نشریه هیل: جمهوری‌خواهان تحرکات ایران علیه شناورهای آمریکایی را خصمانه می‌دانند

جمهوری‌خواهان آمریکا مدعی‌اند رفتار ایران با کشتی‌های این کشور در آب‌های خلیج فارس نشان از ادامه برخورد خصمانه تهران علیه واشینگتن دارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی نشریه هیل در گزارشی به قلم "کریستیانا وونگ" نوشت: جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا از چند برخورد پیش آمده هفته گذشته میان شناورهای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران و کشتی‌های آمریکایی در تنگه هرمز و آب‌های خلیج فارس استفاده کردند تا بار دیگر حملات سختی را علیه دولت "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، برنامه‌ریزی کنند. جمهوری‌خواهان مدعی هستند تحرکات ایران علیه کشتی‌های آمریکایی به خوبی نشان می‌دهد، امید واشینگتن برای بهبود روابط با تهران، یک سال پس از امضای توافق هسته‌ای، کاملا بی‌جا است.

نشریه هیل در ادامه این گزارش مدعی شد: شناورهای سپاه پاسداران ایران در هفته گذشته چندین بار مزاحمت‌هایی را برای کشتی‌های آمریکایی در خلیج فارس بوجود آوردند. ماجرا از زمانی شدت گرفت که روز سه شنبه شناورهای تندروی ایران در اطراف کشتی آمریکایی "یو اس اس نیتز" در تنگه هرمز به حرکت و گشتزنی پرداختند و "یو اس اس اسکوال" کشتی گشت ساحلی آمریکا، نیز روز چهارشنبه سه شلیک هشدار انجام داد تا مانع از این شود که قایق های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به انتهای شمالی این آبراه نزدیک شوند.

در یکی از تحرکات دریایی هفته گذشته، یک شناور ایرانی با سرعت به کشتی آمریکایی نزدیک شد و در ماجرایی دیگر شناورهای ایرانی یک کشتی نظامی آمریکایی را محاصره کردند. کشتی آمریکایی برای اعلام هشدار نسبت به خاتمه این محاصره، چندیک شلیک انجام داد.

سناتور "کلی آیوت،" از ایالت نیوهمپشایر و عضو کمیته نیروهای مسلح سنا، در این باره مدعی شد: برخلاف آنچه کابینه اوباما مدعی شده بود مبنی بر آنکه امضای توافق هسته‌ای موجب می‌شود ایران همکاری‌های بین‌المللی بهتری داشته و رفتار دوستانه‌ای را با آمریکا و متحدانش در پیش می‌گیرد، هر روز شاهد افزایش اقدامات تنش‌آمیز ایران در منطقه خاورمیانه و به ویژه با آمریکا ومتحدانش هستیم. 

"جاش ارنست،" سخنگوی کاخ سفید، نیز اعلام کرد اقدام ایران در ایجاد مزاحمت برای کشتی‌های آمریکایی غیرقابل پذیرش است. وی مدعی شد: اینگونه اقدامات و حوادث نگران‌کننده است و موجب می‌شود بدون آنکه واقعا لزومی وجود داشته باشد، تنش‌ها میان دو کشور افزایش یابد.

باراک اوباما در سخنرانی نوامبر 2013 (آذر 92) اطمینان داده بود اگر ایران حاضر به پذیرش توافق هسته‌ای شود، مردم این کشور از تعامل گسترده با جامعه جهانی نفع برده و بی‌اعتمادی موجود میان واشینگتن- تهران برطرف می‌شود و دو طرف روابط گرمی را آغاز خواهند کرد.

جمهوری‌خواهان مدعی هستند از زمانیکه توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5 در ژوئیه گذشته (تیر 94) به امضا رسید، ایران فقط اقداماتی انجام داده است که به بی‌اعتمادی‌های موجود دامن زده است. منتقدان دولت اوباما مدعی شدند ایران 10 اکتبر گذشته (18 مهر 94) موشک میان برد بالستیک خود را مورد آزمایش قرار داد که ناقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است. ایران 21 نوامبر (30 آبان 94) دومین موشک بالستیک و 9 مارس (19 اسفند 94) سومین موشک بالستیک میان برد را را مورد آزمایش قرار داد. 

مقامات پنتاگون، مدعی شدند رفتار شناورهای ایرانی "غیرحرفه ای و خطرناک" است؛ اما این چالش در دریا، حاکی از مشکلات دیپلماتیک بزرگتری است که اوباما، آن را دستاورد زمان ریاست جمهوری خود می داند.

مقامات آمریکایی می‌گویند هستند ایران به تعهد هسته‌ای خود پایبند است؛ اما نشانه‌ای از تغییر رفتار در ایران مشاهده نمی شود؛ از جمله تنش های خلیج فارس، کشمکش با متحدان آمریکا در منطقه و بخصوص جنگ داخلی سوریه و یمن جملگی دلیلی بر این ادعاست. واقعیت این است که جمهوری خواهان کنگره، بابت آزمایش دو موشک بالستیک و انجام مانور نظامی در اطراف ناوهای آمریکایی در خلیج فارس، عصبانی هستند.

وزارت خارجه آمریکا دوشنبه گذشته به تمام اتباع این کشور برای سفر به ایران هشدار داد. این هشدار پس از آن صادر شد که آمریکا 400 میلیون دلار را در ازای آزادی 4 زندانی آمریکایی به ایران پرداخت کرد. این پول به طلب ایران در ماجرای قرارداد تسلیحاتی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی میان دو کشور مربوط می‌شد؛ اما منتقدان اوباما از آن به عنوان "باج به ایران" تعبیر کردند.


 در ادامه این گزارش به ماه ژانویه اشاره شده است که تهران مدت کوتاهی 10 ملوان نیروی دریایی آمریکا را که وارد آب های سرزمینی ایران شده بودند، بازداشت کرد. این مسئله حل و فصل شد؛ اما بر سخنرانی برنامه ریزی شده اوباما، سایه افکند. برخی جمهوری خواهان مدعی هستند ایران بعد از توافق هسته ای و رفع تحریم های سال گذشته، دولت اوباما را تحقیر می‌کند.

اگرچه مقامات آمریکایی امیدوارند این توافق باعث مواجهه کمتر ایران و آمریکا شود؛ "ادوارد رویس،" رئیس کمیته روابط خارجی مجلس آمریکا، در ماه ژانویه ادعا کرد ایران کماکان سیاست‌هایی را پیگیری می‌کند که باعث بی‌ثبات شدن منطقه می‌شود.

ژنرال "جو وتل،" فرمانده قرارگاه مرکزی آمریکا در خاورمیانه، در گفتگو با وال استریت ژورنال مدعی شد: چنین رخدادهایی ممکن است به اشتباهات محاسباتی منجر شود زیرا ملوانان نیروی دریایی آمریکا، همیشه فرصت ندارند نحوه واکنش را بررسی کنند. این روزنامه مدعی شد کشتی‌های جنگی آمریکایی به 300 مورد اقدام شناورهای ایرانی واکنش نشان داده‌اند. وی ادعا کرد حدود 10 درصد از این رویارویی‌ها، خطرناک بوده و در آن ها، شناورهای ایرانی با سرعت به کشتی های آمریکا نزدیک شده یا حتی در اطراف آن ها تمرین نظامی کرده‌اند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Saudi Arabia
ناشناس
۱۶:۳۴ ۱۰ شهريور ۱۳۹۵
اصن امریکا تو منطقه ما چه غلطی میکنه که ما بهش کار داشته باشیم یا نه .یکی نیست بهش بگه برو درخونه خودت بازی کن .یه بار دیگه توپتو بندازی با چاقو پارش میکنم.خخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۰۷ شهريور ۱۳۹۵
شما امریکایی ها در منطقه مزاحمت ایجاد کرده اید و در ابهای خلیج فارس و مرز ابی ایران امده اید نه قایق های تندروی ایران
مرگ بر آمریکا
United States of America
ناشناس
۲۱:۰۸ ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
تعامل گسترده ما با ملت امریکا هنگامی امکان پذیراست که ناوهای امریکا ازخلیج فارس و دریای عمان و منطقه خارج شوند. همین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
قایق های های کوچک سپاه با شیر مردان دریا دل شدن کابوس امریکا در خلیج همیشه فارس. قربون غیرتتون برادران سپاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
اول برادریتو ثابت کن بعد وارد بعث ارث شو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
باید ایران هم چند تیر هوایی میزد
آخرین اخبار