ادعای هافینگتن پست: آمریکا باید از فرصت برجام برای انجام اصلاحات سیاسی در ایران استفاده کند

هافینگتن پست در مطلبی تغییر بوجود آمده در روابط ایران و آمریکا را فرصت مناسبی برای رفع تهدیدات ایران خواند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، هافینگتن پست در مطلبی با این مقدمه که ترکیب اسلام و دموکراسی در ایران شیوه خاصی از حکومت‌داری را در ضدیت با آمریکا و متحدان خاورمیانه‌ای‌اش در این کشور ایجاد کرده است، نوشت: ایران و آمریکا در طول دهه‌های گذشته روابط خصمانه‌ای با یکدیگر داشته‌اند؛ اما برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تا حدودی از حجم تنش‌ها میان دو کشور کاسته است. 

هافینگتن پست در ادامه نوشت: با این حال، هنوز پرسشها و نگرانی‌های زیادی درباره دورنمای روابط ایران با آمریکا و نقش آینده آن در خاورمیانه وجود دارد. از سوی دیگر، آمریکا نیز که در پی قطع روابط دیپلماتیک میان این دو کشور در سال 1980 میلادی، اکنون با اجرایی شدن برجام تنشهای کمتری را در روابط خود با ایران مشاهده می‌کند، همچنان چندین مورد از تحریم‌های سنگین خود بر ضد این کشور را حفظ کرده است. 

این وبسایت آمریکایی در ادامه نوشت: اما علیرغم دشمنی موجود میان تهران و واشینگتن، آمریکا از زمان حملات تروریستی 11 سپتامبر بیشتر زمان خود را صرف مبارزه‌ با گروه‌هایی مانند داعش، شبکه حقانی، القاعده و طالبان کرده و این مبارزه 14 ساله به وضوح باعث تقویت نفوذ ایران در سطح منطقه شده است. علاوه بر این، در طول سالهای اخیر، طالبان و رژیم صدام حسین که دو تهدید بزرگ در همسایگی ایران به شمار می‌رفتند، به دست آمریکا و متحدانش در افغانستان و عراق سرنگون شدند و در این فاصله، گروه‌های شیعه و طرفدار ایران در عراق، افغانستان، سوریه و سایر کشورهای منطقه از قدرت تاثیرگذاری به مراتب بیشتری در معادلات منطقه برخوردار شدند. 

در ادامه این مطلب آمده است: اما قدرت گرفتن ایران و گروه‌های شیعه بسیاری را در منطقه نگران کرده است. اسرائیل و عربستان نگران افزایش نفوذ و قدرت ایران در سطح منطقه هستند و به همین دلیل، هیچ تمایلی به عادی‌سازی بیشتر روابط میان این کشور و آمریکا ندارند. دلیل اصلی مخالفت آنها با برجام نیز درست به همین خاطر است. 

هافینگتن پست در ادامه مدعی شد: البته نگرانی اسرائیل و دولت‌های عرب منطقه از افزایش نفوذ ایران کاملاً قابل درک است. ایران همچنان از حزب‌الله لبنان و دولت بشار اسد در سوریه حمایت مالی و تسلیحاتی به عمل می‌آورد. ضمن اینکه نوسازی توان نظامی این کشور نیز باعث نگرانی‌های عمده‌ای در سطح منطقه و جهان شده است. این کشور طی سالهای اخیر در زمینه ساخت و آزمایش موشک‌های بالستیک قاره‌پیما، پهپادها، ماهواره‌برها و توانمندی سایبری برای جاسوسی از آمریکا به پیشرفت‌های زیادی دست یافته است.

این وبسایت آمریکایی که یکی از تریبون‌های اصلی مخالفان ایران در آمریکا به شمار می‌رود، در پایان مدعی شد: با این حال، با وجود این نگرانی‌ها و تهدیدها، هرگونه تلاش برای تغییر سریع حکومت در ایران همانگونه که در گذشته نیز به اثبات رسیده است، پیامدهای خاص خود را دارد. در عوض، این کشور اکنون به لطف توافق هسته‌ای، وارد روابط بهتری با جهان شده است و بنابراین، آمریکا و متحدانش اگر به برجام به عنوان یک خیابان یک طرفه نگاه نکنند، از این فرصت می‌توانند برای تقویت ارزشهای دموکراسی در این کشور و مسئول شمردن آن در برابر اقدامات منطقه‌ای خود استفاده کنند. بهترین راه‌حل درازمدت برای کاهش تهدیدات ایران، کمک به ایجاد تغییرات و اصلاحات سیاسی در این کشور است. 

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Kazakhstan
ناشناس
۱۵:۴۷ ۲۰ مرداد ۱۳۹۵
شما با استناد به گزارش دروغ و نادرست گروه های زیادی که ضد ایران هستند برنامه های خودتون را پیش میبرید و غافل از این هستید که هیچ وقت یک ایرانی خاک خودشو نمیفروشه. نگاه شما به تعدادی آدم فروش و درغگو و مغرض هست. یادتان باشد این ایران چندین هزار سال است که ایران است. و آدمهای بزرگی داشت و دارد که لرزه بر اندام بدخواهان می اندازد. رستم،آرش،کوروش،بابایی،صیاد شیرازی و.....
آخرین اخبار