حصیبی: نتایج دو ومیدانی در المپیک تأسف بار بود

کارشناس دو و میدانی کشورمان گفت: ورزشکاران دو و میدانی کشورمان در بازی های المپیک نتایج تأسف باری را کسب کردند و مشخص نیست صرف این همه پول گزاف چه سودی را برای ورزش کشور در بر داشته است.

به گزارش خبرنگار حوزه پایه و آبی گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، دوومیدانی کشورمان مانند المپیک لندن توانست با ده ورزشکار در ریو 2016 حضور پیدا کند با این تفاوت که در المپیک ریو با ورزشکارانی وارد مسابقات شد که حدود نیمی از آنها دومین حضور خود را در مسابقات المپیک  تجربه می‌کردند.با این حال تجربه المپیکی کمکی به آنها نکرد و نتایج ضعیفی برای دوومیدانی ایران در ریو رقم خورد.
 
 فدراسیونی که بعد از گذشت یک سال همچنان با تک روی های رییس اداره می شود و با مسائلی همچون  نبود کارشناسان شایسته در کنار تیم، ایجاد حاشیه های بی مورد ، پرداخت نشدن حقوق معوقه ورزشکاران، اردوهای بی کیفیت و اعزام ورزشکاران به مسابقات درجه چند بین المللی، امکانات ضعیف و بی توجهی مسئولان ، دست به گریبان بود از قبل قابل پیش بینی بود که ورزشکاران نتوانند در آنجا نتایج مطلوبی را کسب کنند. 
 
در حالی که زمان زیادی تا شروع سی و یکمین دوره بازی های المپیک باقی نمانده بود،دوومیدانی ایران درگیر اعزام رئیس کمیته آموزش به جای مربیان به المپیک بود، با انتخاب نام نعیما خواجوی به عنوان سرپرست تیم ملی دو و میدانی برای ریو 2016 باعث شد تا تنش بین ورزشکاران، مربیان و کارشناسان که به هیچ عنوان رابطه چندان خوبی با بدنساز سابق تیم ملی قایقرانی نداشتند بیشتر شود در مصاحبه های خود اعلام کردند که این شخص به هیچ عنوان تجربه کافی برای هدایت و رهبری ورزشکاران در المپیک را ندارد و بهتر است شخص دیگری را به برزیل اعزام کنند تا بتواند دو و میدانی کاران را در مواقع دشوار راهنمایی کند.
 
همچنین چند روز پیش  از تهیه بلیت برای ورزشکاران به مسابقات المپیک معلوم شد که لیلا رجبی بدون مربی و همراه خانم به این رقابت ها اعزام خواهد شد و این موضوع باعث دلخوری زیاد این پرتابگر کشورمان شد تا در نهایت امر با پا فشاری های زیاد مسئولان کمیته ملی المپیک و  پیمان رجبی( همسر لیلا رجبی) نام پریسا بهزادی به عنوان مربی و همراه لیلا رجبی به بازی های المپیک به فدراسیون داده شود تا به عنوان هدایت کننده وی عازم ریودوژانیرو شود . از دیگر کارهای عجیب فدراسیون می‌توان به حضور دو دونده سرعتی با مربیان اختصاصی خودشان در المپیک اشاره کرد در حالی که سایر نفرات تیم ملی دو و میدانی بدون مربی راهی ریو شدند. این مورد گواه بی صلاحیت مدیریت فدراسیون دو و میدانی است.

همچنین نوع اعزام دو و میدانی کاران با سایر ورزشکاران حاضر در المپیک متفاوت بوده است به طوری که بیشتر این نفرات با شرایط غیر فنی و اصولی به سرزمین قهوه اعزام شدند!
 
با توجه به اینکه کشور برزیل در نیمکره جنوبی قرار دارد و از لحاظ جغرافیایی و محیطی با کشور ما اختلافات زیادی دارد، بهتر آن بود که برای هماهنگی بیشتر با شرایط محیطی و ... آن کشور، ورزشکاران چند روز زودتر به این مسابقات اعزام می شدند تا آنها بتوانند با آمادگی و شرایط روحی و روانی مناسبی به مصاف حریفان قدرتمند و عنوان دار جهانی خود بروند، اما متاسفانه با بی برنامگی مجید کیهانی تیم ملی دو و میدانی یک روز پیش از آغاز سی و یکمین دوره بازی های المپیک تابستانی ریودوژانیرو به کشور برزیل رسید و تنها ورزشکاران کمتر از 24 ساعت برای استراحت زمان داشتند،در چنین حالت و شرایطی بعید بود که دوندگان کشورمان نتوانند نتایج قابل قبولی را در این مسابقات کسب کنند.
 
 به علت کم تجربگی کیهانی، زحمات چندین ساله تمام ورزشکاران کشورمان بر باد رفت، حال چه کسی باید پاسخگوی این نتایج ضعیف دوو میدانی در المپیک باشد آیا رییس فدراسیون یا خود ورزشکاران که به علت سهل انگاری یک شخص دیگری آبروی چندین ساله خود را مثل آب خوردن از دست دادند!
       
 نتایج دور از انتظار دو و میدانی کاران در ریو 2016
 
در نخستین روز مسابقات دو و میدانی المپیک ریو 2016، احسان حدادی، محمود صمیمی، محمد ارزنده، حمیدرضا زور آوند و لیلا رجبی، پنج دوومیدانی کار کشورمان به رقابت با حریفان خود در ماده های مختلف پرداختند.
 
 با توجه به مدال نقره ای که حدادی در المپیک لندن کسب کرده بود، انتظار می رفت که  وی بتواند با ثبت پرتاب های خوب جزو 12 ورزشکار حاضر در مرحله نهایی باشد اما با  آسیب دیدگی های زیادی که برای حدادی اتفاق افتاده بود، نتوانست رکوردهای خوبی را به ثبت برساند و در پایان بین 32 شرکت کننده حاضر در این رقابت ها به بیست و چهارمی بسنده کرد.
 
 از سوی دیگر محمود صمیمی به روند نتایج ضعیفش در سال 2016 ادامه داد و در پایان با عملکردی افتضاح و کسب رتبه سی ام، به کار خود در ریو پایان داد.
  
محمد ارزنده هم بسیار ضعیف‌تر از آن چیزی که در دومین المپیک از او انتظار می رفت حاضر شد و رکوردش حتی از لیگ ایران هم پایین‌تر بود. مشخص نیست چه اتفاقی برای ارزنده  رخ داد که نتوانست عملکرد خوبی را در المپیک ارائه دهد.

رضا قاسمی هم که پس از اصرار فراوان همراه مربی تخصصی اش عازم مسابقات ریو شد، در دومین تجربه المپیکی خود نیز در بین 9 نفر گروه اول مرحله مقدماتی با عنوان ضعیف هفتمی به کارش پایان داد و نشان داد که بود و نبود مربی تاثیر چندانی روی نتایج وی ندارد. 
  
حسن تفتیان هم که پیش از اعزام به مسابقات المپیک اعلام کرده بود که تمام فکر و ذهنش صعود به مرحله نیمه نهایی دوی 100 متر المپیک است توانست به این وعده خود جامعه عمل بپوشاند تا برای نخستین بار در تاریخ دو و میدانی نماینده کشورمان به جمع 24 دونده سرعتی برتر جهان صعود کند. تفتیان تنها ورزشکاری در بین ایرانی ها بود که توانست نتایج قابل قبولی را در ریو 2016 کسب کند.
 
حمیدرضا زورآوند که جانشین ابراهیم رحیمیان در این المپیک شده بود با عبور از خط پایان پیاده روی و کسب رتبه با ارزش 54 توانست برای کشورمان یک نتیجه قابل قبول کسب کند.
 
کاوه موسوی پرتابگر چکش کشورمان با توجه به اینکه دومین المپیک خود را تجربه می کرد نتوانست درخشان ظاهر شود. وی با پرتاب های ضعیف و دور از انتظار به کارش در المپیک پایان داد.
  
پژمان قلعه نویی هم در ماده پرتاب چکش، مانند دیگر دو و میدانی کاران عملکرد ضعیفی داشت و نتوانست به رکورد شخصی خودش که 77/18 سانتی متر می باشد نزدیک شود.

جعفر مرادی آخرین نماینده کشورمان در بخش ماراتن بود. او به دلیل بی مهری های مسئولان فدراسیون و نداشتن اردوهای آماده سازی مناسب، بدون آمادگی خاصی راهی مسابقات برزیل شد و در پایان در بین 155 شرکت کننده با رتبه ضعیف 129 به کار خود پایان داد.
 
با تمام این شرایط المپیک ریو هم با توزیع ۱۴۱ مدال طلا، نقره و برنز به اتمام رسید و دست ایران از کسب یک مدال هم خالی ماند.
 
دوومیدانی ایران که در المپیک لندن توسط حدادی در پرتاب دیسک توانسته بود به یک مدال با ارزش نقره دست پیدا کند، در این چند سال دوران رو به زوال را در پیش گرفته است و حالا نیاز به یک انقلاب دارد تا دوباره این رشته مدال آور را به روزهای خوب گذشته اش باز گرداند.
 
در ارتباط با نتایج و عملکرد ضعیف دو و میدانی کاران در مسابقات المپیک گفت و گویی را با ایرج حصیبی ترتیب دادیم:

حصیبی : فدراسیون برای نتیجه گیری در المپیک برنامه ای نداشت

ایرج حصیبی درباره عملکرد ضعیف دوومیدانی کاران کشورمان بیان کرد: تیم ما با ده ورزشکار در المپیک ریو 2016 مسابقات شرکت کرده بود،اما در کسب نتایج درخشان ناموفق بود، به هر حال این رقابت ها با تمام خوبی و بدی هایش برای دو و میدانی کشورمان به پایان رسید.
 
وی افزود: هیچ یک از دوندگان کشورمان نتوانستند در این مسابقات به رکوردهای شخصی خودشان نزدیک شوند که این نتیجه یک شکست فاجعه آور برای مسئولان فدراسیون محسوب می شود.
 
کارشناس دو و میدانی کشورمان گفت: قبل از اعزام کاروان دو و میدانی به بازی های المپیک مشخص بود که نباید انتظار کسب مدال از ورزشکاران را در این مسابقات داشت اما حداقل ملی پوشان می توانستند زمان و رکوردهای بهتری را به ثبت برسانند.
 
حصیبی  تصریح کرد: هدف گذاری درستی توسط مسئولان پیش از اعزام تیم به مسابقات المپیک صورت نگرفته بود و تنها رییس فدراسیون به دنبال این بود که نفرات مورد علاقه اش را به برزیل اعزام کند.
 
کارشناس دو و میدانی کشورمان اظهار داشت: مسئولان دو و میدانی سیاست مشخصی در رقابت های المپیک نداشتند و فقط پول بیت المال را صرف هزینه های بی مورد برای اعزام ورزشکاران به المپیک کردند.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: تیم دو و میدانی ایران در این مسابقات نتایج فاجعه باری کسب کرد و بهتر است مسئولان وزارت ورزش و جوانان پس از بازگشت کامل تیم از بازی های المپیک با برگزاری جلسه ای به این موضوع رسیدگی کنند تا در آینده دیگر شاهد این نتایج ضعیف نباشیم.
 
قاسمعلی فیروزی درباره نتایج دو و میدانی کاران در المپیک ریو 2016 بیان کرد: ورزشکاران کشورمان نتوانستند در رقابت های دو و میدانی المپیک در حد خودشان ظاهر شوند و به همین دلیل نتایج مطلوبی را در برزیل کسب نکردند.

وی درخصوص نتیجه ضعیف حدادی در پرتاب دیسک المپیک گفت: متاسفانه به دلیل آسیب دیدگی نتوانست سطح توقعات را بر آورده کند و مانند دوره پیش یک مدال خوش رنگ به مردم ایران هدیه کند، البته باید بگویم حدادی از ناحیه پاشنه و زانو مصدومیت شدیدی داشت. خیلی صریح می‌گویم که حدادی زحمت خود را کشید و سختی زیادی را هم تحمل کرد اما نتیجه آن طور که باید رقم نخورد و با توجه به نتایج دور از انتظاری که وی در سال 95 کسب کرده بود،ثبت این پرتاب های ضعیف در ریو 2016 قابل پیش بینی بود.

عضو سازمان تیم های ملی دو و میدانی کشورمان درخصوص نتایج تفتیان در المپیک گفت: معتقدم تفتيان نتایج قابل قبولی در المپيك براى كشورمان كسب كرد. همچنين وى با صعود به مرحله بعد در دوى ١٠٠ متر با حضور برترين هاى جهان دستاورد بزرگى براى كشورمان به ارمغان آورد.

فیروزی در پایان یاد آور شد: بیشتر ورزشکاران ما با 50 درصد توان خودشان در مسابقات المپیک شرکت کرده بودند، چون تمام تمرکز این دوندگان بر روی کسب سهمیه المپیک بود و به همین دلیل نتوانستند کار خاصی را
در برزیل انجام دهند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار