گزارش؛

تحلیل ذائقه کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی خارجی/آیا شبکه‌های اجتماعی داخلی زیر ذره‌بین نهادهای نظارتی است؟

یکی از موارد در جا زدن شبکه های اجتماعی بومی طرز تفکر نظارت بیش از حد در بین کاربران ایرانی بر این مدل از بسترهای ارتباطی است.

به گزارش خبرنگار 
اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ طی چند روز گذشته محمود واعظی وزیر ارتباطات در نشست خبری افتتاح نمایشگاه تلکام یک هشدار نسبت به استفاده برخی سازمان ها و ارگان های دولتی از تلگرام برای انجام امور اداری داد.

محمود واعظی در صحبت های خود اذعان داشت: ارگان های دولتی از بستر شبکه های اجتماعی خارجی برای انجام امور اداری استفاده نکنند البته واعظی بحث ممنوعیت عضو نبودن در این شبکه ها را منتفی و فقط برای استفاده شخصی مجاز دانست.
همین تلنگر کافی است تا بحث امنیت در شبکه های اجتماعی و پیام رسان های خارجی را زیر سؤال ببرد.

تحلیل ذائقه کاربران ایران در شبکه های اجتماعی خارجی/ آیاشبکه های اجتماعی داخلی زیر ذره بین نهادهای نظارتی است؟

مورد دیگر هشدار ادوارد اسنودن درباره پیام رسان جدید گوگل با نام Allo است. اسنودن با انتشار توئیتی چند روز پیش اعلام کرده بود که گوگل اطلاعات رد وبدل شده در این پیام رسان را به صورت خودکار ذخیره و اگر لارم باشد در اختیار کشورهای دیگر برای جاسوسی قرار می دهد.

تحلیل ذائقه کاربران ایران در شبکه های اجتماعی خارجی/ آیاشبکه های اجتماعی داخلی زیر ذره بین نهادهای نظارتی است؟

این جاست که موضوع استفاده از بسترهای ارتباطی بومی پررنگتر می شود. از حدود دوازده سال پیش اولین شبکه اجتماعی ایرانی راه اندازی شد. بعد از آن هم انواع پیام رسان ها و مدل های دیگر از شبکه های اجتماعی بومی شروع به کار کردند. بعضا با توجه به شرایط نه چندان مناسب از نظر زیر ساخت و حمایت های کم هم توانستند تعداد مناسبی اعضا جذب کنند اما باز هم در میانه را از مسیر رقابت با مدل های خارجی جا می ماندند.
به نظر می رسد وجود برخی قوانین دست و پاگیر، فقدان نظارت‌های دقیق، عدم بهره‌مندی از حمایت‌های قانونی، پشتیبانی و نقص قوانین و ضوابط اجرایی، ازجمله مشکلات پیش روی شبکه‌های اجتماعی بومی است که نیازمند اقدامات جدی‌تر در این زمینه است.

طرز تفکری اشتباه: شبکه های اجتماعی داخلی زیر ذره بین نهادهای نظارتی

شاید در نظر اول یکی از دلایل حمایت کمرنگ کاربران ایرانی در مورد نظارت بیش از حد بر این شبکه ها و کنترل پیام ها باشد. 
اما حسین رمضانی معاون حقوقی و امور بین الملل پلیس فتا در مورد دسترسی به اطلاعات کاربران ایرانی در گفتگو اختصاصی با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ما جز کشورهایی هستیم که به حفظ حریم خصوصی بسیار اهمیت می دهیم  و این موضوع ناشی از دین اسلام است.

رمضانی ادامه داد:در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به حفظ حریم خصوصی  و اطلاعات کاربران توجه ویژه ای دارد. مقررات دسترسی و ورودبه حریم خصوصی افراد حتی توسط پلیس و دستگاه های قضایی بسیار سختگیرانه است. 

معاون حقوقی و امور بین الملل پلیس فتا تصریح کرد: این طور نیست که مردم فکر کنند دستگاه های نظارتی می توانند به راحتی به حریم خصوصی افراد ورود کنند. محاکم قضایی هم باید مانع شوند تا یکسری مجوز ها را صادر کنند و این به سادگی امکان پذیر نیست و باید مراحل خاص خود را طی کند.

تحلیل ذائقه کاربران ایران در شبکه های اجتماعی خارجی/ آیاشبکه های اجتماعی داخلی زیر ذره بین نهادهای نظارتی است؟

در همین راستا مدیر یکی از پیام رسان های داخلی هم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: تا به امروز هیچ ارگانی از ما این تقاضا را نداشته و اگر داشته باشد هم ما اطلاعات را در اختیارشان قرار نمی دهیم مگر با حکم قاضی و محاکم قضایی.

شبکه های اجتماعی خارجی ذائقه کاربران را تحلیل می کند

سید هادی سجادی معاون امنیت اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات در مورد امنیت شبکه های اجتماعی خارجی در گفتگوی اختصاصی با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شبکه های اجتماعی خارجی نه تنها حریم خصوصی کاربران را نقض می کنند بلکه به هر نوع اطلاعاتی که در این شبکه رد و بدل می شود دسترسی دارند علاوه بر این می توانند تحلیل های جمعی از رفتار کل جامعه ما داشته باشند و این از نظر امنیت ملی برای ما خطر آفرین است.

تحلیل ذائقه کاربران ایران در شبکه های اجتماعی خارجی/ آیاشبکه های اجتماعی داخلی زیر ذره بین نهادهای نظارتی است؟

زیر ساخت های فنی شبکه های بومی تا به امروز نیاز مخطب ایرانی را رفع نکرده است

سجادی بیان کرد: تا به امروز تعداد زیادی شبکه اجتماعی داخلی داشته ایم که به نسبت هم تعداد اعضای خوبی داشته اند و که تعداد کاربرانش بین چهل هزار تا 2 میلیون هم رسیده است. اما ازنظر فضای هاستینگ که باید در اختیار آن ها قرار بگیردکمبودهایی داشته اندکه با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات این فضا محیا شده است و مدل های داخلی با موورهای قوی تر و یارانش ابری بهتر باید خدمات با کیفیت تری ارائه دهند. 

معاون امنیت اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات اذعان داشت: در واقع یک شبکه اجتماعی بومی با 400 هزار کاربر احتمالا 20 تا 30 فرصت شغلی را فراهم میکند و ما باید در این زمینه پیشرفت داشته باشیم.
وی ادامه داد: بخش زیادی از کمبودهای شبکه های داخلی به مباحث فنی و زیر ساختی برمیگردد اما فضای رقابت بین مدل های بومی و خارجی را نباید نادیده گرفت و این هنر متولیان شبکه های اجتماعی بومی است که بتوانند تسهیلات بیشتری فراهم کنند و در موضوعات مختلف مثل عملکرد خوب، سرعت بیشتر و امنیت بالاتر و فراهم آوردن ابزار کسب و کار نوین مشتریان خود را راضی نگه دارند.

زمان رسیدن به شبکه اجتماعی مطلوب کاربران ایرانی چه موقع است؟

سجادی تصریح کرد: رسیدن به شبکه اجتماعی بومی مطلوب شاید در کوتاه مدت اتفاق نیافتد اما با بسته های حمایت های وسیعی که در شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات تعریف شده است امیدواریم در میان مدت این اتفاق بیافتد.

گفتنی است؛ وزیر ارتباطات هم در بخشی از صحبت هایش در نشست خبری نمایشگاه تلکام بیان کرده بود: ما شرکت های خصوصی و دانش بنیان را  در خصوص راه اندازی شبکه های اجتماعی بومی تشویق میکنیم، برای مثال تاکنون به هیچ یک از شبکه های اجتماعی خارجی اجازه ورود به دولت الکترونیک را نداده ایم. اما به  شبکه های اجتماعی بومی قول میدهیم اگر به حدی رشد کنند که ما اطمینان پیدا کنیم که کارشان ادامه پیدا میکند هم از نظر مالی و هم از نظر فنی و هم  اجازه هایی برای تبلیغات میدهیم  و از همه مهمتراجازه ورود به دولت الکترونیک را به آن ها خواهیم داد. 

همچنین وی در حاشیه همایش ملی حمایت از توسعه شبکه های اجتماعی بومی قول داد تا مقررات سختگیرانه در مورد شبکه های داخلی هم در دولت و هم در قوه قضائیه تسهیل شود تا امکان رشد بیشتر آن ها فراهم شود.


طبق اسناد به‌دست‌آمده، مأموریت اصلی شبکه‌های اجتماعی در دو اصل "جمع‌آوری اطلاعات" و "نفوذ" خلاصه می‌شود و به دلیل آنکه سرورهای این شبکه‌های اجتماعی در خارج از ایران قرار دارند و اطلاعات، با پروتکل‌های رمزنگاری تبادل می‌شود؛ دستگاه‌های امنیتی کشور جهت پیگیری جرائم رایانه‌ای در این شبکه‌های اجتماعی، به محتویات آن به‌طور کامل دسترسی ندارند. بنابراین، بسترسازی و رفع مشکلات پیش روی شبکه‌های مجازی داخلی از هر نظر، به نفع مصالح کشور است. 



گزارش از نازنین روزبهانی


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۰۶ مهر ۱۳۹۵
مگه غیر از اینه که زیر ذره بینه؟؟؟؟؟!!!!!!