کاهش چشمگیر هزینه های اینترنت در ازای ضرر زیرساخت/گره کور موفقیت شبکه های اجتماعی داخلی در دستان قانون جزایی/ترفند فریبنده برخی از اپراتورها

شرکت زیر ساخت در نظر دارد با افشای اطلاعات سری، کاربران را از جزئیات و کیفیت شرکت ارائه دهنده خدمات خود آگاه کند.

از نامحدود شدن حجم اینترنت ثابت تا شفاف سازی اطلاعات سری شرکت ارتباطات زیرساخت
به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد جواد آذری جهرمی، مديرعامل شركت ارتباطات زير ساخت و معاون وزیر ارتباطات در جمع خبرنگاران از افشای اطلاعات کیفی شرکت ارتباطات زیرساخت خبر داد و در رابطه با علت این امر گفت: " به منظور رعایت حقوق مصرف کننده ما از سازمان تنظیم مقررات درخواست افشای اطلاعات کیفی شرکت زیر ساخت را کرده ایم که در نتیجه آن کاربر می تواند از ظرفیت زیرساختی و کیفیت شرکت ارائه دهنده خدمات (اپراتور) آگاهی پیدا کرده و بنا به خواسته اش شرکت ارائه دهنده اینترنت خود را تغییر دهد. "

از دیگر دلایل افشای این اطلاعات، آگاه کردن کاربران از مشکلات موجود در خدمات اینترنتی و سهم شرکت ارتباطات زیر ساخت در مشکلات پوشش دهی شبکه است. با استفاده از این اطلاعات کاربران می توانند خودشان به صورت آنلاین هرگونه مشکل اینترنتی را تشخیص داده و براساس آن تصمیم گیری نمایند.

جهرمی در ادامه گفت: " در همین لحظه ای که تصمیم به افشای اطلاعات داریم، در برخی نقاط، شرکت ارتباطات زیرساخت دچار بحران است که کاربران به زودی می توانند آن را به صورت آنلاین مشاهده کنند. البته این نقاط، مراکز کلیدی و حیاتی نیستند ولی این شرکت در تلاش برای رفع بحران های موجود است."

از مزیت های افشای اطلاعات شرکت ارتباطات زیرساخت، می توان به ایجاد رقابتی مثبت و سازنده بین اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت و حق انتخاب هوشمندانه تر به کاربر اشاره کرد. جهرمی اعتقاد دارد که با شفافیت آمار، بهبود کیفیت قطعی خواهد بود. به گفته معاون وزیر ارتباطات، با افشای این اطلاعات، کاربرانی که به لحاظ زیر ساختی درنقاط بحرانی دسترسی به اینترنت هستند می توانند از سرویس دهندگان دیگر استفاده کنند. از دیگر مزایای  افشای این اطلاعات می توان به بررسی وضعیت پوشش دهی هر شرکت در مناطق مختلف اشاره کرد که البته در صورت نارضایتی کاربر از نوع پوشش دهی سرویس دهنده، فضا به اندازه کافی جهت تغییر سرویس دهنده یا اپراتور وجود دارد.

وی در ادامه درمورد از چگونگی انتشار این اطلاعات خبر داد و گفت: " این اطلاعات بنا به دستور رگلاتوری ممکن است توسط سازمان تنظیم مقررات و یا خود شرکت ارتباطات زیر ساخت منتشر شوند."

این سیستم افشای اطلاعات که هم اکنون تنظیم شده و برای آزمایش های اولیه و تعیین دقت اندازه گیری در اختیار سازمان تنظیم مقررات قرار گرفته، به زودی در اختیار اپراتورها قرار خواهد گرفت. این سیستم می تواند در صورت بروز هرگونه مشکل از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت، به صورت خودکار میزان جریمه این شرکت را مشخص کرده و کیفیت خدمات دهی و پوشش آن را نشان دهد.

کاهش چشمگیر هزینه های اینترنت در ازای ضرر زیرساخت

با راه اندازی مراکز IXP یا مراکز تبادل اطلاعات، به صورت چشمگیری هزینه های مربوط به اینترنت کاهش پیدا خواهد کرد. از ابتدای مردادماه سال جاری دستور کاهش قیمت اینترنت در کشور اجرا خواهد شد. اتفاقی که برای کاربر نهایی رخ می دهد این است که با پرداخت مبلغی همیشگی، این بار اینترنتی با حجم بسیار ارزان تر در اختیار خواهد داشت.

به گفته جهرمی،  پیشبینی های مالی نشان می دهد که  با استفاده از سیاست های کاهش هزینه های اینترنت و توسعه مراکز IXP مبلغی بیش از  630 میلیارد تومان (بیش از یک سوم) از درآمدهای شرکت ارتباطات زیرساخت کاسته می شود که نهایتا احتمال آن وجود دارد این شرکت انحصاری وارد حاشیه ضرر شود.

جهرمی با اشاره به کاهش چشمگیر درآمدهای شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: " اگرچه درآمدهای زیرساخت کاسته می شود و امکان بروز ضرر به این شرکت وجود دارد ولی با این سیاست بازار بزرگتر شده و نهایتا این کاهش درآمدها جبران خواهند شد. "

چرا شرکت ارتباطات زیر ساخت اتحصاری از جنس حاکمیت دارد؟


جهرمی در جمع خبرنگاران از حق انحصاری این شرکت برای وارد کردن تجهیزات زیرساختی پوشش دهی شبکه در سطح کشور یاد کرد و گفت: " این حق انحصار حاکمیتی شرکت ارتباطات زیرساخت یک تصمیم دولتی و قانونی است. این حق انحصاری شرکت ارتباطات زیرساخت در کشور نقش یک افزونه دارد. البته در صورتی که درست کارش را انجام ندهد، یک مانع محسوب می شود و از آنجایی که هزینه کشیدن فیبر نوری در کشور، هزینه ای بسیار نجومی و بالاست، بهترین گزینه برای این سرمایه گذاری دولت است، از این طریق هزینه ها و سرمایه های ما از کشور خارج نمی شود." 

گره کور شبکه های اجتماعی داخلی در دستان قانون جزایی

معاون وزیر در رابطه با وضعیت  شبکه های اجتماعی بومی گفت: " در حال حاضر وزارت ارتباطات تسهیلات ویژه ای برای راه اندازی و حمایت از شرکت های استارتاپ که می خواهند شبکه های اجتماعی داخلی را ارتقا دهند، درنظر گرفته است. با راه اندازی شبکه های IXP هزینه پهنای باند برای توسعه دهندگان رایگان شده است و دیگر نیازی به پرداخت هزینه جهت دسترسی به پهنای باند ندارند. اما مشکل عمده ای که این شرکت های استارتاپ دارند، قانون جزایی کشور است که براساس قانون مسئولیت انتشار مطلب با سرویس دهنده است نه کاربر نهایی و این موضوع کار را برای ارائه دهنده شبکه داخلی مشکل می کند.

ترفند به ظاهر شیرین ولی فریبنده برخی از اپراتورها

وی در پایان از جریان دامپینگ و رقابت ناسالم بین اپراتورها یاد کرد؛ در این رقابت ناسالم یک اپراتور با عرضه بسته های بسیار ارزان قیمت ، رقبای دیگر را از صحنه به در کرده و یکه و تنها افسار بازار را به دست می گیرد که نهایتا به چرخه و صنعت کشور و نهایتا کاربر ضرر می زند؛ چون این شرکت ها با بیرون کردن رقبا از صحنه رقابت، قیمت های ارزان حود را نجومی کرده و کلاهی بزرگ بر سر کاربران خواهند گذاشت. یکی از وظایف وزارت ارتباطات کنترل بازار و تعیین کف قیمت است که از طریق آن بازار ورشکست نشود که وزارت ارتباطات تاکنون در این راستا و برای جلوگیری از انتشار قیمت های بسیار پایین گام هایی برداشته است.

گزارش:شکوه نیروبخش


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۳۰ تير ۱۳۹۵
کجا اینترنت کاهش پیدا کرده هان؟ تازه گرون تر هم شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۳۰ تير ۱۳۹۵
خدا خیرتون بده هرکاری میتونید واسه کاهش قیمتا بکنید من ماهانه 70هزارتومن هزینه واسه حجم میکنم که باسطح درامد من
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۹ ۳۰ تير ۱۳۹۵
مگه چیکار میکنی/من با 100000 تومان نزدیک یکسال استفاده میکنم/اینترنت فقط تفریح نیست استفاده علمی هم باید کرد نه فقط تفریح