جروزالم پست: رسانه‌های عربستان در حال شکستن تابوی رابطه با اسرائیل هستند

جروزالم پست از خط‌شکنی رسانه‌های عربستان برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در مطلبی نوشت: رسانه‌های دولتی عربستان به تازگی لحن ملایم‌تری را در گزارش‌های خبری خود در مورد اسرائیل به کار می‌برند و حتی برخی از آنها در اقدامی بی‌سابقه ستونی را به بررسی دورنمای عادی‌سازی روابط با اسرائیل اختصاص داده‌اند. همچنین، طی ماه‌های اخیر نقل قول از مقامات اسرائیلی در روزنامه‌های عربستان بیشتر شده و اخبار منفی درباره نحوه رفتار اسرائیل با فلسطینیان کمتر در آنها دیده می‌شود. 

به نوشته این روزنامه اسرائیلی، تغییر رویکرد روزنامه‌هایی مانند العربیه و ریاض محصول تماسهای مخفی و پشت پرده پادشاهی عربستان با اسرائیل طی سالهای اخیر است و اکنون رسانه‌های تاثیرگذار این کشور، به نظر فاز جدیدی از این فرآیند دیپلماتیک دشوار را آغاز کرده‌اند تا جامعه عربستان را به تدریج برای بحث درباره موضوعی که پیشتر امکان صحبت درباره آن وجود نداشت، آماده کنند.

«دیوید پولاک» کارشناس مسائل خاورمیانه در "موسسه سیاست‌گذاری خاور نزدیک واشینگتن" می‌گوید: کلیدی‌ترین مسئله در تابوشکنی روابط اسرائیل و عربستان این است که همه متوجه شوند این مسئله‌ای نیست که یک شبه حل شود و یا بتوان در مدت کوتاهی ذهنیت جامعه را نسبت به آن تغییر داد. اما همین که بتوان حتی تابوی بحث کردن درباره ایجاد رابطه با اسرائیل را شکست، یک موفقیت بزرگ است؛ چراکه به محض اینکه شما درباره یک تابو صحبت کنید، در واقع به آن مشروعیت داده‌اید.

چندی پیش یکی از روزنامه‌های عربستان در یکی از ستون‌های خود از مردم این کشور خواست نفرت دیرینه خود از یهودیان را کنار بگذارند و یک روزنامه دیگر نیز خواستار برقراری روابط مستقیم با تل‌آویو بر مبنای منافع ملی عربستان شد. این در حالیست که منافع ملی عربستان در بسیاری از حوزه‌ها بویژه در مسئله ایران منطبق با منافع اسرائیل است؛ چراکه فعالیت‌های ایران در لبنان، سوریه و یمن طی ماه‌های اخیر و حتی از سالها قبل در تعارض مستقیم با منافع عربستان قرار گرفته است.

پولاک نیز معتقد است سعودی‌ها ایران، شیعه و حزب‌الله را خطرناکتر از یهودیان می‌دانند و همین مسئله می‌تواند آنها را به سمت ارتباط سریعتر با اسرائیل سوق دهد.

به گفته یک دیپلمات عالیرتبه وزارت امور خارجه اسرائیل، تل‌آویو به تازگی سیگنال‌های مثبتی را از ریاض دریافت کرده است – مانند اجازه مصاحبه «رون درمر» سفیر اسرائیل در واشینگتن با رسانه‌های سعودی و مصاحبه «دوری گلد» مدیرکل وزارت امور خارجه اسرائیل با یک وبسایت سعودی. اما هنوز نمی‌توان با قاطعیت گفت این اتفاق‌ها بخشی از یک تلاش سازمان‌یافته برای آماده‌سازی شرایط به منظور بهبود روابط است؛ هرچند این مسائل نشان می‌دهند اکنون دشمنی کمتری میان عربستان و اسرائیل وجود دارد.

خبر مذاکرات مخفیانه اسرائیل و عربستان برای اولین بار در ماه ژوئن و همزمان با انتشار تصویری از دست دادن ژنرال «انور عشقی» با «دوری گلد» به رسانه‌ها درز کرد. عشقی حدود یک ماه پس از انتشار این عکس، به صورت علنی در راس یک هیئت سعودی به اسرائیل سفر کرد تا تردیدها درمورد روابط پنهانی مقامات عربستان و اسرائیل را برای همیشه از میان ببرد.

پولاک معتقد است مکتب فکری عربستان کاملاً متفاوت از اسرائیل است؛ اما دولت و رسانه‌های این کشور ظاهراً‌ مصمم به انجام کاری هستند که قطعاً مخالفت‌های زیادی را در بطن جامعه به دنبال خواهد داشت.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۱۰ شهريور ۱۳۹۵
از نوکر انتظاری جز این نمی توان داشت
آخرین اخبار