کمیسیون عالی افغانستان برای جلوگیری از آلودگی هوا تشکیل جلسه داد

جلسه کمیسیون عالی جلوگیری از آلودگی‎هوا به ریاست عبدالله رئیس اجرایی افغانستان بعداز ظهر چهارشنبه (۳۱ سنبله) در قصر سپیدار تشکیل شد.

کمیسیون عالی جلوگیری از آلودگی هوا تشکیل جلسه دادبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، جلسه کمیسیون عالی جلوگیری از آلودگی هوا به ریاست عبدالله عبدالله رئیس اجرایی جمهوری اسلامی افغانستان بعد از ظهر چهارشنبه (۳۱ سنبله) در قصر سپیدار تشکیل شد.

در این نشست ابتدا، نماینده اداره ملی حفاظت محیط زیست افغانستان گزارش مفصلی از پیشرفت کار مصوبات نشست قبلی به اعضای جلسه ارائه کرده و افزود: برای نابودی زباله های کلینیکی،‌ کاهش آلودگی صدا، بررسی ذخایر نفت و گاز و بررسی آلودگی در شهر جلال آباد اقدامات جدی صورت گرفته و فعالیت جریان دارد.

رئیس اجرایی دستور داد به‎منظور توجه بیشتر مقامات محلی ولایت ننگرهار در حفاظت از محیط‎زیست از جانب ریاست اجرایی با هماهنگی اداره ملی حفاظت محیط زیست نامه‎ای صادر شود.
 
همچنین نماینده اداره ملی حفاظت محیط زیست افزود که تخریب محیط زیست در اثر خودسری‎های صاحبان ریگریشن ها در منطقه ارغندی در حال افزایش است.

وی تاکید کرد که از سال ۱۳۹۱ به اینطرف تلاش می کنیم که جلوی فعالیت های سودجویانه و زیانبار را بگیریم اما متاسفانه تاکنون موفق نشده‏‎ایم.
 
سپس نماینده وزارت معدن ضمن تائید گفته های نماینده اداره ملی حفاظت محیط زیست اشاره کرد که ریگریشن ها در منطقه ارغندی به‏‎گونه خودسرانه و غیرقانونی به کارشان ادامه می‎دهند.
 
عبدالله تعهد کرد که به وزارت داخله دستور می‎دهد که جلوی فعالیت های خودسرانه و غیرقانونی ریگریشن ها را بگیرد.
 
دربخش دیگر از نشست نماینده وزارت انرژی و آب، از برداشتن خودسرانه ریگ از دریاها انتقاد کرده و افزود: که این اقدامات برای دریاها به شدت مضر می‎باشد و از رئیس اجرایی کشور خواست که جلوی چنین تحرکات فراقانونی را بگیرد.
 
سپس نماینده اداره محیط زیست از موانع بزرگ سمنتی، دیوار های کانکریتی و موانع ترافیکی را از دیگرعوامل آلودگی هوا نامبرده و افزود: درصورت امکان موانع بزرگ سمنتی که برای امنیت ادارات کلیدی دولت کارگرفته می‎‏شوند، از سرسرک‎های عمومی که افزون بر آلودگی هوا منجر به ترافیک نیز می‎گردد به داخل ادارات به پشت دیوارهای عمومی انتقال یابند.

همچنین نماینده اداره ملی محیط زیست به شماری دیگر مشکلات اشاره کرد که زیربناهای ناقص شهری نیز عامل دیگر برای آلودگی هوا می‎گردد، بویژه سرک‎های که در مناطق بادخیز هستند.

در بخش دیگر نشست نماینده وزارت مالیه مشکلات فاضلاب را یکی از مهمترین چالش ها فراروی محیط زیست خوانده و افزود که حکومت باید در این راستا اقدام نماید.

رئیس اجرایی افغانستان دستور داد که با هماهنگی اداره ملی محیط زیست به ادارات مکتوب فرستاده شود که در این خصوص رفع چالش فاضلاب اقدامات لازم نماید.

در قسمت دیگر جلسه رئیس اداره استاندارد گفت: که یکی از راهکارهای منجر به کاهش آلودگی هوا میگردد استفاده موتورها از گاز به‎جای بنزین می‎باشد.
 
مصطفی ظاهر رئیس اداره ملی حفاظت ازمحیط زیست یادآورشد که قبلا گروه اجرائی محیط‎زیست فعال بود که برنامه های مفید در راستای حفاظت از محیط زیست داشتند و مدتی است که غیرفعال می‎باشد.

هم‎چنین وی از رئیس اجرایی خواست که برای فعال سازی مجدد گروه مذکور توجه نماید.
ریاست اجرایی افغانستان دستور داد که برای فعال شدن دوباره این گروه در شورای وزیران بحث می کند.

همچنین عبدالله دستور داد که برای رسیدگی به چالش های محیط زیست وعملیاتی شدن طرح‎های مطرح شده پیرامون حفظ محیط زیست نشست فوق العاده با حضور وزیر داخله، رئیس امنیت ملی و مسئولین ادارات ذیربط در هفته پیش رو برگزار گردد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار