گزارش؛

رمزگشایی از یکپارچه سازی شرکت مخابرات

شرکت مخابرات ایران که در سال های اخیر در قالب چندین شرکت مختلف استانی اداره می شد با تصمیم مسوولان این شرکت یکپارچه می شود.

به گزارش خبرنگار دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛یکی از خبرهایی که در هفته گذشته به سرعت به سر تیتر خبرهای فضای مجازی و رسانه‌های تبدیل شد خبر ادغام شرکت مخابرات ایران و شرکت ارتباطات سیار (همراه اول ) بود. در این یک هفته هر یک از مسوولان مخابرات از سخنگوی این شرکت گرفته تا سایر مقام‌های مسوول شرکت مخابرات در پیام‌ها و اخباری جداگانه ادغام شرکت مخابرات ایران و همراه اول را اعلام کردند. 

در این میان رسول سراییان مدیر عامل شرکت مخابرات ایران در مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام شرکت مخابرات ایران نقشه راه 5 ساله این شرکت را ترسیم کرد و گفت بر اساس تصمیم هیئت مدیره قرار است یکپارچه سازی مخابرات ایران در جهت رسیدن به یک شرکت پیشروی دیجیتال تا سال 1400 عملیاتی شود.

رمزگشایی از یکپارچه سازی اخیر شرکت مخابرات

این در حالی است که پیش از این هم شرکت مخابرات ایران یکپارچه بود و در سال‌های گذشته برای بهبود عملکرد خود با تاسیس همراه اول و چند موسسه دیگر از جمله زیرساخت، انشعاباتی ساخته و تفکیک شد.

به همین بهانه به بررسی وضعیت شرکت مخابرات ایران از سال 1374 تا به امروز پرداختیم تا ببینیم این شرکت چه مسیری را طی کرده است تا نهایتا امروز بعد از یک دوره منشعب شدن بخش‌های مختلف از آن، دوباره یکپارچه شود.

رمزگشایی از یکپارچه سازی اخیر شرکت مخابرات

تاریخچه موضوع

مخابرات تا سال 1384 کلا یک شرکت بود. در آن موقع شرکت مخابرات صرفا یک اداره کل داشت و طبق مقررات دولتی و برای بالا رفتن سرعت کار شرکت‌های مخابرات استانی در آن زمان شکل گرفتند و سپس مدیرهای استان‌های مختلف مجوزهای خاصی را گرفتند تا بتوانند توسعه را در استان‌های خود برای صنعت مخابرات پیش‌رو داشته باشند. اما از سال 82 و هم‌زمان با مطرح شدن بحث توسعه سیار و تلفن‌های موبایل کم کم شرکت‌های زیرساخت، ارتیاطات سیار و دیتا هم تشکیل شدند.

تعداد شرکت‌های استانی مخابرات با رشدی روزافزون از سال 74 تا سال 82 به تعداد 34 شرکت رسیدند که از این تعداد 31 شرکت آن مربوط به شرکت های مخابرات استان‌های مختلف بود.

اما بعد از آن که خصوصی سازی انجام گرفت مخابرات آن طور که سخنگوی آن مدعی است مطالعات زیادی را انجام داد و با بررسی بندهای مختلف اپراتورهای مطرح دنیا مثل اپراتور اورنج و فرانس تلکام به این نتیجه رسید که طی یک برنامه 5 ساله بار دیگر مخابرات را یکپارچه کند.

داوود زارعیان سخنگوی مخابرات معتقد است فرق اصلی یکپارچگی مخابرات با دوره‌های قبلی آن است که در دوره‌های قبلی برنامه‌ای برای این کار وجود نداشت بلکه به سبب بعضی ضرورت‌ها و برخی مصلحت اندیشی‌ها این کار صورت می‌گرفت.

رمزگشایی از یکپارچه سازی اخیر شرکت مخابرات

اما این بار این کار سیاسی نیست و درواقع این طرح قسمت کوچکی از یک برنامه بزرگ‌تر است که اگر مخابرات بخواهد به آن برسد باید با یکپارچه سازی برای رسیدن به آن تلاش کند.

درواقع مخابرات امروز به دنبال یک شبکه کاملا یکپارچه و IT محور است و بر همین اساس هم نیاز دارد که ساختار خودش را تغییر داده و از ساختار جزیره‌ای و نا مربوط فعلی جدا شده و ساختار یکپارچه‌ای را بسازد.

بیشتر کسانی که در شرکت مخابرات مشغول به کار هستند گویا در سال‌های اخیر به این جمع بندی رسیده‌اند که این اتفاق می‌بایست بیفتد و مخابرات ایران بایستی یکپارچه شود و حالا گویا مخابرات به این جمع بندی رسیده است که یکپارچه سازی و ادغام مخابرات و همراه اول را کلید بزند.


اما این یکپارچگی شامل چه بخش‌هایی می‌شود؟

توجه داشته باشید که یکپارچگی چیزی فراتر از متصل شدن بخش‌هایی مثل همراه اول و مخابرات است و این قضیه فقط ظاهر قضیه است. آنچه که اهمیت بیشتری دارد آن است که CRM یکپارچه به وجود می‌آید و از طرف دیگر هیئت مدیره هم حذف می‌شود.

یکی دیگر از فواید یکپارچه سازی مخابرات اما این است که از این پس برخلاف آنچه که در گذشته وجود داشت و برخی از مخابرات‌های استانی یک وسیله مشابه را با قیمت‌های متفاوتی از شرکت‌های مخابراتی خارجی خریداری می‌کردند از این پس مخابرات قصد دارد که خریدهای خود را به صورت کلی و توسط شرکت یکپارچه مخابرات ایران انجام دهد و به این ترتیب فقط خریدهای جزیی به عهده مدیران استانی خواهد ماند.


مدیران استانی نگران نباشند

اگرچه نگرانی‌های متفاوتی از مدیران استانی بابت حذف مشاغل مدیریت استانی دیده می‌شود اما واقعیت این است که مدیران استانی مخابرات حذف نمی‌شوند بلکه فقط اسم و سمت آن‌ها عوض می‌شود. البته از نظر مالی شرکت مخابرات همان شرکت قبلی خواهد بود یعنی تا مهرماه حسابرسی 30 شرکت استانی انجام می‌شود و فقط حسابرسی شرکت مخابرات برای آخر سال باقی می‌ماند.

اما اعضای هیئت مدیره حذف خواهند شد و از نظر مالی و حسابرسی مخابرات یک شرکت واحد خواهد بود. درواقع مخابرات تلاش دارد تا عملکردهای موازی را از بین ببرد و پیش بینی می‌شود که از این به بعد نیازمند 30 اداره کل پرداخت یا کارگزینی نخواهد بود و با یک اداره کل پرداخت یا کارگزینی کار خود را پیش ببرد.


رمزگشایی از یکپارچه سازی شرکت مخابرات

جمع بندی

طبیعی است که این کار باید از سال‌ها پیش در دستور کار مخابرات قرار می‌گرفت و البته در دنیا هم مسیر حرکت به سمت یکپارچه سازی بوده و هر آن جا که یک شرکت ارتباطات سیار وجود دارد آن شرکت سعی کرده که یک تلفن فیکس و ثابت را هم خریداری کند و هر جا که یک تلفن فیکس و ثابت در جهان مشغول سرویس دهی است تلاش آن این است که به ارایه سرویس ارتباط سیار نیز بپردازد. پس انتخاب این مسیر از سوی مخابرات امری اجتناب ناپذیر بوده که باید زودتر از این شروع می‌شد و صورت می‌گرفت.

البته بسیاری این انتقاد را وارد می‌دانند که از ابتدا شرکت مخابرات نباید دست به جداسازی خود می‌زد که در مقابل کارکنان فعلی مخابرات و مسوولان و روسای فعلی مخابرات معتقدند که در آن موقع ضرورت‌هایی وجود داشته که می‌بایست تن به جداسازی می‌دادند.

نکته دیگری که در این زمینه نباید از نظر دور داشت این است که همراه اول در این سال‌ها نامی برای خود دست و پا کرده و برندی را مطرح کرده است و طبیعی است که از این پس هم این برند از بین نخواهد رفت و اگرچه مخابرات و همراه اول در هم ادغام می‌شوند اما این برند همچنان با همان نام ونشان قبلی به ارایه خدمت خواهد پرداخت.

درواقع مخابرات امیدوار است که با این روش تا حد ممکن هزینه‌های جاری خود را کاهش داده و از موازی کاری در شرکت‌های استانی جلوگیری کند؛ ضمن آن که بتواند با این کار خریدهای خود را نیز سر و سامان داده و از هدر رفتن سرمایه‌های این شرکت در خرید تجهیزات توسط استان‌های مختلف جلوگیری کند.

اما آنچه که بهتر از هر چیز می‌تواند یکپارچه سازی شرکت مخابرات ایران را قضاوت کند گذشت چند سال از ادغام و یکپارچه سازی این شرکت و بررسی دقیق نتایج آن خواهد بود.

گزارشی از نادر نینوایی


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار