حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در هفته گذشته با اخبار متعددی روبه‌رو بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان هفته با اخبار بی شمار و متنوعی روبه‌رو بوده که از جمله آنها می توان به افزایش وام ویژه دانشجویان روشندل و معلول، استقبال دانشجویان خارجی از تحصیل در دانشگاه تهران، مبارزه علیه پایان نامه فروشی با معرفی مصادیق تخلف پژوهشی، ابلاغ بخشنامه میزان سقف تدریس اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد، ثبت نام 67 هزار نفر در تکمیل ظرفیت کنکور کارشناسی ارشد، مهلت تکمیل ظرفیت آزمون سراسری 95 دانشگاه آزاد و آغاز ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش اشاره کرد.

وام ویژه دانشجویان روشندل و معلول افزایش یافت

ذوالفقار یزدانمهر رییس صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم گفت: خوشبختانه وام دانشجویان معلول را از یک به سه میلیون تومان در مقطع تحصیلات تکمیلی افزایش دادیم.همچنین این وام برای دانشجویان در مقطع کارشناسی نیز از یک به 2 میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

وی بیان کرد: به دانشجویان معلول علاوه بر وام‌های عادی مانند ازدواج، مسکن و ضروری، به خاطر مشکلاتشان طبق مصوبه هیات امنا 600 هزار تومان در کلیه مقاطع بصورت ویژه ارائه می شود.

امكان ثبت درخواست غايبان مصاحبه آزمون اختصاصی واحدهای بين‌المللی و برون‌مرزی 95

بهروز دانشیان رییس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امكان ثبت درخواست غايبان مصاحبه آزمون اختصاصی واحدهای بين المللی و برون مرزی 1395 این دانشگاه در مقطع دكتری تخصصی فراهم شد و متقاضیان می توانند با مراجعه به سامانه مركز سنجش و پذيرشwww.azmoon.net   تا ساعت 24 شنبه 24 مهرماه نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند.

استقبال دانشجویان خارجی از تحصیل در دانشگاه تهران

حسین حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران گفت: با توجه به پردیس‌های بین الملل و ارتقای دانشگاه در سطح بین الملل هرساله تعداد دانشجویان خارجی متقاضی تحصیل نسبت به سال های قبل افزایش پیدا می کند. این دانشگاه در زمینه جذب دانشجویان خارجی فعالیت خوبی داشته، به طوری که با ورود گسترده دانشجویان از کشورهای مختلف و افزایش مراودات روسای دانشگاه‌ها، افراد بیشتری علاقمند به تحصیل در دانشگاه تهران هستند.

حسینی بیان کرد: اکنون بیش از 280 دانشجوی خارجی از 44 کشور از جمله عراق، افغانستان، روسیه، چین، کره، ژاپن، ترکیه، لبنان، سوریه و اسپانیا در مقاطع مختلف مشغول تحصیل در دانشگاه تهران هستند.

مبارزه علیه پایان نامه فروشی با معرفی مصادیق تخلف پژوهشی

وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه دستورالعملی را تحت عنوان مقابله با تخلفات پژوهشی در دانشگاه ابلاغ شد (مربوط به جنبه پیگیری حقوقی) افزود: در دانشگاه‌ها کمیته های انضباطی دانشجویان و هیات های انتظامی استادان را تشکیل داده ایم تا طبق قانون به تخلفات رسیدگی شود.

وی افزود: در بحث پیشگیری و فرهنگسازی نیز گروه‌های تعیین مصادیق پژوهشی را برای معرفی مصادیق تخلف راه اندازی و به دانشگاه‌ها برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی دانشجویان تاکید کردیم.

بخشنامه میزان سقف تدریس اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد ابلاغ شد

علیرضا وحیدی رییس مرکز امور هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه بخشنامه میزان سقف تدریس اعضای هیات علمی به تمام واحدهای این دانشگاه در جهت افزایش کیفیت آموزش ابلاغ شده، افزود: ساعت موظف تدریس و حق التدریس و ضرایب دروس از جمله موارد ذکر شده در این بخشنامه است.

به گفته وی، برای هیات علمی تمام وقت واحدهای جامع حداکثر 23 واحد درسی و 23 ساعت (به ازای هر یک واحد درسی یک ساعت)، واحدهای بسیار بزرگ حداکثر 23 واحد درسی و 30 ساعت (چون ضریب می گیرند) و سایر واحدها 23 واحد درسی و 35 ساعت تدریس مشخص شده است.

ابلاغ شیوه‌نامه معادل‌سازی ساعت موظف تدریس اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد

علیرضا وحیدی رییس مرکز امور هیات علمی دانشگاه آزاد گفت: شیوه نامه اجرایی معادل سازی ساعت موظف تدریس اعضای هیات علمی تمام وقت دانشگاه‌ها با فعالیت های فرهنگی، آموزشی، آموزشی و اجرایی به تمام واحدهای دانشگاهی ابلاغ شد.

وی این شیوه نامه را در جهت اهمیت بخشیدن به فعالیت های فرهنگی، پژوهشی و آموزشی دانست و افزود: درواقع اعضای هیات علمی تمام وقت واحدهای دانشگاهی می توانند بخشی از ساعات موظفی تدریس خود را به فعالیت های پژوهشی و اجرایی و امور مربوط به دانش بنیان اختصاص دهند.

ثبت نام 67 هزار نفر در تکمیل ظرفیت کنکور کارشناسی ارشد

حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش درباره آخرین آمار تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد  گفت: باتوجه به 67 هزار و 24 نفر ثبت نام کننده در تکمیل ظرفیت کنکور کارشناسی ارشد، کلیه داوطلبان در صورت واجد شرایط بودن بر اساس ضوابط مندرج در اطلاعیه مذکور و دارا بودن نمره کل بزرگ تر یا مساوی یک می توانند تا 24 مهر ماه نسبت به ثبت نام و ویرایش اطلاعات اقدام کنند.

جزئیات پذیرش دانشجو دوره مشترک دانشگاه تهران و یک دانشگاه آمریکایی

حسین حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران درباره دوره آموزشی مشترک بین این دانشگاه و دانشگاه ایندیانا آمریکا گفت: هزینه دوره در مدتی که دانشجویان در داخل کشور مشغول به تحصیل هستند به صورت ریالی و معادل شهریه دانشجویان پردیس‌های خودگردان دانشگاه تهران در رشته و مقطع مشابه و با همان ساز و کار محاسبه و دریافت می شود.

وی ادامه داد: پذیرش دانشجو در این دوره ها بصورت نیمه متمرکز و معرفی سه برابر ظرفیت هر رشته از سوی سازمان سنجش از میان متقاضیان دارای معدل کتبی ۱۶ یا بالاتر در دیپلم دبیرستان و انجام مصاحبه حضوری توسط این دانشگاه صورت می گیرد. معرفی دانشجویانی که شرایط اعزام به آمریکا را احراز نموده اند به یکی از کنسولگری های آن کشور در منطقه، تمامی تلاش خود را برای اعطای ویزا به این دانشجویان بکار گرفته می شود.

مهلت تکمیل ظرفیت آزمون سراسری 95 دانشگاه آزاد تا 23 مهرماه

بهروز دانشیان رییس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به شروع ثبت نام تکمیل ظرفیت مقطع کارشناسی این دانشگاه گفت: تکمیل ظرفیت آزمون سراسری 95 که از یکشنبه 18 مهرماه آغاز شد تا جمعه 23 مهرماه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه تا ساعت 24 مهلت اعلام شده امکان ثبت درخواست برای شرکت در تکمیل ظرفیت وجود دارد، افزود: کلیه داوطلبان حاضر در جلسه آزمون سراسری سال 95 می توانند در صورت تمایل با مراجعه به سامانه www.azmoon.org  نسبت به انتخاب حداکثر 20 رشته محل با توجه به گروه آزمایشی خود اقدام کنند.

دانشگاه آزاد با واحدهای دانشگاهی متخلف افزایش شهریه ثابت برخورد می‌کند

مجتبی علوی فاضل سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: برای دانشجویان ورودی سال 94 و قبل از آن هیچ افزایشی در شهریه پایه نداشتیم و هر یک از دانشجویان که به چنین مشکلی روبرو شدند، اطلاع رسانی کنند تا با این تخلف برخورد کنیم.

علوی فاضل افزود: دانشجویان قدیم الورود تا سقف 15 درصد افزایش شهریه متغیر داشته اند و به هیچ وجه در شهریه پایه آنها نباید تغییری صورت بگیرد که با وجود برخورداری از مجوز افزایش 25 درصدی در کل شهریه، اما هیات امنای استانی و مرکزی دانشگاه تنها با 15 درصد موافقت کردند که به جای کل شهریه فقط شهریه متغیر 15 درصد افزایش داشته است.

دانشجویان برای شکایت به تمام سامانه های دانشگاه به ویژه سامانه www.iau.ac.ir مراجعه کنند و انتقادات و اعتراضات خود را به قسمت ریاست اطلاع دهند تا از این طریق، تخلفات واحدهایی که شهریه بیشتر دریافت می کنند را پیگیری کنیم.

ظرفیت پذیرش دانشجو در 2 هزار و 500 رشته محل دانشگاه آزاد به صفر رسید

فرهاد حسین زاده لطفی معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ممیزی رشته محل های دانشگاه آزاد اسلامی که با هدف توسعه کیفی و بررسی کمبودهای آموزشی و پژوهشی طی دو مرحله صورت گرفت منجر به صفر شدن 2 هزار و 500 رشته محل برای مهر ماه سال جاری شد.

برگزاری دوره‌های الکترونیکی در 55 رشته کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور

حسن علیزاده مدیر کل دفتر آموزش‌های آزاد و چند رسانه‌ای دانشگاه پیام نور با اشاره به برگزاری دوره‌های مجازی این دانشگاه در 55 رشته اظهار داشت: در این دانشگاه طبق ابلا‌غیه وزارت علوم، دوره‌های آموزش الکترونیکی در مقطع کارشناسی ارشد برگزار شده و دفتر گسترش و برنامه‌ریزی وزارت علوم مجوز تحصیل دانشجویان از طریق سامانه یادگیری الکترونیکی را ابلاغ کرده است.

ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش آغاز ‌شد

حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش  گفت: داوطلبان از یکشنبه 18 تا شنبه 24 مهر مهلت دارند در این آزمون ثبت نام کنند. آزمون استخدامی آموزش و پرورش همزمان با آزمون استخدامی 12 دستگاه اجرایی و 68 دانشگاه علوم پزشکی کشور روز جمعه 21 ابان جاری برگزار می شود.

جذب بیش از 3 هزار هیات علمی در فراخوان آبان ماه دانشگاه آزاد

علیرضا وحیدی رییس مرکز امور هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سامانه اولین فراخوان جذب اعضای هیات علمی سال 95 از اوایل آبان ماه فعال می شود.

وی با بیان اینکه در این فراخوان جذب سه هزار و 500 نفر در دستور کار است، ادامه داد: از آنجا که قرار بود سامانه این فراخوان از ابتدای مهر 95 فعال شود، یک فرصت یکماهه برای واحدها و برای دانشجویان در نظر گرفته شد که تلاش شده بصورت فشرده ظرف مدت 45 روز تمام فرآیند جذب را انجام دهیم.

آثار نامطلوب تقلب در پایان‌نامه‌نویسی برای جامعه علمی کشور

وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم آثار تقلب در پایان نامه نویسی را در جامعه علمی نامطلوب دانست و اظهار داشت: با ادامه این روند(پایان نامه نویسی استاد یا شرکتهای بیرن از دانشگاه به جای دانشجو) کمیت به جای کیفیت در مقالات رشد پیدا می کند که به طبع آن رتبه کیفیت مقالات ما در دنیای علمی، ارزش و استناد به آنها پایین می آید لذا با این مسئله به شدت مخالف هستیم.

تبعات تحمیل مالیات بر حوزه پژوهش سنگین است

وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به اینکه مالیات به حقوق تعلق می گیرد، اظهار داشت: وقتی سقف حقوق از حدی مشخص بالاتر رود مالیات آن از 10 به 20 درصد افزایش پیدا می کند، همچنین با درنظرگرفته شدن یکسری بالاسریها در دانشگاه (15تا 20درصد) حدود 40 درصد مالیات به حوزه پژوهش تحمیل می شود. با این وجود دیگر استادان کمتر از انجام کارهای پژوهشی استقبال می کنند و دیگر قراردادی را نمی پذیرند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار