اعلام آمادگی افغانستان برای پیوستن به راهروی اقتصادی چین - پاکستان

سفیر افغانستان در پاکستان به تازگی اعلام کرده است که کشورش تمایل دارد به طرح راهروی اقتصادی مشترک چین-پاکستان ملحق شود.

اعلام آمادگی افغانستان برای پیوستن به راهروی اقتصادی چین - پاکستان
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، عمر زاخیلوال در مصاحبه با یکی از شبکه های خبری پاکستان گفته است که راهروی اقتصادی چین-پاکستان طرح بزرگی است و به همان اندازه که برای پاکستان اهمیت دارد، برای افغانستان هم مهم است.

وی گفته است: معتقدیم هر چیزی که برای پاکستان مفید باشد، می تواند برای افغانستان و کل منطقه هم مفید باشد. به اعتقاد من، راهروی اقتصادی چین-پاکستان تنها به این دو کشور محدود نمی شود بلکه می تواند تمام منطقه از جمله آسیای میانه را در بر بگیرد.

به گفته سفیر افغانستان، محلق شدن این کشور به طرح اقتصادی یاد شده می تواند بخشی از خساراتی را که افغانستان در طول دهها سال جنگ متحمل شده، جبران کند.

پاکستان اعلام کرده است که این طرح بزرگ اقتصادی از طریق خطوط جاده ای و ریلی به ایران، افغانستان و آسیای میانه متصل خواهد شد.

پیش از این، سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان نیز اعلام کرده بود که ایران از طرح راهروی اقتصادی مشترک چین-پاکستان و هر طرح دیگری که در راستای توسعه، ثبات و پیشرفت منطقه باشد، استقبال می کند.

درصورت احداث و تکمیل نهایی این راهروی اقتصادی که متشکل از خطوط حمل و نقل جاده ای، ریلی و خطوط لوله انتقال انرژی خواهد بود و حداثل تا سال 2025 طول خواهد کشید، کشتی های غول پیکر نفتکش و باری چین برای دسترسی به کشورهای نفت خیز حوزه خیلج فارس و حتی برای دسترسی به بازارهای مصرف کالاهای متنوع چینی در حاشیه خلیج فارس و خاورمیانه، اروپا و آفریقا، دیگر مجبور نخواهند بود مسیر 13 هزار کیلومتری آب های اقیانوس هند را تا بندر شانگهای طی کنند و با اجرای طرح یاد شده، این مسیر با کاهش 10 هزار کیلومتری، تنها به حدود 3 هزار کیلومتر کاهش خواهد یافت.

این طرح، بزرگ ترین طرح همکاری پاکستان و چین محسوب می شود و چینی ها قراردادهای مختلف به ارزش 46 میلیارد دلار برای اجرای مراحل مختلف این طرح، با پاکستان امضا کرده اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار