چرا بعد از کوفی عنان و اخضر ابراهیمی گره کور بحران سوریه بدست دی میستورا نیز باز نشد؟

رای الیوم در گزارشی به بررسی حل بحران سوریه بدست استفان دی میستورا پرداخت.

چرا بعد از کوفی عنان و اخضر ابراهیمی گره کور بحران سوریه بدست دی میستورا نیز باز نشد؟
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ رای الیوم نوشت: روزهای آینده در سوریه سرنوشت ساز است و با مطرح شدن  احتمال کناره گیری استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل  در سوریه، شواهد و قرائن حکایت از ترجیح راه حل نظامی بر سیاسی است.

«عبدالباری عطوان»، نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب با اشاره به آخرین تحولات سوریه و احتمال قوی  کناره گیری استفان دی میستورا از ماموریتش در این کشور نوشت: گروههای مسلح مخالف سوری با تمام گرایش ها به شدت از استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه انتقاد کردند زیرا وی پیشنهاد کرده است  افراد مسلح به منظور جلوگیری از خونریزی، از شرق «حلب»  خارج شوند  ضمن آنکه اعلام آمادگی کرد خودش برای حفظ جانشان آنها را تا پناهگاه های امن همراهی نماید.

این مقاله نویس تصریح کرد: حسام الشافعی، سخنگوی جبهه «فتح الشام» یا همان جبهه النصره سابق پیشنهادهای فرستاده سازمان ملل را با طرح دولت سوریه همسو دانست در حالیکه «انس العبده» رئیس ائتلاف مخالفان سوری پا را فراتر از این گذاشت و اخراج دی میستورا و پایان دادن به ماموریتش را بدون هیچ گونه تأخیری خواستار شد.

دی میستورا فقط یک پستچی است که از سازمان ملل  و رؤسایش در نیویورک دستور می گیرد و در میدانی از مین حرکت می کند و اگر«تلاشهایش»بر خلاف مواضع گروههای مسلح در حلب است، بی انصافی خواهد بود  که وی را به قوچ قربانی تبدیل کنند و تمام بار گناه ویرانی و تلفات را در این شهر به گردن او  بیاندازند.

ما نمی خواهیم در اینجا از دی میستورا یا سازمانش که وی نماینده آن است دفاع کنیم زیرا ما بر این باوریم این سازمان از زمانیکه تبدیل به یکی از اداره های وزارت خارجه آمریکا شد، سازمانی شکست خورده است و علیه مسائل عربی توطئه چینی می کند.

همین سازمان برای حمله به عراق و نابودی لیبی چراغ سبز «قانونی» نشان داد، اما معتقدیم حمله به فرستاده سازمان ملل بجا نیست و چیزی را عملی نمی کند و جان حدود 200 هزار شهروند حلب را که در محاصره هستند نجات نمی دهد.  در عین حال نیز حالت سرخوردگی که بر محافل برخی گروههای معارض حاکم شده است، درک می کنیم زیرا اتخاذ چنین موضع گیری هایی قابل درک است.

دو فرستاده سازمان ملل پیش از دی میستورا به سوریه نخستین آن «کوفی عنان» و دومی «اخضر ابراهیمی» بود که هر دوی آنها  در ماموریت شان برای توقف جنگ شکست خوردند نه به دلیل مهارت اندک شان یا نداشتن مقاصد خوب بلکه به دلیل اینکه بحران سوریه بسیار پیچیده است و تبدیل به صحنه ای برای مداخله قدرتهای بزرگ و منطقه ای شده است که هر کدام از آنها اهداف مختلف و متضاد با دیگری دارند وگرنه بحران تقریبا شش سال ادامه پیدا نمی کرد.

تحلیلگر مشهور عرب در ادامه این مطلب افزود: باید کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکا وهم پیمانان عرب شان که گروههای مسلح مخالف سوری را در جنگی خونین گرفتار  و آنها را در توهمات پیروزی قریب الوقوع نظامی غرق کردند سپس پشت شان را خالی کردند و صورت های خود را به سمت دیگری برگرداندند، سرزنش شوند.

همانطور که در متن پیش نویس قطعنامه ارائه شده از سوی فرانسه آمده است، اگر شورای امنیت امشب یا بامداد فردا قطعنامه ای صادر کند و از افراد مسلح  که در فهرست «تروریستی» آمریکا و روسیه قرار دارند خواسته شود به عنوان مقدمه ای برای پایان محاصره و توقف بمباران روسیه و سوریه، از شرق حلب خارج شوند آن وقت آنها چه می گویند؟

چند روز است که از زبان جان کری، وزیر خارجه آمریکا می شنویم که از «طرح ب آمریکا» صحبت می کند و شورای امنیت ملی آمریکا نیز گزینه های غیردیپلماتیک را در سوریه مورد بحث و بررسی قرار داده است. این در حالی است که بمباران هوایی ادامه دارد و همزمان با آن نیروهای ارتش سوریه نیز پیشروی می کنند.

وزارت دفاع روسیه روز گذشته از زبان سخنگوی خود  اعلام کرد: با هر گونه حمله آمریکایی ها به مقرهای ارتش سوریه و پایگاههایش مقابله می کند و تاکید کرد  موشک های پیشرفته «اس- 300» هرگونه هواپیمای  مهاجم آمریکایی را سرنگون می کند و اجازه نمی دهد آنچه در کوه «الثرده» در استان «دیرالزور» رخ داد و هواپیماهای آمریکایی ارتش سوریه را بمباران کردند، تکرار شود.

همچنین «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه درباره مخالفت کشورش با تغییر نظام در سوریه هشدار داد و گفت:«در مقایسه با آنچه در عراق و لیبی رخ داد،این تغییر به پیامدهای بدتری منجر خواهد گردید.»

ما بر این باور نیستیم که حال و روز دی میستورا  بهتر از دو فرستاده پیشین سازمان ملل به سوریه باشد.این دو فرستاده(کوفی عنان واخضر ابراهیمی) پس از آنکه موی سفید در سرهایشان بیشتر شد و حتی بیشتر این موها ریخت آنهم به دلیل رنج هایی که در پی حملات به آنها و متهم کردنشان به خیانت و جانبداری به وسیله طرف هایی در دولت و مخالفان سوری طی دوران میانجیگری شان در بحران سوریه ، ترجیح دادند که از سیاست کناره گیری کنند. من چند ماه پیش در یکی از همایش های غیرعلنی که اتحادیه آفریقا آنرا برگزار کرد با آقای اخضر ابراهیمی در پایتخت نامیبیا دیدار کردم. 
خوشحالی در چهره اش پس از راحت شدنش از ماموریت دشوارش در سوریه ، نمایان بود و زبان حالش می گفت که «خدا را شکر راحت شدیم.»

ماموریت دی میستورا در آستانه پایان است و به رغم آنکه از این توصیف و تکرار آن بنابر دلایلی که می دانید، متنفر هستیم در «عمل» روزهایش اندک است. دی میستورا یا با استعفای خودجوش در اثر ناامیدی و سرخوردگی کنار می رود یا به دلیل افزایش احتمال وخامت اوضاع در سوریه و وقوع برخورد نظامی مستقیم یا غیر مستقیم میان دو قدرت بزرگ کناره گیری می کند، زیرا راه حل های سیاسی و دیپلماتیک به نفع راه حل های نظامی فروکش کرده و میزان شدت تنش با سرعت سرسام آوری بالا رفته است.


انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار