در علم دیالیز ایران از دنیا عقب است/ وجود 30 هزار دیالیزی در کشور

رییس مرکز تحقیقات نفرولوژی‌ دانشگاه بقیه‌الله گفت: علی رغم پیشرفت های قابل توجه در حوزه دیالیز همچنان از جایگاه مطلوب آن فاصله داریم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بهزاد عین‌اللهی نفرولوژیست‌ و رییس مرکز تحقیقات نفرولوژی‌ دانشگاه بقیه‌الله در دومین کنگره بین‌المللی نفرولوژی‌ و اورولوژی که امروز در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، گفت: کشور ما در بحث کلیه و پیوند آن از کشورهای منطقه جلوتر بوده در حالی که بخش دیالیز با توجه به پیشرفت های انجام شده هنوز از سطح جهانی عقب‌تر است.

رییس مرکز تحقیقات نفرولوژی‌ دانشگاه بقیه‌الله بخش تجهیزات و کمبود نیروی انسانی را از مهمترین عوامل ضعف در بحث دیالیز دانست و تصریح کرد: در این راستا گام‌های خوبی برداشته شده و چند شرکت داخلی شروع به فعالیت برای تولید برخی از دستگاه‌های پیشرفته دیالیز کرده‌اند.

عین‌اللهی گفت: در گذشته اکثر مصوبات درخصوص میزان ورود ست و صافی دستگاه دیالیز به داخل کشور بوده اما بیش از 20 سال است که کشور ما در زمینه تولید ست و صافی این دستگاه خودکفا شده و  اکنون باید در جهت بالا بردن کیفیت تولیدات داخلی تلاش کنیم.

وی افزود: با توجه به عقب بودن جایگاه کشور در بحث مقالات سطح جهانی، وجود محققان جوان در این عرصه امید زیادی برای رسیدن به سطح جهانی را زنده می‌کند.

رییس مرکز تحقیقات نفرولوژی‌ دانشگاه بقیه اله یادآور شد: برگزاری چنین همایش‌هایی برای آشنایی با پیشرفت‌های داخل کشور و تبادل مباحث علمی حوزه نفرولوژِی ضروری است.

برنامه‌ریزی مسئولان در حوزه همودیالیز لازمه پاسخگویی مناسب به تقاضای بیماران
در ادامه این مراسم جعفر اصلانی رییس بیمارستان بقیة‌الله گفت: در حال حاضر 30 هزار بیمار دیالیزی در کشور وجود دارد که پیش بینی می شود این رقم  تا 10 سال آینده چند برابر شود.

وی گفت: حضور متولیان بهداشت و درمان کشور در کنگره‌های پزشکی برای تصمیم گیری های صحیح آنها ضروری بوده و با توجه به افزایش بیماران دیالیزی در سال های آتی و ضعف کشور در حوزه همودیالیز، برنامه ریزی و تدوین نقشه راه نفرولوژی از اهمیت بالایی برخوردار است. 

رییس بیمارستان بقیة‌الله ابراز داشت: اکنون بیش از  26 مرکز پیوند کلیه داریم که در تراز جهانی پیوند کلیه برای بیماران انجام می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار