بسته ویژه خبری/3

آیا روحانی در انتخابات ریاست جمهوری 96 پیروز می‌شود؟

دو دوره‌ای شدن دولت تدبیر و امید، پیروزی روحانی در انتخابات 96 و... موجب شد با برخی از چهرهای سیاسی به گفت‌وگو بپردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ انتخابات ریاست جمهوری دوره گذشته 24 خرداد سال 92 برگزار شد و روحانی پیروز انتخابات شد و 12 مرداد همان سال حکم ریاست جمهوری وی از سوی مقام معظم رهبری تنفیذ شد.

ریاست جمهوری روحانی ماه‌های پایانی خود را طی می‌کند و به انتخابات بعدی نزدیک و نزدیکتر می‌شویم؛ اما دو دوره‌ای شدن دولت تدبیر و امید، پیش‌بینی‌ها نسبت به پیروزی روحانی در انتخابات 96 و... موجب شد با برخی از چهرهای سیاسی به گفت‌وگو بپردازیم.

بسته ویژه خبری این هفته در گفت‌وگو با "احمد حکیمی‌پور" دبیرکل حزب اراده ملت، "محمد حائری" عضو حزب اعتماد ملی، "احمد شریف" رئیس کمیته اطلاع رسانی خانه احزاب، "کامران باقری‌لنکرانی" عضو جبهه پایداری و "حمیدرضا ترقی" عضو حزب موتلفه انجام شده است.

حکیمی‌پور: اصلاح طلبان در انتخابات96به غیر از روحانی گزینه‌دیگری ندارند/رئیس جمهور در زمان باقی مانده باید بر اقتصاد متمرکز باشد

آیا روحانی دوره ریاست جمهوری‌اش را تمدید می‌کند؟

 بله به نظر بنده روحانی در دوره بعد هم رئیس‌جمهور خواهد شد.

آیا روحانی در انتخابات ریاست جمهوری 96 پیروز می‌شود؟


به نظر شما روحانی باید در فرصت باقی مانده به چه موضوعاتی توجه داشته باشد که بار دیگر رئیس جمهور شود؟

روحانی باید به سیاست داخلی بیشتر بپردازد و بر روی اقتصاد، رونق و توسعه اقتصادی در این یک سال باقی مانده تمرکز کند.

آیا اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری96 از روحانی حمایت می‌کنند؟

اصلاح طلبان به غیر از روحانی گزینه‌ی دیگری ندارند و در انتخابات ریاست جمهوری96 از وی حمایت می‌کنند.

برخی معتقدند روحانی در انتخابات 96 رقیبش را مشخص می‌کند،نظرتان در این رابطه چیست؟

اینگونه نیست و به نظرم وی رقیب جدی ندارد اما کسانی هستند که وارد عرصه انتخابات شوند و با او به رقابت بپردازد اما اینکه خودش رقیبش  را مشخص کند، قبول ندارم.


حائری: معیشت مردم موضوعی که در عمر باقی مانده دولت باید مورد توجه قرار گیرد/حمایت اصلاح طلبان از روحانی به اتحاد آنها بستگی دارد

آیا روحانی دوره ریاست جمهوری‌اش را تمدید می‌کند؟

به طور قاطع این موضوع را نمی‌شود پیش بینی کرد اما بعید می‌دانم که وی در انتخابات ریاست جمهوری 96 شرکت نکند. 

به نظر شما روحانی باید در فرصت باقی مانده به چه موضوعاتی توجه داشته باشد که بار دیگر رئیس جمهور شود؟

معیشت مردم باید مورد توجه قرار گیرد زیرا در شرایط کنونی،جامعه در وضعیتی سخت قرار دارد که رئیس جمهور باید تمام مشکلات را حل کند و تحولی در زندگی مردم ایجاد کند.

آیا اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری96 از روحانی حمایت می‌کنند؟

این حمایت بستگی به اتحاد احزاب اصلاح طلب دارد و هیچ کسی نمی‌تواند در مورد وضعیت اصلاح طلبان نظری دهد زیرا آنها متولی خاصی ندارند و همه شرایط به  آینده بستگی دارد.

برخی معتقدند روحانی در انتخابات 96 رقبیش را مشخص می‌کند،نظرتان در این رابطه چیست؟

این موضوع بعید است زیرا در کشور ما برای شرکت کاندیداها در انتخابات محدودیتی وجود دارند و این امر غیر واقع است که وی بخواهد رقیب خودش را مشخص کند.

باقری‌لنکرانی: نگاه روحانی باید فراتر از کلوپ‌های سیاسی باشد/ برخی اصلاح‌طلبان برای رئیس جمهور خط و نشان می‌کشند

به نظر شما روحانی دوره ریاست جمهوری‌اش را تمدید می‌کند؟

از آنجایی که معمولا دوران ریاست جمهوری یک فرد در ایران 8 ساله بوده، احتمال آنکه روحانی نیز به دو دوره‌ای شدن ریاست جمهوری‌اش فکر کند قوی است.

روحانی باید در فرصت باقی مانده به چه موضوعاتی توجه کند تا باری دیگر رئیس جمهور شود؟

پیشنهاد خیرخواهانه بنده به رئیس جمهور این است که باید نگاهش فراتر از کلوپ‌های سیاسی و معطوف به کسب رضایت مردم باشد. ملت ما از مشکلات شدید اقتصادی رنج می‌برند و با فرمول نگاه به خارج از کشور نمی‌توان این مسائل را مرتفع کرد.

 از طرف دیگر برای نگاه به داخل، صرفا گفتاردرمانی پاسخگو نیست، بلکه باید از ظرفیت‌های کشور استفاده‌‌ای شایسته و بایسته شود.

آیا روحانی در انتخابات ریاست جمهوری 96 پیروز می‌شود؟

آیا اصلاح‌طلبان از روحانی در انتخابات 96 حمایت خواهند کرد؟

عنوان "اصلاح‌طلب" مصداق یک جریان فکری منسجم و با چارچوب مشخص نیست، چرا که گروه‌های مختلفی را می‌بینیم که از این عنوان برای مشخص کردن نحله فکری خود استفاده می‌کنند. ذیل این عنوان افرادی را می‌بینیم که تعبیرشان نسبت به دولت از ابتدا رحم اجاره‌ای بود و حال برای رئیس جمهور خط و نشان می‌کشند که اگر رضایت ما را جلب نکنی، در انتخابات آینده مورد حمایت ما قرار نمی‌گیری.

البته ناگفته نماند که هستند کسانی هم که خود را اصلاح‌طلب می‌دانند و از اکنون هم می‌گویند روحانی تنها انتخاب ما برای سال 96 است. به نظر می‌رسد که این تشتت آرا در اصلاح‌طلبان کماکان و تا زمان انتخابات سال آتی ادامه پیدا کند و احیانا اگر همگی آنان از روحانی حمایت کنند، از فرط اضطرار و فقدان کاندیدای مورد اقبال مردمی است.

به نظر شما چرا برخی از اصولگرایان حمایت از روحانی را در انتخابات 96 مطرح کرده‌اند؟

همان طور که در خصوص صفوف اصلاح‌طلب عرض کردم، در مورد اصولگرایان نیز این مسئله صدق می‌کند که افراد زیادی با افکار کاملا متفاوت از این عنوان برای مشخص کردن جریان فکری خود استفاده می‌کنند. بر این اساس زمان آن فرا رسیده است که ادبیات تقسیم‌بندی جریان‌های سیاسی کشور تغییر پیدا کند؛ زیرا برخی از گروه‌های سیاسی درگیر روزمرگی‌ها شده‌اند و شاید هم چسبندگی به قدرت برای آنان جاذبه‌هایی دارد که مدام مواضع و جریان فکری و سیاسی خود را تغییر می‌دهند.

برخی معتقدند روحانی در انتخابات 96 رقیبش را مشخص می‌کند، تا چه حد این ادعا را قبول دارید؟

بر اساس سازوکارهایی که قانون اساسی پیش‌بینی کرده، آزادی عمل و حفظ حقوق کاندیداها و همچنین آحاد ملت در انتخابات تضمین شده است و قوه مجریه به تنهایی نمی‌تواند دخالتی در روند انتخابات داشته باشد.

شریف: دولت روحانی 3 سال درگیر آواربرداری بود/ در اردوگاه اصلاح‌طلبان صدای حمایت از روحانی شنیده می‌شود

به نظر شما روحانی دوره ریاست جمهوری‌اش را تمدید می‌کند؟

با توجه به اینکه چهار سال زمان کافی برای اجرای برنامه‌های یک دولت محسوب نمی‌شود، یک رئیس جمهور برای به ثمر نشاندن راهبردهای خویش، چشم به چهار ساله دوم می‌دوزد. به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که روحانی هم برای به نتیجه رساندن برنامه‌هایش، به دنبال تدوام دوران ریاست جمهوری‌اش است.

روحانی باید در فرصت باقی مانده به چه موضوعاتی توجه کند تا بار دیگر رئیس جمهور شود؟

دولت یازدهم در این سه سال مشغول آواربرداری و از بین بردن شکاف عظیمی بود که در دولت قبل بین کشورمان و جامعه جهانی ایجاد شده بود. در واقع دولتمردان بیشترین انرژی خود را صرف مذاکرات نفس‌گیر برجام کردند. پس مهم‌ترین اولویت دولت در این یک سال باقی مانده باید توجه هر چه بیشتر به مسائل داخلی و مخصوصا در عرصه اقتصادی باشد؛ چرا که رکود کمرشکنی برعرصه اقتصاد حاکم شده و فشار زیادی را به مردم وارد کرده است. 

آیا روحانی در انتخابات ریاست جمهوری 96 پیروز می‌شود؟


آیا اصلاح‌طلبان از روحانی در انتخابات 96 حمایت خواهند کرد؟

غالب شخصیت‌های برجسته اصلاح‌طلب اعلام کرده‌اند که مجددا به روحانی فرصت می‌دهند تا برنامه‌هایش را اجرا کند و رقیبی برای وی در نظر نگرفته‌اند. به دیگر سخن در اردوگاه اصلاح‌طلبان، صدای حمایت از روحانی شنیده می‌شود و اگر هم گزینه‌ دیگری را مطرح کنند، درصدد هستند تا آن شخص را برای چهار سال آینده یعنی انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 آماده کنند.

به نظر شما چرا برخی از اصولگرایان حمایت از روحانی را در انتخابات 96 مطرح کرده‌اند؟

شاید طیفی از اصولگرایان از روحانی در انتخابات 96 حمایت کنند، اما بعید است که اصولگرایان به صورت یکپارچه از وی در انتخابات آتی حمایت کنند. چرا که روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 با چهار نفر از نامزدهای اصولگرا رقابت کرد و از سوی دیگر اکثر بدنه دولت از طیف اصلاح‌طلب تشکیل شده و طبعا از این لحاظ  اصولگراها، رضایت حتی نسبی هم از دولت ندارند.

 فراتر از این مسئله آنکه بسیاری از اصولگرایان اعلام کرده‌اند که ما قحط الرجال نداریم و با استفاده از تریبون‌های مختلف به وضوح عملکرد دولت به ویژه برجام را زیر سوال می‌برند.

برخی معتقدند روحانی در انتخابات 96 رقیبش را مشخص می‌کند، تا چه حد این ادعا را قبول دارید؟

یکی از نقاط ضعف عمده دولت، تیم اطلاع‌رسانی‌اش است و اینکه گفته شود روحانی تریبون زیادی دارد اصلا به واقعیت نزدیک نیست. اما در طرف مقابل از همین الان افراد و رقبای بسیاری هستند که تریبون‌های مختلفی در دست دارند و فضا را انتخاباتی می‌کنند. پس اصلا اینچنین نیست که دولت کاملا فضا را در دست داشته باشد. 

روحانی قطعا رقبایی جدی خواهد داشت که عملکردش را به باد انتقاد می‌گیرند و ما شاهد رقابت فراگیری خواهیم بود و اصلا این طور نیست که کسی بخواهد خودش را از پیش برنده انتخابات ریاست جمهوری سال 96 بداند.

ترقی: از نظر مردم عملکرد بسیار مهم‌تر از تبلیغات است

آیا روحانی دوره ریاست جمهوری‌اش را تمدید می‌کند؟

قطعا روحانی وارد عرصه انتخابات 96 می‌شود و هیچ دلیلی وجود ندارد که وی به دنبال دو دوره‌ای شدن ریاست جمهوری‌اش نباشد.

به نظر شما روحانی باید در فرصت باقی مانده به چه موضوعاتی توجه داشته باشد تا باری دیگر رئیس جمهور شود؟

مردم به دولت یازدهم امید بسته بودند و انتظارشان از دولت این است که به وعده‌هایش به ویژه در زمینه برجام عمل کند، در غیر این صورت آنان در تصمیم‌شان برای حمایت از روحانی تجدیدنظر می‌کنند.

آیا اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری 96 از روحانی حمایت می‌کنند؟

اصلاح‌طلبان در این زمینه دو گروه شده‌اند؛ یک گروه کاملا مصمم هستند که غیر از روحانی کاندیدایی ندارند و باید همگی از وی حمایت کنند. اما عده‌ای دیگر معتقدند که گره زدن سرنوشت اصلاح‌طلبان به روحانی در صورتی مفید است که وی در این مدت باقی مانده بتواند برخی از مشکلات کشور به ویژه در بعد اقتصادی را حل کند، اما در غیر این صورت از روحانی عبور می‌کنند.

آیا روحانی در انتخابات ریاست جمهوری 96 پیروز می‌شود؟

به نظر شما چرا برخی از اصولگرایان حمایت از روحانی را در انتخابات 96 مطرح کرده‌اند؟

هیچ یک از اصولگرایان به طور قاطعانه نگفته‌اند از روحانی در انتخابات سال آینده حمایت می‌کنند، بلکه منظور آنان این است که روحانی هم یکی از گزینه‌هایی است که در میان نامزدهای مورد نظر اصولگرایان مورد بررسی قرار می‌گیرد. ملاک اصلی جریان اصولگرایی در این باره سخن آیت‌الله موحدی کرمانی، دبیر کل جامعه روحانیت است که حمایت اصولگرایان از روحانی در انتخابات 96 را بعید دانسته است و دیگر اصولکراها نباید سخنی متناقض با وی بزنند.

برخی‌ معتقدند روحانی در انتخابات 96 رقیبش را مشخص می‌کند، تا چه حد این ادعا را قبول دارید؟

مسلما در همه دوره‌ها یک سری امکانات در اختیار رئیس جمهوری که سرکار است وجود دارد که دیگر کاندیداها از آن بی‌بهره‌اند، اما از نظر مردم عملکرد بسیار مهم‌تر از تبلیغات است.

گفتنی است؛ اظهارات برخی از سیاسیون دوشنبه هر هفته در این بسته خبری با موضوعی واحد منتشر خواهد شد.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عشق خدا
۱۶:۰۴ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
روحانی برنده اس
Germany
بیبب
۱۵:۴۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
برنده می شود
Iran (Islamic Republic of)
shadi
۱۱:۰۷ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
انشاءالله هرچه به صلاح مملکت است اتفاق بیفتد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
روحانی بازنده است
Iran (Islamic Republic of)
الینا
۰۰:۴۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
دولت روحانی بازنده است.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۱۵ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
درود
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۵۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
درود بر روحانی.برنده قطعی انتخابات 96 ان شاالله
Iran (Islamic Republic of)
پریسا
۱۶:۰۲ ۲۷ فروردين ۱۳۹۶
جوجه رو آخر پاییز میشمرند
Iran (Islamic Republic of)
هادی حسینی
۱۰:۵۶ ۲۶ فروردين ۱۳۹۶
درود: به نظر بنده روحانی به دو دلیل به طور حتم رییس جمهور دوازدهم خواهد شد: 1- با توجه به شرایط جهانی و بویژه قرار گرفتن فردی تندرو مثل ترامپ بر مسند ریاست جمهوری آمریکا به هیچ به صلاح ایران نیست که فردی تندرو مثا رییسی یا احمدی نژاد( رقبای اصلی روحانی) در این شرایط بر مسند رییس جمهوری ایران قرار گیرد.چرا که هر گونه تقابل و اصطکاک بین ایران و آمریکا در این شرایط می تواند جرقه ای برای یک جنگ وحشتناک باشد.
2- رفتار و عملکرد روحانی با تمام جریانها و گروههای سیاسی ( البته اگر بتوان نام سیاسی به آنها داد چرا که هیچ یک مرام نامه و اساسنامه سیاسی ندارند و در حقیقت گروههایی بی هویت هستند و بسته به شرایط رفنار می کنند) بر پایه اعتدال و میانه روی بوده و گروهها و افراد سیاسی مایل هستند روحانی برنامه هایش را عملی کند تا اینکه شخص جدیدی بیاید و تازه بخواهد در این شرایط وانفسای اقتصادی و سیاسی آزمون و خطا را شروع کند.
آخرین اخبار