رویترز: ادامه انتقادات ترامپ از برجام موجب نگرانی نامزد‌های جمهوری‌خواه انتخابات کنگره آمریکا شده است

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات کنگره آمریکا، انتقاد ترامپ از سیاست‌ها اوباما را به ضرر خودشان ارزیابی می‌کنند.

نگرانی اعضای جمهوری‌خواه کنگره آمریکا از انتقاد ترامپ از توافق هسته‌ای ایران
 به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز در گزارشی نوشت: نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات کنگره آمریکا از تلاش «دونالد ترامپ» برای به چالش کشیدن کاخ سفید و «باراک اوباما،» رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص توافق هسته‌ای ایران نگران هستند. نامزدهای جمهوری‌خواه کنگره بر این باورند که توسل ترامپ به انتقاد از سیاست‌خارجه اوباما در خصوص توافق تهران به منظور پیروز شدن در انتخابات 8 نوامبر، به آنها نیز آسیب خواهد زد.

تاکنون میلیون‌ها دلار برای تبلیغات علیه توافق هسته‌ای ایران، که سال گذشته محقق شد، هزینه شده است. تبلیغات علیه برجام حتی در مناطقی که سیاست خارجی چندان اهمیتی هم ندارد، بسیار قوی بوده است.

از آنجاییکه توافق ایران عاملی جدی برای تعیین نظر رأی‌دهندگان  نیست، کارشناسان بر این باورند که مبالغی که به تبلیغات علیه این توافق اختصاص یافت، می‌توانست در جای بهتری هزینه شود.

محبوب نبودن ترامپ و انتقاد مکرر وی از توافق هسته‌ای ایران، نگرانی جمهوری‌خواهان را برانگیخته است.

«راد بلام،» نماینده جمهوری‌خواه ایالت «آیووا» در یک ویدیوی تبلیغاتی سعی می‌کند رقیب خود از حزب دموکرات -مونیکا ورنن- را به توافق ایران ربط دهد. در این فیلم مونتاژ شده رژه نیروهای نظامی، سلاح‌های هسته‌ای و تظاهرکنندگان نشان داده شده اند. راوی این فیلم تبلیغاتی می‌گوید: «آیا شما میلیاردها دلار به جمهوری اسلامی که شعار «مرگ بر آمریکا» سر می‌دهد، تقدیم می‌کنید؟ ورنن این کار را انجام می‌دهد.» ورنن -عضو شورای شهر «سیدار رپیدز» ایالت آیووا- از توافق هسته‌ای ایران حمایت کرده است.

رویترز نوشت: در واقع جمهوری‌خواهان در تلاشند تا نشان دهند اوباما و هیلاری کلینتون –وزیر امور خارجه سابق وی- موجب کاهش نفوذ آمریکا شده‌اند. توافق ایران، آمریکا و دیگر کشورهای جهان برنامه هسته‌ای ایران را در ازای لغو تحریم‌ها و آزاد شدن دارایی‌های این کشور، محدود کرد.

ترامپ معمولاً از این توافق انتقاد می‌کند و وعده می‌دهد در صورت پیروزی‌اش در انتخابات و براساس تجارب تجاری خود توافق بهتری را ارائه دهد. ترامپ پیش از این در مناظره‌هایش با کلینتون از توافق مذکور انتقاد کرده و به نظر می‌رسد این موضوع بخشی از مناظره سوم  در «نوادا» را نیز به خود اختصاص دهد.

رویتر در ادامه این گزارش آورده است: همه‌ی جمهوری‌خواهان با موفقیت ایران در دستیابی به این توافق مخالف بودند و از امتیازاتی که اوباما در اختیار ایران قرار داد هراس داشتند. اخیراً جمهوری‌خواهان بیش از پیش بر این موضوع تمرکز کرده‌اند و با پرداخت پول نقد به ایران و قراردادهای شرکت‌های «بوئینگ» و «ایرباس» با این کشور، مخالفت کرده‌اند.

رژیم‌صهیونیستی و لابی‌های حامی آن در آمریکا نیز با توافق هسته‌ای ایران مخالف هستند و برای انتقاد از آن تبلیغات گسترده‌ای را انجام می‌دهند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار