گمانه‌زنی‌های روزنامه سعودی الشرق‌الاوسط درباره اتحاد مسکو، تهران و آنکارا در خصوص سوریه

الشرق‌الاوسط نوشت سفر وزیر خارجه ایران به آنکارا، احتمال همکاری سه‌جانبه ترکیه، روسیه و ایران را در خصوص سوریه تقویت کرده است.

گمانه‌زنی‌های روزنامه سعودی شرق‌الاوسط درباره اتحاد مسکو، تهران و آنکارا در خصوص سوریهبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه الشرق‌الاوسط در تحلیلی نوشت: اعلام سفر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، به ترکیه در روز جمعه از سوی تهران و آنکارا، حدس و گمان‌های زیادی را در باب شکل‌گیری نوعی اتحاد سه جانبه میان روسیه، ترکیه و ایران دامن زده است. انتظار می‌رود ظریف در این سفر روابط دو جانبه  میان دو کشور را به بحث و تبادل نظر بگذارد.

نظریه این اتحاد برای اولین بار زمانی مطرح شد که رجب طیب اردوغان با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود، در سن پترزبورگ دیدار کرد و در این دیدار دو طرف ضمن حل و فصل تنش چند ماهه بین دو کشور، تصمیماتی را در زمینه همکاری روسیه و ترکیه در باره سوریه اتحاذ کردند. بسیاری از بلوک‌های چنین اتحادی در مورد بحران سوریه از سوی روسیه و زمانی گذاشته شد که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در تماسی تلفنی با اردوغان در ماه ژوئیه گذشته حرکت به سمت نوعی همکاری و هماهنگی را میان تران و آنکارا درباره سوریه پیش‌بینی کرد. 

روز پنجشنبه، اولین جلسه درباره سازوکار هماهنگی و همکاری روسیه و ترکیه درباره سوریه در سن پترزبورگ پس از تائید این همکاری در نشست اخیر اردوغان و پوتین برگزار شد. در پی آن، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، گفته است کشورش آماده راه‌اندازی یک عملیات نظامی مشترک با همکاری روسیه ضد داعش است. آنکارا می خواهد مسکو در زمینه تعامل با حزب کارگران کردستان (پ ک ک) و اتحادیه میهنی کردستان به همراه واحدهای حفاظت خلق، مستقر در شمال سوریه با این کشور همکاری کند. ترکیه جنبش کرد ها را محور ترور و همسان با داعش می داند.

اومیت یاردیم سفیر ترکیه در روسیه در این زمینه به برخی چشم پوشی‌ها در مواضع ترکیه در قبال رژیم بشار اسد در سوریه اشاره کرده و رسانه‌های ترکیه به نقل از وی عنوان کرده اندآنکارا در مسیر مشارکت در پلت فرمی از مذاکرات صلح با رژیم اسد حرکت خواهد کرد.

 سفیر ترکیه در روسیه در یک کنفرانس خبری در روز پنجشنبه گفت: روابط ما با روسیه تهدیدی را متوجه کسی نمی کند ، روابط ما اینگونه ارزشمند است .ما همیشه گفته ایم که توسعه روابط لازم است و ما هرگز آن را به عنوان خطری برای غرب ارزیابی نمی کنیم. او گفت: رسانه‌های غربی می گویند که این گفتگوها مستلزم چیزهای منفی بسیاری برای غرب است درحالیکه توسعه روابط ما بهترین پاسخ به این گمانه زنی هاست و هدف ما تحکیم صلح و ثبات است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار