عکس روز ناسا؛ 14 شهریورماه 95

تصویر زیبای قمر" آیو " بر فراز مشتری

تصویری زیبا از قمر "آیو" در مدار سیاره مشتری که توسط فضاپیمای " وویاجر یک" ثبت شده است عکس 14 شهریور - 4 سپتامبر از سری عکس های روزانه ناسا است.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛در سال ۱۹۷۹، فضاپیمای "وویاجر یک -Voyager 1" از  کنار  مشتری و قمر های آن گذشت و یک عکس موزائیکی را از فاصله 8.3 میلیون کیلومتری  ثبت کرد که در آن قمر " آیو - IO " در مقابل پس زمینه ای از ابرهای زیبای گازی و غلیظ  مدار  سیاره مشتری دیده میشود. این عکس موزائیکی از قمر  "آیو " شاید اولین عکسی بود که مسائل مختلفی از جمله مراکز تاریک و حلقه های روشن در طول 60 کیلومتر از سطح این قمر را نشان میداد.
 در حال حاضر میدانیم آتشفشان هایی در این قمر وجود دارد که تصور میشود دهانه های به وجود آمده از اصابت سنگ های آسمانی باشند که در همه اجرام آسمانی با بدنه صخره ای در منظمومه شمسی دیده میشود. فضاپیمای "وویاجر" به کاوش خود ادامه داد تا عکس های نزدیک تری را از دهانه های ناشی از برخورد سنگ های آسمانی بگیرد تا  بتوان رازهای آن ها را کشف کرد.

در اوایل سال جاری یک فضاپیمای بدون سرنشین جدید به نام "جونو - juno" گردش خود را در مدار مشتری آغاز کرد و هفته گذشته از فاصله [به نسبت نزدیک] 5 هزار کیلومتری ابرهای گازی مشتری عبور کرد. امید می رود طی دو سال آینده فضاپیمای "جونو" مطالب جدیدی را در مورد مشتری روشن کند. مثلاً : در هسته مشتری چه چیزی وجود دارد؟

عکاس: فضاپیمای وویاجر یک - Voyager 1

عکس فردا: چرخش قلب

برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی روی آن کلیک کنید

تصویر زیبای قمر آیو بر فراز مشتری

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.