مشهد؛

مقابله با افراط‌گرایی با بهره‌گیری از دیپلماسی عمومی

مشاور نخست وزیر ترکیه گفت: با بهره‌گیری از دیپلماسی عمومی به مقابله با افراط‌گرایی بپردازیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،علی عثمان اوستورک در چهارمین اجلاس بین‌المللی مدل سازمان همکاری‌های اسلامی افزود: با استفاده از این نوع گفتمان می‌توان با افراط‌گرایی و اسلام هراسی مقابله کرد و این فرصت دورهمی برادران مسمانان فرصت بزرگی برای جوانان است که باید از آن در این زمینه بهره برد.

وی با اشاره به اینکه دبیرخانه مجمع جوانان در ترکیه فعالیت می‌کند، گفت: این مجمع برای تقویت و رشد جوانان نخبه تلاش می‌کند و به دنبال آن است تا از افراط‌گرایی پیشگیری کند.

مشاور نخست وزیر ترکیه، واژه دیپلماسی عمومی را نوظهور خواند و افزود: در تمدن اسلامی راهکارهای مختلفی برای مقابله با چالش‌ها برای همه مردم جهان و نه تنها مسلمانان وجود دارد. بکارگیری این راهکارها با استفاده از دیپلماسی عمومی باعث گسترش روابط بین کشورها و فهم مشترک می‌شود.

اوستورک خاطر نشان کرد: با بهره‌‌گیری از دیپلماسی عمومی و ارتباط با سایر کشورها، سوء برداشت‌ها نیز از یکدیگر کاهش می‌یابد و این امر باعث اصلاح امورات می‌شود.

وی تصریح کرد: چیزی که پشت تعریف دیپلماسی عمومی وجود دارد، سبب می‌شود کمک کند اشتباهاتمان را جبران کنیم و منافع شخصی را برتر از منافع عمومی ندانیم.

مشاور نخست وزیر ترکیه به جنگ، خشونت، افراطی گری و کشتار در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه اشاره کرد و افزود: همه در حال تلاش هستیم تا از درگیری جلوگیری کنیم اما نقش دیپلماسی را نادیده می‌گیریم.

اوستورک با اشاره به اصل عدالت و برابری در دین اسلام، بیان کرد: اصول تمدن سازی اسلامی دارای ۵ محور است. بر اساس اصل برابری همه انسان‌ها با هم برادرند. در اصل آزادی خداوند ما را مجبور به پذیرش اسلام نکرده و مخیر گذاشته است.

وی گفت: اصل عدالت و نه قدرت از دیگر اصول تمدن سازی اسلامی است.

مشاور نخست وزیر ترکیه با طرح این سوال که چرا نهادهای بین المللی نمی‌توانند صلح را پیاده سازی کنند، گفت: خانواده‌هایی که در افغانستان کشته شدند و به خاک و خون کشیده شدند، همگی قربانی حقوق بشر شدند.

اوستورک گفت: در واقع حقوق بشر چیزی نیست جز آنکه قدرتمندان جهان، به شیوه خود عدالت را پیاده‌سازی کنند. پنج قدرتی که ابزارهای مختلف در دست دارند و اگر کشورهای دیگر بخواهند کاری انجام دهند، بر اساس وتو آن را خنثی می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه اصول تمدن سازی اسلامی بر اساس انسانیت، عدالت و راستگویی شکل می‌گیرد، گفت: سازمان مللی بر این اساس نیاز است و باید شکل گیرد.

مشاور نخست وزیر ترکیه با تاکید بر صلح در تمدن اسلامی، عنوان کرد: دنیا جایی برای همه مردم جهان است. دنیا از پیشگامانمان به ما به ارث رسیده و جزو اموال ما نیست.

اوستورک بیان کرد: با این حال دنیا مورد استعمار قرار دارد. از سال‌های گذشته استعمار که خود را متمدن می‌داند، 150 میلیون بَرده از افریقا به امریکا و اروپا برده است.

وی تصریح کرد: آنان زمین را به عنوان دارایی خود می‌دانند، نه ثروت عمومی. مردم جهان طی قرن‌ها از وجود امپریالیسم در کشورهای مختلف رنج می‌برند و باید تمدن اسلامی را جایگزین آن کرد.

انتهای پیام//ف.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.