گزارش؛

بدعهدی آمریکا کاربران ایرانی را هم درگیر کرد

آمریکا علاوه بر بدعهدی در رفع سایر تحریم ها دسترسی کاربران ایرانی را به سایت های علمی و کاربردی روز به روز محدودتر می کند.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سه سال از صحبت های معاون وقت وزیر امور خارجه آمریکا "وندی شرمن"درباره  تصمیم این کشور برای لغو تحریم های فناوری و اینترنتی در ایران می گذرد.
شرمن گفته بود:"این تصمیم را گرفتيم تا تحريم ها مانعي براي استفاده از تکنولوژي هايي که مردم براي ارتباط بهتر و سريع تر به آنها نياز دارند، ايجاد نکند. اين موضوع هم شامل سخت افزار مي شود و هم نرم افزار."
با این اوصاف کاربران ایرانی همچنان دسترسی به بسیاری از سایت های علمی و کاربردی را ندارند.

تحریم

خان آکادمی(Khan Academy)
"رایگان برای همه برای همیشه" این شعار یک سایت آموزشی علمی است که همین تازگی ها ایران را تحریم کرده است. خان آکادمی یکی از معروف ترین سایت های خدمات و جذاب آموزشی علمی است که به صورت رایگان به مدرسان اجازه می دهد با مخاطبان خودشان در سراسر جهان ارتباط برقرار کنند و در فضای آنلاین به آنها آموزش دهند. سایت آموزشی خان آکادمی  درحالی ایران را تحریم کرده که اخیرا فعالیت کاربران ایرانی درآن افزایش یافته بود.

تحریم های علمی اینترنتی


الزیوایر (Elsevier)
الزیوایر مجله علمی اینترنتی هلندی هم مدت هاست  دانشمندان و دانشجویان ایرانی را تحریم کرده است. این پایگاه اینترنتی که يکي از اولين، مهم ترين و بزرگ ترين انتشارات علمي در دنياست، طي اقدامي يکطرفه، از پذیرش مقاله‌های پژوهشگران ایرانی که در سازمان‌های دولتی کار می‌کنند در سایت خود ممانعت میکند و اجازه استفاده از سایر مقالات را به کاربران ایرانی نمیدهد.

مکافی، اوراکل و سایت های کاربردی (McAfee، Oracle)
مکافی شرکت امنیتی آمریکایی هم مدت هاست نام ایران را ازلیست دریافت کنندگان خدمات ش حذف کرده است. همینطور شرکت های ارائه دهنده خدمات کامپیوتری مانند متلب، ادوبی و اوست هم خدمات خود را محدود کرده اند. دانشجویان رشته کامپیوتر و فناوری های نوین هم همچنان به مقلات علمی سایت اوراکل دسترسی ندارند.

اپل(Apple)
اپل هم مدتی یک بار دور تازه ای از تحریم های خود را شروع می کند که  در نتیجه این تحریم ها برنامه‌های اینترنت بانک ایرانی روی اپ‌استور با مشکل روبرو شده و  مدت هاست دسترسی به خدمات موبایلی برای مشتریان بیش از ۳۰ بانک و موسسه مالی اعتباری ایران کاملا غیرممکن شده است.
شرکت آمریکایی اپل همواره رفتار متناقضی درباره کاربران ایرانی از خود نشان داده است. به طوری که گاهی دسترسی فروشگاه برنامه‌های اپل برای ایرانی‌ها باز و گاهی بدون هیچ دلیل، طبق رفتار سلیقه‌ای و بدون اطلاع مسدود می شود.


تحریم های علمی اینترنتی

گوگل(google)
گوگل هم که پیش ازاین شنیده هایی در مورد رفع تحریم هایش به گوش می رسید اخیرا دسترسی کاربران ایرانی را به برنامه گوگل کلس روم مسدود کرده است.در این برنامه کاربران سراسر جهان در موضوعات مختلف کلاس های درس مجازی تشکیل می دهند و به تبادل اطلاعات می پردازند.
پیش از این هم شرکت گوگل در بسیاری از برنامه های کاربردی برای استفاده ایرانیان اختلال ایجا کرده بود

یودمی(Udemy)
یودمی یکی از مهمترین وب سایت های آموزش از راه دور است. این وب سایت با صدها موضوع مختلف توانسته نظر میلیون ها دانشجو را در سرتاسر جهان به خود جلب کند. راز موفقیت این وب سایت قیمت های پایین دوره های آموزشی آن است. اما چند وقتی است که  دسترسی ایرانی ها را به محتوای آن قطع شده است و عملا کاربران ایرانی نمی توانند حتی وارد این وب سایت شوند.

تم فارست(ThemeForest)
یکی از سایت‌هایی که اغلب طراحان سایت برای الگو گیری و خرید قالب به آن مراجعه می‌کردند سایت تم فارست است. این سایت و دیگر سایتهای زیرمجوعه شرکت انواتو همگی درب خود را به بازدیدکنندگان ایرانی بستند. این موضوع برخی طراحان سایت در داخل کشور را با مشکلات فراوان روبرو کرده است.

الکسا(Alexa)
الکسا بزرگترین سایت رتبه بندی پیشرفت سایت ها هم جدیدا اجازه ثبت دامنه سایت های ایرانی را نمیدهد و این مشکلاتی را برای مدیران وب سایت ها به وجود آورده چرا که از میزان پیشرفت سایت خود و برخی نمودارهای اطلاعاتی محروم مانده اند.

تحریم های علمی اینترنتی


متورکس(MathWorks)
سایتی مانند متورکس خدمات خود را به ظاهر برای ایرانیان مسدود نکرده اما اگر با آدرس اینترنتی از ایران به آن مراجعه کنید با  پیام خطا های متفاوتی روبرو می شوید.

سافت لیر(Soft Layer)
اوایل سال 2016 شرکت اینترنتی سافت لیر به زیر دستان خود اعلام کرد تمام خدمات خو را بر روی ایرانی ها ببندند
سافت لایر از سال 2013 به عنوان یک سرور امن و پیشرفته برای سازندگان بازی های رایانه ای و موبایلی در جهان از جمله ایران به شمار می رود
بیش از یک و نیم میلیون وب سایت در دنیا از خدمات شرکت سافت لیر استفاده می کنند حالا این محدودیت سرویس دهی به ناشران بازی های ایرانی باعث شده تا سهم ایران از بازار تجارت دیجیتال کمتر شود.
شرکت سافت لایر دلیل این محدودیت را تحریم های آمریکا دانسته اما مدعیان ظاهری نشر آزاد اطلاعات صورت مسأله را پاک کرده و به جای خرده گرفتن از اقدام این شرکت راه حل استفاده از فیلتر شکن ارائه می دهند.
دلیل اصلی تحریم این شرکت  ها این است که مطابق قوانین آمریکا عمل کرده و رویه اپل و سایر شرکت های آمریکایی را پیش گرفته اند.

در همین راستا با برخی دانشجویان از دانشگاه های مطرح کشور به بحث و گفتگو نشستیم. اکثر آن ها معتقدند اینکه گاهی می شود با ابزارهایی تحریم ها دور زد درست اما اصل مطلب ایراد داره چرا که آمریکا به هیچ یک از حرف های خود بعد از اجرا شدن برجام از جمله رفع تحریم سایت های علمی و کاربردی پایبند نبوده است.

مژگان_میم دانشجوی رشته هوا و فضا دانشگاه شریف می گوید ما دانشجویان این رشته برای دسترسی به منابع علمی و اصلی خیلی مشکل داریم گای اوقات مجبوریم ازدوستان خود که خارج از کشور زندگی می کنند خواهش کنیم تا مقاله ها را درقالب فایل "پی دی اف" برای ما ایمیل کنند و یا از استادان خود بخواهیم با تغییر"آی پی(IP)" این مقالات و پژوهش ها را به دست ما برسانند. 

همچنین یکی از استادان معتقد است؛ وقتی سایت ها به روی دانشجویان بسته باشدموانع جدی در تطبیق علم و دانش با منابع اصلی برای آن ها به وجود می آید.
این استاد معتقد است دشمنی امریکا با یران علاوه بر مسائل سیاسی در سایر مباحث هم بسط داده شده است. زمانی تحریم ها در حوزه دفاعی و اقتصادی و سایر مسائل اساسی بود اما تحریم های علمی اینترنتی بیش از هر چیز قشر فرهنگی و دانشجویی کشور را نشانه گرفته است تا دانش افزایی در کشور را محدود کند.

گزارش از نازنین روزبهانی

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار