معاون مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد شواهدی وجود ندارد که عدنانی در حمله روسیه کشته شده باشد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، آوریل هینز --  معاون مشاور امنیت ملی آمریکا  -- تاکید کرد شواهدی وجود ندارد که سخنگوی گروه تروریستی داعش در حمله روسیه کشته شده باشد.

بر این اساس، آوریل هینز در گفتگو با کریستین امانپور مجری تلویزیون سی ان ان همچنین درباره احتمال ورود ده هزار آواره سوری به آمریکا گفت: تحقق این هدف جای خوشحالی دارد، زیرا این خود بخشی از حل بحران است. اما شکی نیست که این تعداد در مقابل خیل عظیم آوارگان سوری، اندک است حتی زمانی که به بحران آوارگان در سطح جهانی نگاه می کنیم می بینیم این درصد کمتر هم می شود. نگاه رئیس جمهور آمریکا به این قضیه این بوده است که این بحران را به شکلی چند وجهی و چندجانبه حل کند. واقعیت این است که هیچ کشوری نمی تواند به تنهایی این مشکل را حل کند. بخشی از این راه حل ، از طریق کمک برنامه آوارگان آمریکاست. کمتر از یک سال پیش در رابطه با بحران سوریه، رئیس جمهور به دولت خود گفت که می خواهد کشورش دست کم ده هزار آواره سوری را بپذیرد و ما این تعداد را پذیرفته ایم و احتمالا کمی بیشتر از این وارد آمریکا شوند. در هر حال هنوز کارهای زیادی است که باید انجام دهیم.

امانپور پرسید، اما بسیاری از متحدان آمریکا در سراسر جهان، انبوهی از این آوارگان را پذیرفته اند که رقم ده هزار نفری که آمریکا پذیرفته است ، در برابر آن بسیار اندک است. رئیس کمیته بین المللی نجات اعلام کرد آمریکا نباید به رقم ده هزار نفر بسنده کند و باید دست کم یکصد و چهل هزار تن را در سال 2007 بپذیرد. باید قبول کنیم که آمریکا امکانات و فضای لازم را برای این منظور دارد. چه مانعی وجود دارد که آمریکا در این خصوص سخاوت بیشتری نشان نمی دهد؟

آوریل هینز گفت: ما می توانیم به این قضیه از زوایای مختلف نگاه کنیم. اول اینکه ما بزرگترین برنامه آوارگان و پناهجویان را در جهان داریم. البته این بدان معنا نیست که ما بیشترین تعداد سوری ها یا بیشترین تعداد آوارگان را پذیرفته ایم، زیرا بسیاری از کشورها این موارد را به عنوان درخواست پناهندگی تلقی می کنند. در واقع ما برنامه آوارگان و پناهجویان خود را به شکلی سخاوتمندانه گسترش داده ایم و امسال قرار است در کل 85 هزار نفر را قبول کنیم. در پاسخ به این سوال که چرا ما عده بیشتری از آوارگان سوری را نمی پذیریم، باید بگویم که ما تعداد بیشتری از سوریها را قبول خواهیم کرد. از طریق برنامه آوارگان و پناهجویان آمریکا، زیرساختهای بسیار زیادی ایجاد شده است تا عده بیشتری را قبول کنیم. 

این مقام آمریکایی درباره هشدار ترامپ درباره ورود آوارگان سوری گفت، من نمی خواهم نگرانیها و ترس مردم را بی دلیل بدانم. من قبول دارم که مردم درباره تروریسم در سراسر جهان و اینکه ما اجازه می دهیم چه کسانی وارد کشورمان شوند، نگران هستند. اما باید در این خصوص به سابقه کاری ما نگاه کنید. از حدود 850 هزار نفری که در چارچوب برنامه آوارگان و پناهجویان، وارد آمریکا شده اند، کمتر از یک درصد، در رابطه با تروریسم بازداشت یا اخراج شده اند. در واقع ما این افراد را می شناسیم. ما گروههایی را به خارج از آمریکا می فرستیم تا با آنها مصاحبه کنند. ما درباره صحت اطلاعاتی که به ما داده اند، تحقیق می کنیم و آن را با نهادهای مختلف از جمله دستگاههای اطلاعاتی و امنیت ملی و وزارت خارجه و اف بی آی کنترل می کنیم. این فرایند معمولا بیش از یک سال و در برخی موارد تا دو سال طول می کشد. در واقع عبور از این مراحل برای پذیرفته شدن به داخل آمریکا، بسیار دشوار است. 

امانپور پرسید: بحثهایی میان روسیه و آمریکا بر سر اینکه چه کسی عدنانی سخنگوی داعش را کشته است، وجود دارد . نظر شما چیست؟

آوریل هینز گفت: اگر عدنانی واقعا کشته شده باشد، برای همه کسانی که با داعش می جنگند و با آن مخالفند، خبر مسرت بخشی است. او یکی از معماران مهم عملیاتهای خارجی داعش بوده است و این چیزی است که ما نگرانی زیادی درباره آن داریم. ما هیچ اطلاعاتی نداریم که نشان دهد روسیه او را کشته باشد. چیزی که ما می دانیم این است که ارتش آمریکا حمله ای هوایی نزدیک الباب در سوریه انجام داد و در آن حمله عدنانی و دیگران را هدف قرار داد. البته باید منتظر تجزیه و تحلیل وزارت دفاع آمریکا باشیم تا ببینیم آیا در آن حمله عدنانی کشته شده است یا خیر. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار