اختلاف‌نظر سازمان‌های جهانی ورزشی بر سر رسوایی قهرمانان روس

سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ و کمیته بین‌المللی المپیک بر سر رسوایی ورزشی روسیه اختلاف‌نظر دارند.

اختلاف نظر بی‌سابقه سازمان‌های جهانی ورزشی بر سر رسوایی قهرمانان روس
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نیویورک‌تایمز، رسوایی ورزشی روسیه در پی دوپینگ قهرمانان این کشور باعث به وجود آمدن بحث و جدل‌های زیادی در میان عموم مردم بویژه مقامات ورزشی در سراسر جهان شده است. سایه این بحث‌ها بر آغاز بازی‌های المپیک ریو ۲۰۱۶ در هفته جاری، سنگینی می‌کند.

«توماس باخ،» رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، دیده‌بان ضد دوپینگ جهانی را برای مدیریت نادرست رسوایی ورزشی روسیه سرزنش کرد. وی در یک کنفرانس خبری اعلام کرد واکنش سازمان ضد دوپینگ سریع نبوده و مقامات ورزشی را همزمان با آغاز المپیک در تابستان تحت فشار قرار داده است.

آژانس جهانی ضد دوپینگ روز دوشنبه بیانیه‌ای را برای دفاع از خود منتشر کرد. کمیته المپیک و این آژانس معمولاً اختلافاتشان را به طور عمومی بروز نمی‌دادند. روابط این دو سازمان بسیار نزدیک است؛ حتی سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ نیمی از بودجه خود را از سازمان المپیک دریافت می‌کند.

عموم مردم تردید دارند که این دو سازمان به دلیل روابط نزدیک و مقامات مشترکی که دارند از نقض قوانین دوپینگ پرده بردارند؛ زیرا این موضوع به اعتبار آنها خدشه وارد می‌کند.

 نیویورک‌تایمز پیش از این، از طرح دوپینگی در المپیک زمستانه سال 2014 پرده برداشت. سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ ماه گذشته گزارشی را منتشر کرد که جزئیات ارائه شده از سوی نیویورک‌تایمز را تأیید می‌کرد.

دکتر «گرگوری رُدچنکُف،» مدیر لابرآتوار آزمایش دارو در بازی‌های المپیک 2014 که در «سوچی» روسیه برگزار شد، اعلام کرد آزمایشگاه‌های معتبر سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ در روسیه با همکاری سرویس اطلاعات روسیه نمونه‌های ادرار ورزشکاران را جا به جا کرده‌اند و مانع ردیابی دوپینگ در این نمونه‌ها شده‌اند.

گزارش اخیر نتیجه بررسی‌های دو ماهه یک وکیل کانادایی به نام «ریچارد مک‌لارن» است و نشان می‌دهد اقدامات این‌چنینی فراتر از بازیهای سوچی رفته است. ماه گذشته رئیس سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ - کریگ ریدی- با توجه به شواهد مذکور از کمیته المپیک خواست مانع ورود ورزشکاران روس به بازی‌های ریو شود.

کمیته المپیک توصیه «ریدی» را نادیده گرفت و ارزیابی شایستگی قهرمانان روس برای شرکت در رقابت‌های 2016 ریو را به فدراسیون‌های ورزشی سپرد. کمیته، یک هیئت سه نفره را برای ارزشیابی نهایی تصمیم این فدراسیون‌ها معرفی کرده است.

کنفرانس خبری باخ به منظور تمرکز بر سوالات مرتبط با آمادگی برای اجرای رقابت‌ها ترتیب داده شده بود؛ اما تمام سوالات مطرح شده به رسوایی ورزشکاران روسی مربوط می‌شد. باخ حاضر نشد هیچگونه مسئولیتی را در قبال غفلت از دوپینگ این ورزشکاران بپذیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار