معاون ترانزیت بندرچابهار در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

حضور هند در پروژه‎های ریلی چابهار/ اتصال خط آهن به افغانستان تا مرزمیلک و دوغارون

معاون ترانزیت بندرچابهار گفت: با ورود هند به پروژه‎ریلی چابهار، طرح اتصال خط ریلی چابهار- پیرانشهر- زاهدان به راه‌آهن سراسری در دستورکار قرار گرفت.

حضور هند در پروژه‎های ریلی چابهار/ اتصال خط آهن به افغانستان تا مرزمیلک و دوغارون«محسن محمدی‌معین» معاونت حمل‌و‌نقل و ترانزیت بندر آزادچابهار در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص ورود 150هزارتُن ریل از کشور هند به این بندر و جزئیات همکاری ریلی طرف‌های حاضر در تفاهمنامه چابهار اظهار داشت: جمهوری‌اسلامی ایران از سال‌ها قبل همکاری طرف هندی را جهت راه‌اندازی کریدور شرق کشور مدنظر داشت که قرارداد این پروژه با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء به امضا رسید و در ادامه این طرح اتصال خط ریلی چابهار- پیرانشهر- زاهدان به راه‌آهن سراسری را در دستور کار خود قرار داد.

وی با اشاره به این‌که از سال1392 اجرای عملیات‌های ریلی با صرف هزینه‌های ریالی و پیشرفت فیزیکی همراه بوده، ادامه داد: براین اساس حدود 700کیلومتر خط ریلی که بندرچابهار را به شبکه ریلی کشور و اروپا متصل می‎کند، در 4 قطعه فعالیت ریلی و تحت‌عنوان عملیات‌ریلی چابهار به ایرانشهر در مرحله اجرایی قرار دارد.

معاون ترانزیتی بندرچابهار با بیان این‌که در فرآیند مربوط به کریدور و توسعه این بندر، طرف هندی به‌عنوان یک سرمایه‌گذار مطمئن برای پشتوانه فعالیت‌های ریلی، تخلیه و بارگیری در چابهار پیشنهاد مشارکت داشت گفت: پس از توافق سه‌جانبه ایران، افغانستان و هند در بندرآزادچابهار، یکی از پیشنهادات و راهکارها ارائه مدلی مالی در زمینه خط ریلی ایرانشهر به چابهار و زاهدان بود که طرف هندی علاوه بر حمایت‌مالی، مشارکت در تامین مواد اولیه این پروژه را پیگیری می‌کند.

محمدی‌معین درمورد چگونگی اتصالات ریلی جهت ارتباط با افغانستان، بیان کرد: در زمینه اتصال به این کشور تدابیری اندیشیده شده که بر اساس آن در بعضی از مسیرها به‌صورت شاخه‌ای و آنتنی، اتصال خطوطی به‌سمت مرزمیلک و در ادامه به دوغارون در دست اجراست. 

وی در پایان ضمن اعلام تخصیص 2میلیارد دلاری هند در مقوله‌های حمایت مالی و ریلی، تصریح کرد: شبکه ریلی مذکور 25کیلومتر از شبکه داخلی منطقه آزاد را به خود اختصاص داده که این مسئله فعلا مباحث تامین آهن‌آلات و ابزار موداستفاده در این پروژه را سپری می‌کند.
 
انتهای پیام/    
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.