بخش‌های مختلف سود بجویند اگر هم در صحن علنی تصویب قانون و یا مطلبی که مربوط به شما بود می‌توانید شما نیز علاوه بر حضور نماینده دولت در صحن علنی باشید.

نماینده مردم قم تصریح کرد: سخنان شما کاملا سودمند و منطقی است و حتما از نظرات شما استفاده خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه شاید نظارت‌های مجلس برای قوانین بخش تعاون کم بوده ادامه داد: موارد تخلف را برای من بنویسید و یا آن ‌جاهایی که نیازمند نظارت‌های عمیق‌تری است را ذکر کنید تا من براساس کمیسیون مربوطه آن را ارجاع داده و مأمور می‌کنم که نظارت بیشتری داشته باشند اگرچه ما در همه بخش‌ها نمی‌توانیم نظارت دقیق داشته باشیم اما آن قسمتی که بیشتر مدنظرتان است را ذکر کنید تا بررسی شود.

لاریجانی ادامه داد:‌ تسهیلات بانکی حتما باید بیشتر شود و در قانون برنامه دوبار و در قانون بودجه یک بار درباره تعاون گفته شده و با توجه به شرایط کنونی کشور تولیدکنندگان ما نیاز به کمک دارند براین اساس ما یک اختیاراتی را به بانک‌ها دادیم تا بتوانند بخشودگی در برابر بدهکاران تولیدکننده ایجاد کنند و البته قبول داریم که همه جا درست عمل نشده و باید قانون مستحکم‌تر شود.

نماینده مردم قم با بیان اینکه بخش تولید در کشور باید مورد حمایت جدی قرار بگیرد خاطر نشان کرد: چه در بخش تعاون و چه در بخش خصوصی مشکلات زیادی وجود دارد و با بیانی که شما کردید در رابطه با مالیات بر ارزش افزوده من نیز این قضیه را قبول دارم زیرا در شرایط رکودی اقتصاد کشور باید شرایط ساده‌تر و تسهیلات بیشتری برای تولیدکنندگان ایجاد شود.

لاریجانی با بیان اینکه من به آقایان مسئولین این کار در وزارت اقتصاد عرض کردم که باید سختگیری‌ها کمتر شود خاطر نشان کرد: درست است که ما در تنگنا قرار گرفته‌ایم و با مالیات کشور را اداره می‌کنیم ولی سختگیری‌ها باید معقول و سنجیده باشد گاهی سختگیری‌ها و فشار زیاد رکود را بیشتر می‌کند و در شرایط رکودی کشور باید یک مقدار تنفس برای تولیدکننده ایجاد کرد.

رئیس مجلس در ادامه اظهار داشت: هم اکنون زمان تدوین برنامه ششم است و ما با توجه به شرایط کشور که باید حتما نظمی در حوزه مالیات بدهیم، پیشنهاداتی را نیز برای ایجاد تنفس تولیدکنندگان و فعالان حوزه تعاون داریم.

وی در پایان تصریح کرد: نمایندگان در مجلس قصد کمک به بخش تعاون و اقتصاد را دارند تا قسمت‌های نادیده کشور نیز زیر پوشش تعاون قرار بگیرد مخصوصا در بخش‌های کشاورزی توجه خاصی از سوی مجلس صورت گرفته و اگر پیشنهاداتی دارید برای اصلاح امور عنوان کنید و مطمئن باشید که حتما بررسی می‌شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: بخش‌های ، مکمل ، اقتصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار