بزرگترین سرقت‌های بانکی در جهان/ از دزدی در لباس باغبانی تا سرقت پسر صدام از بانک‌های عراق

وب‌سایت نیویورک دیلی نیوز در مطلبی به بررسی بزرگترین سرقت‌های بانکی در جهان پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وب‌سایت "نیویورک دیلی نیوز"، یازده سال پیش در چنین هفته‌ای، سارقان به بانک مرکزی برزیل حمله کردند و رکورد بیشترین میزان پول سرقت شده از بانک‌ را شکستند. این وب‌سایت به همین مناسبت به برخی دیگر از سرقت‌های بزرگ بانک‌ها پرداخت.

برزیل:

در روز 7 اوت 2005 (16 مرداد 1384) یک گروه از سارقان مسلح توانستند نزدیک به 95 میلیون دلار را از بانک مرکزی برزیل سرقت کنند. این سرقت در کتاب رکوردهای گینس نیز ثبت شده است. این افراد خود را به عنوان کارکنان یک شرکت باغبانی جا زده بودند. آن‌ها به این صورت موفق شدند تونلی به طول 78 متر زیر زمین حفر کنند. انتهای این تونل به گاوصندوق اصلی این بانک – که بیش از 1.2 متر قطر دارد – می‌رسید. این سارقان 5 بسته پول نقد که وزن آن‌ها به 3500 کیلوگرم می‌رسید را از این بانک خارج کردند. گفته می‌شود این سرقت در ماه مارس (31 روز منتهی به 11 فروردین 1384) طرح ریزی شده است. همچنین، در برنامه‌ریزی برای این سرقت، از متخصصان علم ریاضی، مهندسی و حفاری استفاده شده بود.

تاکنون مقامات برزیل توانسته اند 8.93 میلیون دلار از پول‌های سرقت شده را شناسایی کنند. این در حالی است که سارقان همچنان آزاد هستند و دستگیر نشده اند.

عراق:

پیش از آنکه صدام از محل اختفای خود خارج شود، وی پسرش – قصی صدام حسین -- را برای انجام بزرگترین سرقت در تاریخ این کشور مامور کرد. قصی با یک دست‌نوشته از طرف پدرش وارد بانک مرکزی عراق شد. وی به بهانه حفاظت از پول‌ها در یک منطقه دیگر، درخواست کرد تمام وجه نقد بانک مرکزی عراق را به وی تحویل دهند. برای تحویل دادن این پول‌ها – که به وسیله چند تریلی انجام شد – بیش از 5 ساعت زمان صرف شد. گفته می‌شود صدام نزدیک به 1 میلیارد دلار سرمایه از بانک مرکزی عراق خارج کرده است. بر اساس گزارش‌ها، یک سوم از این پول‌ها هرگز پیدا نشده است.

لبنان:

در زمانی که لبنان درگیر جنگ داخلی بود، عده ای از سارقان مسلح از طریق یک کلیسا که در مجاورت بانک "اچ‌اس‌بی‌سی خاورمیانه" در بیروت بود، وارد این بانک شدند. گفته می‌شود پس از آنکه آن‌ها دیوار کلیسا را منفجر کردند، از کلیدسازهای ماهری برای بازکردن گاوصندوق‌های بانک استفاده کردند. آن‌ها توانستند شمش‌های طلا، پول نقد، مدارک سهام و جواهراتی به ارزش 210 میلیون دلار را به سرقت ببرند.

آمریکا:

در روز 24 مارس 1972 (4 فروردین 1351)، یک باند از سارقان مسلح که اکثر آن‌ها اعضای یک خانواده بودند، با استفاده از دینامیت سقف یک بانک در شهر "لاگونا نیگوئل" در ایالت کالیفرنیا را منفجر کرده و به داخل آن  راه یافتند. تخمین زده می‌شود آن‌ها بیش از 170 میلیون دلار را از این بانک سرقت کردند.

چند ماه پس از آن، اعضای این باند دست به سرقتی مشابه زدند. پلیس فدرال آمریکا از شباهت این دو سرقت استفاده کرد و توانست سارقان را شناسایی کند. در پایان، پلیس آمریکا موفق شد تمامی اعضای این باند را دستگیر کند.

انگلیس:

فردی به نام "والریو ویچی" در 12 ژوئیه 1987 (21 تیر 1366) به مرکز صندوق امانات نایتسبریج لندن حمله کرد. وی همراه با چند نفر دیگر با سلاح کمری وارد ساختمان صندوق شدند و یک تابلو در مقابل درب ورودی آن نصب کردند که از تعطیلی موقت این محل خبر می‌داد. سپس آن‌ها تمامی صدوق‌های امانات را گشوده و هرچه پول نقد یافتند را غارت کردند. مبلغ به سرقت رفته از صندوق‌ها نزدیک به 111 میلیون دلار برآورد شده است. در جریان این سرقت، یک اثر انگشت از وی به جا ماند و موجب شد او شناسایی شود.

با اینکه بسیاری از همدستان وی دستگیر شدند، ویچی توانست به آمریکای جنوبی بگریزد. اما هنگامی که وی به کشور خود – ایتالیا – بازگشت به وسیله پلیس دستگیر و به 22 سال حبس محکوم شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جان پاک
۲۳:۰۳ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
در کشوری در اسیا فردی بعد از سرکشی به انبار بزرگ معدن طلا صورت گرفت حدودا ده روز بعد میزان ۱۶ تن طلا توسط قطار از ایران خارج شد و این مقدار طلا یک ۱۱ تن بوده و یک ۵ تن دیگر که جمعا به ۱۶ تن رسید.البته بعدها گفته شد که مس بوده که بخاطر کلاس و زیبایی به صورت شمش طلا در امده بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۲۳ مرداد ۱۳۹۵
یا خدا
آخرین اخبار