فوربز: کسری بودجه عربستان در پی سیاست‌های اشتباه ریاض/ تولیدکنندگان نفتی، قربانی خودخواهی سعودی‌ها

وب‌سایت فوربز در گزارشی به بررسی اقدامات اشتباه عربستان که به کاهش بهای نفت و کسری بودجه این کشور منجر شد، پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فوربز، با اینکه عربستان چندین دهه نقش مؤثری در بازار نفت داشته است، کاهش و افزایش یافتن مکرر تولید طلای سیاه میزان نفوذ این کشور در بازار مذکور را کم‌رنگ کرده است. رونق یافتن نفت «شیل» آمریکا بازار را از طلای سیاه لبریز کرد و موجب کاهش یافتن شدید بهای آن شد. این در حالیست که بهای نفت از اواسط سال 2014 دست‌کم 60 درصد کاهش داشته است.

بهای طلای سیاه در تابستان 2014 به بشکه‌ای 115 دلار رسید، اما پس از آن روندی کاهشی داشت و در ماه ژانویه به 26 دلار رسید. بهای این ماده ارزشمند در سال جاری کمی بالاتر رفت و در حدود 50 دلار قرار گرفت. در حال حاضر نیز بهای نفت در حدود 40 دلار نوسان دارد.

مسئله‌ای که عربستان سعودی با آن روبرو شده تنها به دلیل افزایش بیش از حد تولید نفت شیل آمریکا نیست. این موضوع به تصمیم ریاض برای افزایش بی‌ملاحضه تولید نفت در نوامبر 2014 برمی‌گردد. این اقدام ریاض در زمانی صورت گرفت که عرضه نفت زیاد شده بود و بازار به سوی اشباع شدن می‌رفت. عربستان سعودی به منظور خارج کردن تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا از بازار، حفظ سهم خود از بازار اروپا و آسیا (بویژه چین) و رقابت با ایران که سعی دارد تولید خود را به سطح پیش از تحریم‌‌ها برساند، تولید نفت را افزایش داد. با اینکه عربستان برای آسیب زدن به دیگر کشورها این برنامه ها را ترتیب داد، خودش بیش از همه متضرر شد. بیشتر ذخایر نفتی عربستان در آمریکا به دلار محاسبه می‌شوند و نسبت به مدت زمان مشابه در سال 2015 کاهش 16 درصدی داشته‌اند و به 555 میلیارد دلار رسیدند. عربستان حتی با کسری بودجه مواجه شده است. علی‌رغم تمام این مشکلات، ریاض حاضر به پذیرش مشکل و توقف تولید نفت در سطح معینی نیست.

عربستان سعودی سال گذشته به دلیل کاهش بهای نفت، کسری بودجه 100 میلیارد دلاری را تجربه کرد. این کسری در سال جاری به میزان کمی کاهش خواهد یافت؛ ریاض کسری بودجه 87 میلیارد دلاری را برای این سال پیش‌بینی می‌کند.

دو ماه پیش گزارش‌ها حاکی از فروش اوراق قرضه بین المللی عربستان بود. مؤسسه تحقیقاتی «ایکانومیک کپتال،» روز گذشته اعلام کرد فروش اوراق قرضه عربستان اوایل اکتبر صورت می‌گیرد. منابع مالی که از طریق فروش اوراق قرضه نصیب عربستان می‌شود به این کشور کمک می‌کند تا با کاهش بهای نفت کنار بیاید و همچنین از کاهش ارزش واحد پولش نیز جلوگیری کند. البته عربستان می‌تواند به شیوه دیگری یعنی فریز کردن سطح تولید نفت، درآمد خود را افزایش دهد. با این حال این اتفاق به زودی رخ نمی‌دهد، پس تنها راه همان فروش اوراق قرضه بین‌المللی عربستان است.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۰۳ مهر ۱۳۹۵
هیچ کشوری حق ندارد دلش به حال شیطان بسوزد ،چون شیطان نصیت هیچ پیامبران الهی را گوش نمی داد ،واین انسانهای ل سعود آل خلیفه داعش سوسیالیس کومونیست صهیونیست یهودیان مجاهدین خلق طالبان القاعده بوکوحرام الشباب هم حز نجاست شیطان هستند ،وآنها باید تسلیم آدمهای خوب جهان شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۰۳ مهر ۱۳۹۵
گندشون تموم دنیا رو گرفته لعنتیها یعنی بجز پرورش تروریست و ایجاد جنگ و تفرقه افکنی هیچی بلد نیستن این وحشیها رو چه به سیاست و مملکت داری لیاقت این اراذل زندگی توی چادره غذاشون هم سوسمار شغلشون هم شتر چرانی باید باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۰۳ مهر ۱۳۹۵
هنوز خداوند به این ها مهلت داده است ... ولی تحقیر شدن ایشان نزدیک است و یقین بدانید با بدترین وضعیت که قابل تصور نیست خوار و ذلیل خواهند شد و به درترین شکل به درک واصل خواهند شد . ان شاالله . و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۰۳ مهر ۱۳۹۵
انشااله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۰۳ مهر ۱۳۹۵
منتظر فروپاشی آل سعود به همین زودی ها باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۰۳ مهر ۱۳۹۵
منتظر فروپاشی آل سعود به همین زودی ها باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۰۳ مهر ۱۳۹۵
بدبخت سران آل یهود سعودی حق دارند کسری بودجه داشته باشند ، خواهشا این بیچاره ی مفلوک ملک سلمان آلزایمری را اذیت نکنید !!! خدا را خوش نمی آید !!!!

این بیچاره ها برای اینکه نفت ارزان در سبد کالای مردم دنیا قرار بگیرد ، تا توانستند قیمتش را پائین آوردند .
این بدبخت ها برای اینکه یک وقت گروهای ضعیف جهان بی نفت نمانند ، تا توانستند نفت اضافی تولید و عرضه کردند .
این فلک زده ها برای اینکه فرزندان تروریستشان ... ببخشید منظورم فرزندان وهابی بی پدر و مادر ها عقده ای نشوند و نروند معتاد شوند ، کلی پول و سلاح برایشان فراهم کردند تا بروند و برای خودشان یک کشور بخرند.
این خدا رده ها ، وقتی دیدند کسی به اینها کشور نمیدهند ، کلی هزینه کردند تا در سوریه و عراق ، لااقل برای خودشان یک زمین بازی درست کنند و شاه و دزد بازی کنند.
و با به شهادت رساندن هزاران حاجی محرم ، برای رادیو تلویزیونهای بدبخت غربی خوراک تبلیغاتی فراهم کردند و ....
خوب معلومه با این همه خدمات با کسر بودجه مواجه میشوند دیگه !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۰۳ مهر ۱۳۹۵
شما نمیخواد نگران عربستان باشی ...
آخرین اخبار