لاوروف فاش کرد: اسد را متقاعد به تحویل سلاح های شیمیایی کردیم/ مانع از حمله آمریکا به سوریه شدیم

وزیر خارجه روسیه فاش کرد کشورش 3 سال پیش بشار اسد را قانع کرد تا با تحویل دادن تسلیحات شیمیایی خود، مانع از حمله آمریکا به خاک سوریه شود .

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از اسپوتنیک،‌ «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز در مصاحبه‌ای فاش کرد که تصمیم 3 سال پیش دولت سوریه برای نابوی و خارج کردن تسلیحات شیمیایی از کشور، با فشار روس‌ها و برای جلوگیری از حمله آمریکا به خاک سوریه انجام شده است.

سوریه تا تیر ماه سال 93، بیش از 1000 تن مواد شیمیایی قابل‌استفاده در ساخت سلاح را زیرنظر بازرسان سازمان ملل نابود یا به خارج از کشور صادر کرد؛ با نهایی شدن این روند، وزرای خارجه روسیه و انگلیس از این اقدام دمشق، قدردانی کرده بودند.

لاوروف امروز به دلائل این تصمیم «بشار اسد» اشاره کرد و گفت: اگر روسیه 3 سال پیش با متقاعد کردن اسد به دست برداشتن از تسلیحات هسته‌ای، از حمله آمریکا به این کشور جلوگیری نمی‌کرد، بی‌شک امروز شاهد خرابی‌های گسترده ‌تری بودیم.

وزیر خارجه روسیه که کشورش طعم موشک‌های هدایت‌شونده را با ساقط شدن یک هلیکوپتر و هدف قرار گرفتن تیم نجات خلبان سوخو-24 چشیده، در ادامه از افتادن موشک‌های دوش‌پرتاب به دست تروریست‌ها اعلام نگرانی جدی کرد و افزود: وقتی به این فکر می‌کنیم که این راکت‌های قابل‌حمل و دیگر تسلیحات متعارف و شیمیایی ممکن است تا الان به دست چه کسانی رسیده باشد، ترس وجود آدمی را فرا می‌گیرد.

لاوروف تصریح کرد هیچ‌کس نمی‌داند این سامانه‌ها که خطرناک ‌ترین سلاح برای صنعت هوانوردی است، در دست کدام گروه تروریستی است؛ داعش، جبهه‌النصره یا القاعده. هیچ‌کس نمی‌داند کی و کجا این موشک‌ها دوباره شلیک می‌شوند.

بر اساس آمار موجود، حدود 500 سلاح دوش‌پرتاب «استرلا» و «ایگلا» هم‌اکنون در دست تروریست‌های خاورمیانه است.

سامانه دوش‌پرتاب استرلا که در ناتو با نام «سام 7» شناخته می‌شود، سرعتی بالغ بر 430 متر بر ثانیه دارد و می تواند اهداف پرنده را تا شعاع حدوداً 4 کیلومتری ساقط کند. اواخر سال گذشته یک محموله سام-7 که تحت لیسانس روس‌ها در ترکیه ساخته شده بود، در مرز سوریه و اردن یافت شد.

لاوروف با اشاره به ناامن شدن آسمان بخش‌هایی از خاورمیانه، علت رسیدن به این شرایط را رویکرد نادرست غربی‌ها دانست و گفت: آنها معتقد بودند که با از بین بردن رژیم صدام حسین و معمر قذافی، دموکراسی فوراً در این دو کشور پیروز می‌شود ولی در عمل، این آشوب بود که قدرت را در دست گرفت و انبارها تسلیحات ارتش که نظامیان آنها را رها کرده بودند، غارت شد.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
اینده سوریه همانند لیبی خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
ایران اسلامی چنان مشت محکمی بر دهان استکبار و یاوه گویان و غرب نشینان و مافیای جهانخوار میکوبید که بیا و ببین،شانس آورد این امریکای................. که به سوریه حمله ننمود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۵ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
امیدواریم اسد اررزش این همه درد سر رو داشته باشه، و وقتی دوباره قدرت گرفت نره سراغ اون کردهای بیچاره...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۰۲ شهريور ۱۳۹۵
سوریه شانس اورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۰۲ شهريور ۱۳۹۵
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۹ ۰۲ شهريور ۱۳۹۵
خرابی های بیشتری به بار نمیاورد بلکه با حمله امریکا در کمتراز چند روز کل ارتش سوریه,زیر ساختهاش نابود میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۰۲ شهريور ۱۳۹۵
یعنی الان که امریکا این همه زر زده چه غلطی کرده که بخواد ارتش سوریه رو از بین ببره ؟ ایران اسلامی چنان توی دهن امریکا میزد که بره گورشو گم کنه//مرگ بر امریکا
آخرین اخبار