عرضه جو در بورس به نفع دامداران یا کشاورزان؟

کشاورزانی که می خواهند با قیمت تضمینی ذرت و جو را به دولت بفروشند باید محصولاتشان را در بورس کالا عرضه کنند، اما این طرح با انتقادهای شدیدی از سوی اتحادیه دامداران همراه شده است.

به گزارش خبرنگار صنعت, تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان,  سال گذشته طرح عرضه جو کرمانشاه و ذرت خوزستان در تالار بورس به اجرا درآمد و دولت به فکر جایگزینی قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی افتاد.

در همین رابطه معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا در اردیبهشت ماه امسال اعلام کرد که از این به بعد ذرت و جو در بورس کالا خرید و فروش می‌شوند و این بار دولت خرید تضمینی از کشاورزان را در کل کشور به بورس کالا برده و بر اساس مصوبه این طرح، کشاورزانی که می‌خواهند با قیمت تضمینی ذرت و جو را به دولت بفروشند باید محصولاتشان را در بورس کالا عرضه کنند، اما این طرح با انتقادهای شدیدی از سوی اتحادیه دامداران همراه شده است.

 علی ایرانپور کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار صنعت, تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: اجرایی شدن این طرح باید به مصلحت دو طرف باشد؛ به همان میزان که به فکر کشاورزان هستند در عین حال به دامداران و مشکلاتشان نیز  توجه کنند.

وی افزود: نکته حائز اهمیت این است که در این میان دامدارانی که خوراک دامهای خود را از این طریق تامین می کنند با افزایش قیمت ها, مخارجشان بالا می‌رود و به دنبال آن هزینه های مربوط به تولید گوشت و لبنیات و فرآورده های آنها نیز افزایش می یابد و این موضوع مشکلات دامداران را دو چندان می کند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد:در صورتی که حمایت از دامداران مورد نظر است باید به آنها یارانه پرداخت شود و دولت محصولات آنها را نیز به قیمت تضمینی خریداری کند.

ایرانپور تصریح کرد: در این رابطه بهترین راهکار تشکیل جلسات تعاملی, مشورتی و کارشناسی شده میان هر دو طرف است تا سخنان موافقان و مخالفان در رابطه با قیمت ها شنیده شود و اثرات هر گونه افزایش و کاهش قیمت که به نوعی می تواند تبعات مثبت و منفی داشته باشد را ارزیابی کنند و تصمیم قاطعی در این رابطه بگیرند.

وی در پایان عنوان کرد: به هر حال هر دو گروه چه دامدار و چه تولید کننده به نوعی منافع خود را در نظر می‌گیرند اما باید دولت و وزارت جهاد کشاورزی در کنار این دو گروه منافع ملی را نیز در نظر بگیرند. 


گلایه های دامداران بی اساس است

حسین صفایی رئیس هئیت مدیره و مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در گفتگو با خبرنگار صنعت, تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به خرید تضمینی جو و ذرت، اظهار داشت: سازمان مرکزی تعاون روستایی در خرید تضمینی 2 محصول جو و ذرت با شرکت پشتیبانی امور دام و بازرگانی دولتی مباشرت‌هایی دارند.

وی افزود: تا امروز بیش از 900 هزار تن جو توسط اتحادیه‌های ذی‌ربط و سازمان تعاون روستایی خریداری شده و مابه‌التفاوت نرخ فروش جو در بورس با خرید تضمینی محصول که کیلویی 1028 تومان است از سوی وزارت جهاد به کشاورزان پرداخت خواهد شد.

صفایی با اشاره به اینکه امسال خرید تضمینی گندم به مرز 10 میلیون تن خواهد رسید، بیان کرد: تاکنون حدود 3 هزار و 400 تن گندم از سوی سازمان تعاون روستایی خریداری شده و خرید تضمینی این کالای استراتژیک تا به امروز از مجموع خرید سال گذشته بیشتر شده است. 

رئیس هئیت مدیره در خصوص عرضه جو در بورس، گفت: بورس یک ساز و کار رقابتی و شفاف است تا در شرایط رقابتی قیمت تعیین شود از این رو می‌توان گفت که گلایه های دامداران مبنی بر عرضه جو در بورس بی اساس است.

همچنین عباس والوزی معاون شرکت پشتیبانی امور دام در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به مخالفت های دامداران در خصوص عرضه جو در بورس بیان کرد: عرضه جو در بورس کالا به سبب سرعت بالا، شفافیت،رویت کیفیت محصول قبل از خرید و قیمت مناسب ، مزیت هایی برای دامداران در بردارد از این رو آنها هیچ گونه تردید و مخالفتی در این خصوص نباید داشته باشند.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۱۰ مرداد ۱۳۹۵
بعد از مخارج سنگین از مرحله کاشت تا برداشت این محصول الان کشاورزان باید منتظر باشن ببینن کی محصولشون به فروش میرسه در بورس؟؟ بعد از سه ماه هنوز یک ریال دریافت نکردن واقعا جای تاسف داره که دولت چرا این محصول رو تضمینی خرید نمیکنه و خودش در اختیار دامدار قرار نمیده؟؟
آخرین اخبار