ساجدی در واکنش به حادثه تروریستی کابل:

آمریکایی‌ها به نوعی دنبال توجیه حضور خودشان در افغانستان هستند

یک کارشناس روابط بین‌الملل گفت: برای جلوگیری از جنایت‌های بشری در افغانستان تنها باید به مقاومت مردم این کشور امید داشت.

تیطتظطغیس
محمد ساجدی کارشناس روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، درباره انفجار تروریستی در کابل که بیش از 300 کشته و زخمی به جای گذاشت، اظهارداشت: در افغانستان سه گروه تروریستی موازی طالبان، القاعده و داعش فعالیت می‌کنند که هر سه این گروه‌ها به نوعی سیاست‌های غیر منطقه‌ای و آمریکایی را دنبال می‌کنند.

این کارشناس روابط بین‌الملل اضافه کرد: آمریکایی‌ها به نوعی دنبال توجیه حضور خودشان در افغانستان هستند و حدود 70 هزار نیرو در این کشور دارند که اگر خوشبینانه به این موضوع نگاه کنیم و نگوییم که این انفجارها از سمت خود آمریکایی‌ها بوده، می‌توانیم بگوییم آن‌ها بهترین بهره‌برداری را از این مسئله خواهند کرد.

ساجدی با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها به دنبال توجیه خود در افغانستان هستند، تصریح کرد: اینها می‌خواهند بگویند اگر ما در افغانستان نباشیم وضعیت به مراتب بدتر از این نیز خواهد بود، لذا این نانی که داعش در دامن آمریکا می‌گذارد و به نوعی منفعتی دو طرفه است و به طریقی حضور نظامی آمریکایی‌ها در افغانستان را توجیه می‌کند.

این کارشناس روابط بین‌الملل با بیان اینکه رقابت در افغانستان میان طالبان، داعش و القاعده است، بیان داشت: اینکه طالبان برای نخستین بار بعد از حادثه تروریستی دهمزنگ اعلام می‌کند که هزاره‌ها شیعه نشین هستند و ما علیه آنها اعلام موضع نمی‌کنیم، نشاندهنده آن است که داعش نتوانسته یک استراتژی مدون در داخل افغانستان داشته باشد.

ساجدی با بیان اینکه این اقدام کور تنها نشان دهنده وجود داعش در افغانستان است، خاطرنشان کرد: اختلافات مرزی افغانستان و پاکستان نیز نوعی جولان برای آمریکایی‌ها فراهم کرده است تا بتوانند پهپادهایشان را در منطقه به پرواز در بیاورند و زمینه حضور بیشترشان را در منطقه فراهم کنند. لذا از سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی هیچ آبی برای منطقه نخواهد شد و برای جلوگیری از وقوع چنین جنایت‌های بشری، تنها باید به مقاومت خود مردم در افغانستان امید داشته باشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار