رأی الیوم: نگرانی رژیم صهیونیستی از استقرار سامانه دفاع موشکی روسیه در سوریه

دستگاه‌های امنیتی اسرائیل معتقدند مسئله کنترل کامل نیروهای حکومت سوریه بر حلب فقط مسئله زمان است و جنگ حلب به نفع روسیه وسوریه رقم خورده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان ، روزنامه الکترونیکی رأی الیوم امروز در مقاله ای به قلم زهیر أندراوس نوشت: ایهود یعاری کارشناس امور عربی کانال 2 تلویزیون اسرائیل به نقل از منابع بلندپایه امنیتی در تل آویو فاش کرد؛ دستگاه‌های امنیتی اسرائیل معتقدند مسئله کنترل کامل نیروهای حکومت سوریه بر حلب فقط مسئله زمان است و جنگ حلب به نفع روسیه وسوریه رقم خورده است.

این کارشناس صهیونیست همچنین به نقل از منابع مذکور گفته است: به نظر می رسد پیشروی های ارتش سوریه و متحدانش در حلب سریعتر از پیش بینی های قبلی است و روسیه و سوریه در حلب متوقف نخواهند شد بلکه به آزاد سازی دیگر شهرهای سوریه و تثبیت حکومت اسد در دمشق ادامه خواهند داد.

یعاری در ادامه گفته است: اکنون پرسش این نیست که آیا حلب تحت کنترل حکومت سوریه قرار خواهد گرفت یا خیر؟ براساس ارزیابی های موجود، جنگ در این شهر چند هفته یا چند ماه ادامه خواهد داشت.

از سوی دیگر روزنامه اسرائیلی هاآرتص پیکان انتقادهای خود را به سمت مواضع آمریکا درباره سوریه نشانه گرفت و از اینکه از متحدان و دوستان خود در زمان نیاز آنها به کمک، پشتیبانی نمی کند انتقاد کرد و موفقیت حکومت سوریه در شرق حلب را پیروزی مهمی برای بشار اسد و روسیه به شمار آورد.

این روزنامه درباره روز پس از آزاد سازی حلب هشدار داده و نوشته است: موفقیت نظام سوریه و روسیه در تسلط بر حلب منجر به تمرکز تحرکات نظامی در مناطق دیگری نظیر ارتفاعات جولان خواهد شد که محل استقرار گروههای مسلح مخالف است.

عاموس هرئیل کارشناس نظامی این روزنامه گفته است احساس اطمینان بشار اسد درباره بقایش در حکومت سوریه علیرغم ارزیابی های گذشته برای اسرائیل خبر خوبی نیست.

هرئیل افزود: ارتش سوریه یک ماه پیش با هواپیماهای اسرائیلی در جولان سوریه مقابله کرد و استقرار سامانه پیشرفته اس 300 و اس 400 روسی در سوریه برای اسرائیل بسیار خطرناک است زیرا انتظار می رود این سامانه ها در آینده در اختیار ارتش سوریه و حزب الله لبنان قرار گیرد. 

نیتسان هوروویتس نماینده سابق کنست رژیم صهیونیستی نیز در همین چارچوب با انتشار مقاله ای در روزنامه هاآرتص مدعی شده است که سکوت جهان در برابر اقدامات حکومت سوریه در حلب با سکوت جهان در برابر جنایات نازی ها علیه یهودیان تفاوتی ندارد.

روزنامه روسی ایزوستیا نیز دیروز جمعه نوشت: ارتش اسرائیل از وزارت دفاع روسیه خواسته است پروتکل های دوجانبه جدیدی درباره محدوده فعالیت در آسمان سوریه تنظیم کند. روسیه اکنون مشغول بررسی موضوع برای پاسخ به اسرائیل است.

این روزنامه افزود: کارشناسان اسرائیلی معتقدند پس از استقرار سامانه اس 300 در طرطوس، اتخاذ تدابیر امنیتی لازم ضرورت یافته است. اما این اقدامات روسیه پیش از هر چیز، هشداری برای آمریکا است.

ایزوستیا در همین چارچوب به نقل از «یفتح شاویرو» رئیس «برنامه توازن نظامی در خاورمیانه» در «موسسه امنیت ملی تل آویو» نوشته است: اسرائیل نمی تواند وجود سامانه دفاع موشکی روسیه را در سوریه نادیده بگیرد. این سامانه در طرطوس می تواند اهدافی را در شمال اسرائیل (فلسطین اشغالی) هدف قرار دهد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار